Demmpa Demmpa skrev:
Vi har precis bytt ena badrummet, vi valde kommod & skåp från Svedbergs, deras möbler är gjorda av spånskivor, då dom spånskivor som klarar fuktig miljö (syns genom att spånskivan är lite grönaktig).

[länk]
[länk]

[länk]
Ska väl säga att det är just Svedbergs vi har i vårat badrum där folien släppt........ Hoppas du har bättre tur;)

• Gilla
Humlo
  • Laddar…
Gällande hemnes så är det så att den svartbrunbetsade är av massivt material, jämfört med den vita som är det inte. Har själv köpt den svartbrun betsade och målat den istället. Hållt mycket bra. Men just gällande hemnes så skiljer sig materialen beroende på val av färg, inte bara för badrumsmöblerna. Och som sagt tidigare. Prisskillnaden är stor jämfört med andra märken..

• Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Har idag varit i kontakt med Ikea angående våra problem. Fick lite märkliga svar. Kommoden godmorgon har 10 års garanti, köper man en annan kommod är det inte säkert de är anpassade för badrum...?? Vad de nu menar med det. Om jag går till badrumsavdelningen på Ikea och tittar på möbler tar jag för givet att de skall tåla denna miljö. Men jag har visst tänkt fel.

• Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
Jag har bara bra erfarenhet av badrumsmöblerna. Ingen åverkan över huvud taget...

Precis som jenpa skriver, så är Hemnes svartbrun av massivt trä och trots placering kloss intill badkar och dusch så ser den ut som ny fortfarande efter ca 7 år.
Mitt råd till er som har problem med badrumsmöbler är att uteslutande köpa möbler av "äkta" material. Med andra ord massivt trä, och inte trämassaprodukter.

hsd hsd skrev:
Finns det överhuvudtaget badrumsmöbler som tål fukt
Hade grejor från Miller i badrummet. Inte billiga, men när jag flyttade efter 15 år var allting fortfarande mycket fräscht. På skåpdörren under vasken kunde man se aningens aning av fuktskador i nederkanten, men absolut inte så att det kändes som att man måste byta.

A
Massivt trä är ju betydligt for stabilare än MDF eller spån som är hygroskopiska. Speciellt MDF. Det är bara en tidsfråga eftersom det inte återfår ursprunglig form när det torkat ut.

Med det sagt går det ändå rätt bra att slipa och måla om det sväller upp.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kör rent trä istället och måla inte med plastfärg, som stänger in fukt.

Hela vårt badrum är ytskiktet i trä (ej duschen) målat med linoljefärg.

Likaså möbler och inte en skråma på två år.

Ett badrum med träväggar målade med linoljefärg, vit tvättställningsmöbel med påliggande handfat och tappkranar i gammaldags stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fru Uggla och 5 till
  • Laddar…
optimum
Vi har IKEA badrumsmöbler i båda våra badrum och de ser ut som nya efter 8 år.
Därför tycker jag rubriken på tråden är fel att utfärda en varning bara för att TS har problem

• Gilla
nochl och 2 till
  • Laddar…
Oftast använder sig dom dyrare märkena fukttrög mdf. IKEA säljer billigt, pressar priserna på material och därmed använder sig av det billigaste som går att finna. Glas och porslin går att handla på IKEA. Ska ni handla möbler och bor inte i ett studenthem eller vill undvika slit o släng konsumtion lägg några kronor extra och handla någon annanstans

J Jasa78 skrev:
Oftast använder sig dom dyrare märkena fukttrög mdf. IKEA säljer billigt, pressar priserna på material och därmed använder sig av det billigaste som går att finna. Glas och porslin går att handla på IKEA. Ska ni handla möbler och bor inte i ett studenthem eller vill undvika slit o släng konsumtion lägg några kronor extra och handla någon annanstans
Alla verkar ju inte ha problem med Ikeas möbler så att säga att man ska handla någon annanstans är väl att ta i?

Är syftet att ha möblerna längre än 5år utan att det glappar och hänger. Så ja, handla kvalitétsmöbler och inte kvantitetsmöbler

optimum
J Jasa78 skrev:
Trams.
IKEA garderober och köksskåp tillverkas i Sverige av högkvalitetsmaterial som också tillverkas i Sverige.
Vårat kök nu drygt 10 år gammalt i perfekt skick och jag monterade allt så jag vet hur bra allt stämmer. Verkligen vinkelräta delar av 18 mm spånskiva. Tunga som attans och är verkligen stabila.

Våra två badrum med IKEA möbler ser ut som nya. Knappast skit som vissa försöker påstå. Haft Svedbergs badrumsmöbler tidigare och Tibro-kök. IKEA är bättre än båda.

Nej jag jobbar inte på IKEA. Renoverar och monterar allt i vårat hus och väljer bra kvalitet på de delar jag köper för det blir bäst och enklast så.

• Gilla
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
Har 7,5 år gamla Ikea Godmorgon i högglans vit i badrum samt Godmorgon i svartbrun på den mindre toan.

Inga defekter alls på den vita. Den svartbruna har ett par små bulor längst ner på ena sidan. Duschar iofs bara i badrummet, men ungarna slabbar rätt duktigt på den svartbruna.

Jag är nöjd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.