Satte upp två IFÖ-skåp i badrum för ca 10 år sedan. Ytan blir fuktig vid dusch men skåpen ser fortsatt ut som nya.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
När föregående ägare renoverade vårt hus 2010 så satte de in badrumsmöbler från Ikea. Har inte sett att de blivit skadade alls av fukt trots att vi duschar ganska ofta och rummet är litet. Dock har vi bra ventilation med en pax-fläkt som snurrar dygnet runt.

Jag plastar alltid in alla möbler i badrummet med hushållsfolie innan dusch eller toalettbesök.

(nejdå, skämt åsido, det låter rätt kass...)

• Haha
  • Gilla
Jonasdzm och 8 till
  • Laddar…
Jag tror att det är Ikea Hemnes som är kass. Min kommod är Hemnes, den ser helt fruktansvärd ut. Särskilt lådfronter. Inga jätteproblem med fukt i badrummet, utsugsfläkt som fungerar normalt =dimman lättar snabbt. Mitt spegelskåp kommer från annan Ikeaserie och ser helt OK ut efter 5 år.

Jag tror det är som ni säger, dåligt med målad MDF i badrum. Min lösning blir att byta lådfronterna mot furu och måla med lackfärg.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Köper man en ikea möbel för säg 1000:- och motsvarande på de badrumsmärkena som finns i badrumsbutikerna kostar ungefär 300-500% mer (enklare varianten) så kan man nog förvänta säg att man behöver byta ut en möbel 3 gånger så ofta om den är från Ikea. Då har du ju en totalkostnad som ändå är billigare från Ikea.

Å andra sidan så förekommer fuktskador på andra märken också, men jag har noterat att folk duschar hej vilt och trä är inte så fukttåligt.

• Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Detta är väldigt vanligt i både badrum och kök att folk tror att möbler tål vatten bara för att dom sitter i en sådan miljö.
S Skärkarln skrev:
Har haft andra fabrikat men i badrum håller inte grejorna även om de bara utsätts för fukt och inte vatten.
V VetarN skrev:
jag har noterat att folk duschar hej vilt och trä är inte så fukttåligt.
Möbler konstruerade för att sitta i ett badrum ska tåla normal användning av badrummet. Detta inbegriper givetvis att man duschar i badrummet och att luften blir fuktig. Tål inte badrumsmöbeln detta är min uppfattning att den är felaktig.

• Gilla
lunarayo och 8 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Finns det överhuvudtaget badrumsmöbler som tål fukt
Har 25år gamla (vet inte märke) som håller fortfarande och är i perfekt skick. Allt handlar om vad för material som används.

Jag är skeptisk till MDF i badrum, samt överhuvud taget. Gillar riktigt trä :)

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
Finns flera trådar om detta och konklusionen är att vissa *modeller* är känsliga, medan andra (från samma tillverkare) funkar bättre i våt miljö. Har själv en Ikea Godmorgon kommod som efter 6 år ser ut som ny, trots att den blir våt hela tiden. Såklart är det silikon där det skall vara silikon, så att det inte tränger in fukt i skivan. Hade Svedbergs innan, minns inte modellen, funkade också.

• Gilla
En apelsin och 2 till
  • Laddar…
engs
S sulfobus skrev:
FHar själv en Ikea Godmorgon kommod som efter 6 år ser ut som ny, trots att den blir våt hela tiden.
Ganska säker på att det är en sådan vi har också, den ser i princip ny ut trots utsatt läge med baljbadande småbarn nära till.
Den har däremot en ytterst irriterande detalj där porslinet är upphöjt något runt varje ho (dubbel) vilket gör det mycket besvärligare att snabbstäda denna, går inte bara ta en hand och ösa ner vattenspill etc.

Det verkar inte se likadant ut på de som säljs nu av vad jag kan tyda på bilderna, men tänkte varna om en designmiss som kanske finns på andra hoar och man bör se upp med.

Redigerat:
W
Min Hemnes blev också helt paj efter 2 år, men det var nog mest slafs med vatten från att tvätta händerna. Jag bytte ut den för typ ett år sen och nu är lacken mycket tjockare. Återstår att se om den är bättre. Klagar dock inte, 1500kr är ju i princip gratis jämfört med andra märken...

• Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
F
Har Ikea Godmorgon i tre badrum. Två av badrummen fixade vi 2009. Ser ut som nya. Kommoden i ek har ett spår som handtag och där lägger det sig ibland vatten men den tål även det.

hsd
Har haft swedbergs och efter tio år var lacken krackelerad och nästan flagnad
Paxfläkt fanns och gick nästan hela tiden

• Gilla
Ericssonmodig
  • Laddar…
T
V VetarN skrev:
Köper man en ikea möbel för säg 1000:- och motsvarande på de badrumsmärkena som finns i badrumsbutikerna kostar ungefär 300-500% mer (enklare varianten) så kan man nog förvänta säg att man behöver byta ut en möbel 3 gånger så ofta om den är från Ikea. Då har du ju en totalkostnad som ändå är billigare från Ikea.

Å andra sidan så förekommer fuktskador på andra märken också, men jag har noterat att folk duschar hej vilt och trä är inte så fukttåligt.
Varför ska man förvänta sig det? Ska man inte snarare förvänta sig att en badrumsmöbel skall vara i just badrum?

Allt som glimmar är inte guld!

Redigerat:
  • Gilla
G_son och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker att alla badrumsmöbler blir så efter något år. Svärföräldrarna köpte något superdyrt men det var också lackerad MDF, så ut som skit efter bara ett halvår. Nej, massivt trä i fuktiga miljöer ska det vara.

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.