30 422 läst ·
267 svar
30k läst
267 svar
Varning för hobbyelektriker
Vi skall inte bli elektriker, vi vill kunna sätta rör och dra kablen själv i en villa, och jag är övertygad att den informationen som behövs för att kunna göra det skulle jag klara av att inta på en helgkurs, och om det nu är så mycket mer som jag inte kan tänka på just nu som jag måste kunna, så skulle man kunna ha en terminskurs med 3 timmars undervisning 1 gång i veckan eller något sådant.Glufsglufs skrev:Men varför tar inte alla som är så jädra sugna på att få dra el "lagligt" och går igenom kursplanen för elektriker på gymnasienivå, kollar vad man ska kunna i både teori och praktik och sen tar dom en titt på kursplananen för AB. Därefter kan dom börja snacka om hur enkelt allt är osv. Hur många av dessa icke-elektriker som anser att eldragningar är svinenkelt kan tala om vilket klammeravstånd det ska vara på vp-rör, EKK, EKRK, EKLK. Vilken böjgrad en kabel i olika dimensioner ska ha för att slippa kallflytningar. Hur många meter 1,5 mm2 kabel på 10A kan man dra utan att dimensionera sig upp till 2,5 mm2 osv osv.
Vi pratar om att veta när du skall dra de olika typerna av kabel, 1,5mm2 och 2.5mm2. Tjockare kabel än så lär man knappast dra i en normalvilla inomhus. vilka böjgrader de får max ha, hur långt de får dras, hur man får dra rören eller slangen, hur den skall fästas, hur de olika doserna skall fästas, vilka doser som skall användas till vad, vilka färger på kablarna som skall användas, något mer som jag inte har rabblat upp?
drar du då 2,5mm2 från huvudcentral till undercentral som inte är avsäkrad i huvudcentralen?Gladh skrev:Vi skall inte bli elektriker, vi vill kunna sätta rör och dra kablen själv i en villa, och jag är övertygad att den informationen som behövs för att kunna göra det skulle jag klara av att inta på en helgkurs, och om det nu är så mycket mer som jag inte kan tänka på just nu som jag måste kunna, så skulle man kunna ha en terminskurs med 3 timmars undervisning 1 gång i veckan eller något sådant.
Vi pratar om att veta när du skall dra de olika typerna av kabel, 1,5mm2 och 2.5mm2. Tjockare kabel än så lär man knappast dra i en normalvilla inomhus. vilka böjgrader de får max ha, hur långt de får dras, hur man får dra rören eller slangen, hur den skall fästas, hur de olika doserna skall fästas, vilka doser som skall användas till vad, vilka färger på kablarna som skall användas, något mer som jag inte har rabblat upp?
Och sen ska du komma ihåg hur många trådar det ska vara till en trappkoppling eller korskoppling mellan brytare och belysning, montera alla dosor lättåtkommligt, dra rör rätt, böja rör och kabel rätt, veta vilken typ av kabel du ska ha i olika typer av utrymmen, klammra rätt, nödvändiga uträkningar så inget blir underdimisionerat osv osv, alltså basic elinstallation. Detta är gymnasienivå och om vi plockar bort dom allmänna ämnena och bara har kvar el-teori och el-praktik så tog det när jag gick i skolan ungefär 50% av utbildningsplanen och jag gick två år så den direkta elinriktningen i sig blir då ett år, dvs två terminer heldagar.Gladh skrev:Vi skall inte bli elektriker, vi vill kunna sätta rör och dra kablen själv i en villa, och jag är övertygad att den informationen som behövs för att kunna göra det skulle jag klara av att inta på en helgkurs, och om det nu är så mycket mer som jag inte kan tänka på just nu som jag måste kunna, så skulle man kunna ha en terminskurs med 3 timmars undervisning 1 gång i veckan eller något sådant.
Jag är inte proffs på matte men en termin med 3 timmar i veckan blir svårt att få in all nödvändig info på.
Jag säger inte att el är svårt bara man är intresserad och insatt men jag tror många inte inser omfattningen i det stora hela. Det folk ser är det som finns på ytan, en kabelsnutt här, några trådar som petar ut ur en dosa där, kanske hinner se ett rör i en vägg inan den gipsas igen, ett uttag med plats för tre trådar, en brytare men en tråd in och en ut. Resten av all el-lära plus ovan nämnda ska man alltså läsa in och kunna rent praktiskt så bra att man kan utföra dom delarna elsäkert på 80-90 timmar? (drygt 2 arbetsveckor). Det är inte kompleteringen i ett projekt som är det svåra och det man måste använda hjärnan i, det är allt förarbete.
Men, om alla, lekmän som elektriker tycker jag har fel så säg det, annars tig för evinnerlig tid
Men snälla, det går inte att säga när du ska ha 1,5 eller 2,5.Gladh skrev:Vi pratar om att veta när du skall dra de olika typerna av kabel, 1,5mm2 och 2.5mm2. Tjockare kabel än så lär man knappast dra i en normalvilla inomhus. vilka böjgrader de får max ha, hur långt de får dras, hur man får dra rören eller slangen, hur den skall fästas, hur de olika doserna skall fästas, vilka doser som skall användas till vad, vilka färger på kablarna som skall användas, något mer som jag inte har rabblat upp?
Att lära sig dimensionera på ett någorlunda säkert vis tog mig flera veckor att lära mig. Det är mycket mer än säkringen som är avgörande.
Sen när man lärt sig det spelar det ingen roll om kabeln man dimensionerar är 1,5kvm eller 240kvm.
Det kan mycket väl vara så i en villa att du måste ha en 2,5 kvm kabel din 10A grupp...
Inte nog med det jobbar man inte sen med att dimensionera så blir det lätt att glömmer och missar vissa moment när det väl är dags.
När du väl lärt dig detta med dimensionering så har du ett par vekors läsning i föreskrifter och regler. I en villa har du en ganska stor mängd olika omgivningar att ta hänsyn till. Badrum, bastu, utemiljöer, fuktiga miljöer. Du måste förstå hur skyddsutjämning fungerar. Olika sätt för att skydd mot elchock...
Så nä en helg är jag övertygad om inte kommer räcka! Ivarje fall inte om du ska få en förståelse för varför du gör på ett visst vis!
Lägga rör och spika kabel kan man lära en apa. Men man ska förstå varför man måste göra på ett visst vis, inte bara jag lägger 1,5 kvm här för det sa han på kursen till mig att göra.
Gladh menar ju inte att han skall koppla allt utan bara just dra rören och trådarna.
Sedan kan en behörig elektriker koppla allt. Han kan ju inte se om du böjt röret för mycket (men det är ju det man skall lära sig i "helgkursen") men ser ju om du använt rätt färger och rätt kabel. Saknas det trådar för en trappkoppling får han dra i en...
Sedan kan en behörig elektriker koppla allt. Han kan ju inte se om du böjt röret för mycket (men det är ju det man skall lära sig i "helgkursen") men ser ju om du använt rätt färger och rätt kabel. Saknas det trådar för en trappkoppling får han dra i en...
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Du har fel, så är det sagt 
Hur lång tid det tog dig som individ att skaffa dig dina teoretiska kunskaper är ganska irrelevant. Det enda som egentligen är relevant är vilka kunskaper samhället ska kräva för att göra eljobb, hur dessa ska testas från samhället sida och i vilka gränser/nivåer dessa ska indelas.
Det finns flera individer bara här på forat som demonstrerat höga kunskaper inom elområdet utan att ha möjligheten att ens närma sig behörighet såsom systmet är uppbyggt (läs uppbyggt av ett protektionistiskt skrå). De saker du t.ex. exemplifierar med trappkoppling eller korskoppling mellan brytare och belysning, montera alla dosor lättåtkommligt, dra rör rätt, böja rör och kabel rätt, veta vilken typ av kabel du ska ha i olika typer av utrymmen, klammra rätt, nödvändiga uträkningar så inget blir underdimisionerat, är samtliga förhållandevis enkla förutsättningar och även om de kräver kunskap, så är inte 4 års praktik relevant.
Hur lång tid det tog dig som individ att skaffa dig dina teoretiska kunskaper är ganska irrelevant. Det enda som egentligen är relevant är vilka kunskaper samhället ska kräva för att göra eljobb, hur dessa ska testas från samhället sida och i vilka gränser/nivåer dessa ska indelas.
Det finns flera individer bara här på forat som demonstrerat höga kunskaper inom elområdet utan att ha möjligheten att ens närma sig behörighet såsom systmet är uppbyggt (läs uppbyggt av ett protektionistiskt skrå). De saker du t.ex. exemplifierar med trappkoppling eller korskoppling mellan brytare och belysning, montera alla dosor lättåtkommligt, dra rör rätt, böja rör och kabel rätt, veta vilken typ av kabel du ska ha i olika typer av utrymmen, klammra rätt, nödvändiga uträkningar så inget blir underdimisionerat, är samtliga förhållandevis enkla förutsättningar och även om de kräver kunskap, så är inte 4 års praktik relevant.
Finns en annan sak med, under en helg så får jag för mig att fixa den där trasig väggen med ett sånt stort hål i att jag måste sätta dit en ny gipsskiva i samband med att jag river så råkar jag av misstag ha sönder en apparatdosa till ett vägguttag och väggen måste jag bara ha färdig innan måndagen, skruvhålet till aparatdosan är trasig så jag måste verkligen byta den om jag ska få uttaget att sitta fast. (senildosa vill jag inte ha)
dessutom upptäcker jag att en skarv till VP-röret har gått sönder så rören sitte inte ihop som dom ska
OM man SKA följa alla regler och lagar så MÅSTE jag ringa en elektriker på helgen för att be han/hon komma ut och byta den trasiga dosan och fixa rörskarven, jag vet inte vad ni andra tycker men om jag kan får gå nån snabbkurs för en rimlig summa så hade jag nog inte tvekat, eller bara släppa lite på reglerna vad man får elle rinte får göra som lekman med god kännedom
Väldigt hårddraget, men regler är väl regler?
dessutom upptäcker jag att en skarv till VP-röret har gått sönder så rören sitte inte ihop som dom ska
OM man SKA följa alla regler och lagar så MÅSTE jag ringa en elektriker på helgen för att be han/hon komma ut och byta den trasiga dosan och fixa rörskarven, jag vet inte vad ni andra tycker men om jag kan får gå nån snabbkurs för en rimlig summa så hade jag nog inte tvekat, eller bara släppa lite på reglerna vad man får elle rinte får göra som lekman med god kännedom
Redigerat av moderator:
hugodog skrev:Finns en annan sak med, under en helg så får jag för mig att fixa den där trasig väggen med ett sånt stort hål i att jag måste sätta dit en ny gipsskiva i samband med att jag river så råkar jag av misstag ha sönder en apparatdosa till ett vägguttag och väggen måste jag bara ha färdig innan måndagen, skruvhålet till aparatdosan är trasig så jag måste verkligen byta den om jag ska få uttaget att sitta fast. (senildosa vill jag inte ha)
OM man följa alla regler och lagar så MÅSTE jag ringa en elektriker på helgen för att be han/hon komma ut och byta den trasiga dosan och fixa rörskarven, jag vet inte vad ni andra tycker men om jag kan får gå nån snabbkurs för en rimlig summa så hade jag nog inte tvekat, eller bara släppa lite på reglerna vad man får elle rinte får göra som lekman med god kännedom
Jag är uppväxt med lastbilar, jag kan lossa, lasta och förankra last på ett säkert sätt. Jag kan köra lastbil utan problem. En helg ska jag flytta och måste göra det precis då men kan bara ta allt i en sväng pga att jag ska köra 50 mil. Jag har inte lastbilskort. Om jag ska följa reglerna så måste jag ha tag på en person med lastbilskort eller flyttfirma på dagen. Jag vet inte vad ni tycker men om jag fick en helgkurs med teori och praktik för lastbilskort så hade jag tagit det. Jag kan ju allt, lasta, lossa, köra. Hårddraget, jag får inte ens köra på otrafikerad väg, men regler är ju regler som sagt.
det där var väl ändå att ta i?Glufsglufs skrev:Jag är uppväxt med lastbilar, jag kan lossa, lasta och förankra last på ett säkert sätt. Jag kan köra lastbil utan problem. En helg ska jag flytta och måste göra det precis då men kan bara ta allt i en sväng pga att jag ska köra 50 mil. Jag har inte lastbilskort. Om jag ska följa reglerna så måste jag ha tag på en person med lastbilskort eller flyttfirma på dagen. Jag vet inte vad ni tycker men om jag fick en helgkurs med teori och praktik för lastbilskort så hade jag tagit det. Jag kan ju allt, lasta, lossa, köra. Hårddraget, jag får inte ens köra på otrafikerad väg, men regler är ju regler som sagt.
och med det tillkommer väl ändå att du har kört en motorbåt med en 25 hästars motorbåt i nån pöl nånstans i 25 år så det ända du behöver göra för att få styra en supertanker med olja mellan usa å kina är att gå en liten helgkurs på 10 timmar, vatten som vatten farkost som farkost.
Redigerat av moderator:
Glufsglufs, jag snackade inte om att få dra nya kablar eller installera elcentraler, utan helt enkelt byta ut en defekt apparadosa mot en likadan, jag vet inte hur snabbt du tog ditt körtkort, men folk som har kört bil sedan barnsben , tar ju inte körkortet på en helg. däremot får man byta olja, byta bromsar, fylla på luft i däcken etc ,utan körtkort
Redigerat av moderator:
norrbottenstorpet skrev:Du har fel, så är det sagt
Den tid det tog mig att skaffa mina teoretiska kunskaper är ju då styrt enligt skollag i enlighet med branchorganisationer, om du nu tror att du är smartare än dom som satt upp utbildningsplanen borde du ha ett jobb där du enkelt skulle kunna övertyga beslutsfattare om din sak och denna tråd hade aldrig skapats.
Och som du säger, det som är relevant är ju då vilka kunskaper som samhället kräver och hur det ska testas, jo, genom gymnasieutbildning, lärlingstid certifikat från ECY, praktiskt arbete ett antal år och sen frivilliga studier för ABL. Det är vad samhället kräver och testar.
Sen gällande svårigheter att nå behörighet eller inte, när jag gick i skolan gällde, 2-årig ellinje, 6 år i yrket, läsa ABL 1 år, söka behörighet, du har då en kunnig och erfaren elektriker. Alternativt 4 år teknisk och du kunde ansöka om ABL och vad hade du då i praktisk kunskap? (de praktiska övningarna teknikerna gjorde på 4 år var något vi gjorde första månaden första året på gymnasiet).
Jag har aldrig nämnt något om dom exempel jag tog som du hänvisar till skulle ta 4 år, 2 terminer heltid däremot sa jag, det är gymnasienivå och relevanta kunskaper men åter igen, det är inte kompleteringen (dvs ihopkoppling av trådar och montering av brytare och uttag) som är det svåra i det stora hela utan förarbetena, det som du verkar tro att du lär dig till 100% på en helg eller så.
Om man nu skulle ha en "behörighet light" så kan man inte utgå från personer med goda kunskaper från början, man måste ju utgå från noviser och därför då en intensiv gymnasieutbildning först, kläm in det på en helg du.
Jag menar bara att regler är regler i vilken gengre dom än ligger i, det finns en anledning till att saker är reglerat hur småaktigt det än kan verka vara, regler och lagar bygger inte på att det finns kunnigt folk utan dokumenterad utbildning utan på alla noviser som inte kan ett skit men gärna vill prova på.hugodog skrev:Glufsglufs, jag snackade inte om att få dra nya kablar eller installera elcentraler, utan helt enkelt byta ut en defekt apparadosa mot en likadan, jag vet inte hur snabbt du tog ditt körtkort, men folk som har kört bil sedan barnsben , tar ju inte körkortet på en helg. däremot får man byta olja, byta bromsar, fylla på luft i däcken etc ,utan körtkort
Jag har visserligen skepparexamen men bara på svenskt kustvattenhugodog skrev:det där var väl ändå att ta i?
och med det tillkommer väl ändå att du har kört en motorbåt med en 25 hästars motorbåt i nån pöl nånstans i 25 år så det ända du behöver göra för att få styra en supertanker med olja mellan usa å kina är att gå en liten helgkurs på 10 timmar, vatten som vatten farkost som farkost.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Hela el diskussionen bottnar i gammalt SKRÅ-tänk från tiden då Jesus gick i kortbyxor!
De flesta villa/stuga/husvagn/mc/båtägare you name it lär sig snart jord-nolla-fas, och fixar det minst lika bra som vilken stressad elektriker som helst!!
Intagningspoängen till El-programet vittnar ju om att det knappas handlar om atomklyvning här inte....
Så slappna av alla ni elektriker, och se er omkring. Inte direkt licenskrav och specialbutiker på elmateriel....
Hade lagstiftaren verkligen sett det som ett problem med "hemmarfixarel", så hade man ju ej tillåtit materielen säljas snart sagt överallt, och man hade dessutom straffsanktionerat innehav av icke behörighetsmässigt kopplad anläggning. Men så är inte verkligheten.
De flesta "privatpersoner" som skadas/dör i elolyckor, har varit och klängt på tågvagnar..... (50 % av elolyckorna, Källa: elsäkerhetsverkets hemsida.)
De flesta villa/stuga/husvagn/mc/båtägare you name it lär sig snart jord-nolla-fas, och fixar det minst lika bra som vilken stressad elektriker som helst!!
Intagningspoängen till El-programet vittnar ju om att det knappas handlar om atomklyvning här inte....
Så slappna av alla ni elektriker, och se er omkring. Inte direkt licenskrav och specialbutiker på elmateriel....
Hade lagstiftaren verkligen sett det som ett problem med "hemmarfixarel", så hade man ju ej tillåtit materielen säljas snart sagt överallt, och man hade dessutom straffsanktionerat innehav av icke behörighetsmässigt kopplad anläggning. Men så är inte verkligheten.
De flesta "privatpersoner" som skadas/dör i elolyckor, har varit och klängt på tågvagnar..... (50 % av elolyckorna, Källa: elsäkerhetsverkets hemsida.)