W
Glufsglufs skrev:
haha...ja, och det går inte snabbare eller lättare med mail för yrkesmäniskor heller kan jag säga. Nä, vill du ha svar från dom så måste du ringa, sen får du hoppas på att någon handläggare har tid och till sist får du hoppas på att du får ett svar du förstår och/eller inte kan tolka på minst tio olika sätt (fast det bara är en tolkning som gäller).
Det är som sagt en myndighet.
Frågan är om jag orkar ringa dit, sitta i telefonkö, sitta å tjata på någon handläggare med massa frågor, skriva ner, renskriva och sen posta det här?:D

hugodog skrev:
Frågan är om jag orkar ringa dit, sitta i telefonkö, sitta å tjata på någon handläggare med massa frågor, skriva ner, renskriva och sen posta det här?:D
Telefonkö brukar man slippa, antingen är nån ledig eller inte, på det sättet är dom snabba.

Intressanta inlägg:)

Jag jobbar med teknisk support med inriktning på kraft, och ni kan inte föreställa er vad jag får för frågor.

Svarar på minst en fråga i vecka ang JFB och det är från installatörer!!
Hjälper även konstruktörer med saker som dom borde veta.

Att "hemmaelektrikern" ska dra rör och tråd själv för att spara pengar funkar oftas bara i teorin, på den tiden jag var elektriker och kom till någon som hade varit vänlig nog att hjälpa till blev det mest en massa letande efter vad som va vad i det kaos som det oftas hade blivt. Allt för ofta var det något som fattades och då kunde man ge sej fan på att det var rörstopp och allt annat som kunde krångla.
Och tiden det tar för en van elektriker att dra rör/slang och att det blir rätt och allt är med från början är trots allt inte så lång.

Det beror nog för det mesta på att det saknas lättillgängligt utbildningsmaterial för hur man förlägger VP-rör.

Enk Projektet skrev:
Att "hemmaelektrikern" ska dra rör och tråd själv för att spara pengar funkar oftas bara i teorin, på den tiden jag var elektriker och kom till någon som hade varit vänlig nog att hjälpa till blev det mest en massa letande efter vad som va vad i det kaos som det oftas hade blivt. Allt för ofta var det något som fattades och då kunde man ge sej fan på att det var rörstopp och allt annat som kunde krångla.
Och tiden det tar för en van elektriker att dra rör/slang och att det blir rätt och allt är med från början är trots allt inte så lång.
Problemet som du refererar till skulle försvinna (eller ja, det skulle minska) om man får gå en kurs för att lära sig hur man drar kabel och sätter rör, gör ett prov och sedan får man ett behörighetsbevis på det. Problemet är ju att när man renoverar själv så är det lite svårt att säga exakt när man är så pass färdig att man kan börja sätta rören och dra kablarna. Och då kanske behöva vänta någon vecka för att elektrikerna skall få tid och komma och sätta upp rör och dra kabel, är kanske inte så lockande. Men om man får sätta rör och dra kabel själv, så kan man göra det, smälla upp skivorna och sedan ringa elektrikern, be han komma och koppla in allt, och skulle han inte kunna på 2 veckor, nähä, då spacklar och målar jag så länge. Eller så lägger jag golvet eller något annat som man kan göra när väl skivorna är på plats.

Ja det är svårare att spackla och måla efter elektrikern varit där, men det går och man slipper ha arbetet stillastånde i 2 veckor.

Mikael_L skrev:
Ja diskussionen blir ju alltid så enkel att föra så länge vi förmodar att en Elektriker !! *tadaaa* på något vis har höjt sig över de dödligas nivå och därför aldrig gör fel.

Men det stora problemet i säkerhetsresonemanget är ju att en vanlig elektriker gör lika många fel som en halvhyggligt noggrann hempulare.
Nu blir jag nästan förbannad.. Hur kan du ens i denna värld tro att en fullbetald elektriker för lika många fel som en som du kallar en "halvhyggligt noggrann hempulare" ? Isåfall skulle jag inte vilja röra i många av deras installationer. Hempulare gillar ofta att använda gul/grön till lite vad som helst.

Tyvärr är de ju dock så att de finns för många firmor som släpper iväg sina lärlingar på egna jobb och de bidrar till en del mindre bra installationer. Såklart finns de fullbetalda som borde få sig en hurvel ibland också. Ingen är ofelbar.

Ni alla som tror att de är så satans lätt så kom med några dagar och se hur en vardag är. I dagens läge är de en väldans massa man ska veta om alla typer av installationer. Våtrum är ett roligt utrymme tex..

Ni kan ju fundera över också varför de kostar 60k att ta allmän behörighet. Och då ska ni redan ha läst gymnasiekurserna för el.....

Mikael_L
Moribound skrev:
Ni kan ju fundera över också varför de kostar 60k att ta allmän behörighet. Och då ska ni redan ha läst gymnasiekurserna för el.....
Det är för att när man väl är där är man såpass förstörd av elektrikerkulturen att man knappt är bildbar längre, klart det kostar då ... :)

Det har knappast kostat 60k:- att lära sig förlägga VP-rör och koppla uttag till en gruppledning. Och detta gör nog många hempulare noggrannare än en stressad elektriker.
Jag tror inte någon förordar att en hempulare kan ge sig på ett ställverk.

Bo.Siltberg skrev:
Det har knappast kostat 60k:- att lära sig förlägga VP-rör och koppla uttag till en gruppledning. Och detta gör nog många hempulare noggrannare än en stressad elektriker.
Jag tror inte någon förordar att en hempulare kan ge sig på ett ställverk.
Finns det någon som påstår att man lär sig klamra VP-rör på AB-kursen?

Jag förstår fortfarande inte riktigt varför alla gnäller om att det är dyrt och onödigt svårt osv att ta AB?

Du behöver bara AB(L/H) om du ska starta eget, alt stå för behörigheten på ett större företag. De allra flesta elektriker behöver alltså inte ha denna behörighet.

Att börja prata ställverk har ingen relevans, dom flesta elektriker kan ungefär lika mycket om ställverk som en hempulare kan.
Och kan man planera rördragningen så kan man troligen även dra och koppla trådarna. För INNAN man lägger rör och sätter dosor måste man veta hur allt ska knytas ihop, vart dom olika trådarna ska dras och naturligtvis varför. Jag har sagt det gång på gång själva kopplingen är ingen konst, konsten är att se till att rör och dosor och kablar är dragna till rätt ställe och i rätt antal.

elmont skrev:
Att börja prata ställverk har ingen relevans, dom flesta elektriker kan ungefär lika mycket om ställverk som en hempulare kan.
Och kan man planera rördragningen så kan man troligen även dra och koppla trådarna. För INNAN man lägger rör och sätter dosor måste man veta hur allt ska knytas ihop, vart dom olika trådarna ska dras och naturligtvis varför. Jag har sagt det gång på gång själva kopplingen är ingen konst, konsten är att se till att rör och dosor och kablar är dragna till rätt ställe och i rätt antal.
Du glömde att de förläggs på rätt sätt för att förhindra; Kondens, genomspikning, samt underlättar att få in mer tråd i framtiden (inga tvära böjar, bra klammrad osv).

...och inte förläggs mitt inne i isoleringen :)

Och allt detta skulle inte en hempulare klara av efter en lämplig kort utbildning?
VPBehörighet light!

Som nämnts tidigare verkar detta med att förlägga rör o dosor vara det vanligaste hempuleriet, och det är nog lönlöst att försöka stoppa. Vore det inte bättre att tala om hur man gör då?

eller ABL <25Amp, det skulle passa fint för hobbyelektrikern, utan att behöva sätta sig in i fördjupningar såsom ställverk, industrimaskiner osv..

Moribound skrev:
Nu blir jag nästan förbannad.. Hur kan du ens i denna värld tro att en fullbetald elektriker för lika många fel som en som du kallar en "halvhyggligt noggrann hempulare" ? Isåfall skulle jag inte vilja röra i många av deras installationer. Hempulare gillar ofta att använda gul/grön till lite vad som helst.

Tyvärr är de ju dock så att de finns för många firmor som släpper iväg sina lärlingar på egna jobb och de bidrar till en del mindre bra installationer. Såklart finns de fullbetalda som borde få sig en hurvel ibland också. Ingen är ofelbar.

Ni alla som tror att de är så satans lätt så kom med några dagar och se hur en vardag är. I dagens läge är de en väldans massa man ska veta om alla typer av installationer. Våtrum är ett roligt utrymme tex..
I.o.f. så kan väl inte en hempulare som drar gulgrönt till allt klassas som en "halvhyggligt noggrann hempulare", men men... :rolleyes:

Fast jag tror nog inte att man kan ta och påstå att en "vanlig elektriker" (Alltså inget klantarsle utan genomsnittliga elektriker) gör lika många fel som en duktig hempulare. Det köper jag inte.

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.