3 618 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Varning för entreprenadformen delad!
Medlem
· Västra Götaland
· 30 inlägg
Vill med detta ämne samla alla som har råkat ut för oseriösa hus tillverkare och deras seriösa agenter/säljare/representanter eller vad dem nu vill kalla sig.
Nummer 1 på min "svarta lista"
FISKARHEDENVILLAN i SÄVEDALEN
Nummer 1 på min "svarta lista"
FISKARHEDENVILLAN i SÄVEDALEN
Medlem
· Västra Götaland
· 46 inlägg
Fiskarhedenvillan Sävedalen. xxxxx
Redigerat av moderator:
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Alla som skriver i den här tråden ska uppge när man byggde med hustillverkaren man vill varna för och utförligt beskriva vad som gick fel i bygget. OBS att detta är ett forum där konsumenter ger referenser.
Hoppas att det är ok att man hänvisar till tidigare trådar?
http://www.byggahus.se/forum/juridi...ma-mardrommen-snalla-vad-kan-vi-mer-gora.html
http://www.byggahus.se/forum/refere...ning-end-bygg-kimstad-och-borohus-orebro.html
http://www.byggahus.se/forum/juridi...ma-mardrommen-snalla-vad-kan-vi-mer-gora.html
http://www.byggahus.se/forum/refere...ning-end-bygg-kimstad-och-borohus-orebro.html
Många är förvånansvärt okunniga beträffande den entreprenadform man valt att handla upp.
Och jag säger valt, eftersom man kan aktivt välja bort de företag som inte har den entreprenadform som man vill handla upp.
Man skall tänka på att ju fler kockar (kontrakt man har med flera olika leverantörer och entreprenörer) desto sämre soppa. En husbyggnation är så komplex att ansvarsområden ofte hamnar i gränslandet mellan olika aktörer. Med ett avtal (totalentreprenad) blir allt en motparts fel oavsett vem som brustit i organisationen.
Med fler inblandade blir det svårare att konstatera vems fel och vilken påföljden blir.
Man skall akta sig som ögat för säljare som påstår att de t det säljer fungerar som en totalentreprenad och att allt kommer att ordna sig.
De som säljer totalentreprenader är noggranna med att skriva in detta. Allt mer än ett kontrekt (även om det ena kontraktet avser en leverans) är INTE en totalentreprenad, vilket många surt får erfara vid slutbesiktningen.
Och jag säger valt, eftersom man kan aktivt välja bort de företag som inte har den entreprenadform som man vill handla upp.
Man skall tänka på att ju fler kockar (kontrakt man har med flera olika leverantörer och entreprenörer) desto sämre soppa. En husbyggnation är så komplex att ansvarsområden ofte hamnar i gränslandet mellan olika aktörer. Med ett avtal (totalentreprenad) blir allt en motparts fel oavsett vem som brustit i organisationen.
Med fler inblandade blir det svårare att konstatera vems fel och vilken påföljden blir.
Man skall akta sig som ögat för säljare som påstår att de t det säljer fungerar som en totalentreprenad och att allt kommer att ordna sig.
De som säljer totalentreprenader är noggranna med att skriva in detta. Allt mer än ett kontrekt (även om det ena kontraktet avser en leverans) är INTE en totalentreprenad, vilket många surt får erfara vid slutbesiktningen.
har genom jobbet prtat med många som bygger/och ska bygga.
där talar merparten om att det dom ska uppföra är i 'PRINCIP SOM NYCKELFÄRDIGT' eller är som en totalentrepenad.
men i varje fall så har dom helt enkelt åkt på en solklar delad entrepenad.
hur seriöst är det då att anlta detta husföretag till att uppföra familjen dyraste investering ?
inte använder man flera bilfirmor att montera den nya bilen och låta alla dela på garanti och betalning för denne ??
nä jag tror fullt och fast att en totalentrepenad lönat sig i alla lägen
där talar merparten om att det dom ska uppföra är i 'PRINCIP SOM NYCKELFÄRDIGT' eller är som en totalentrepenad.
men i varje fall så har dom helt enkelt åkt på en solklar delad entrepenad.
hur seriöst är det då att anlta detta husföretag till att uppföra familjen dyraste investering ?
inte använder man flera bilfirmor att montera den nya bilen och låta alla dela på garanti och betalning för denne ??
nä jag tror fullt och fast att en totalentrepenad lönat sig i alla lägen
Jag tror helt tvärtom, du betalar inte 40-50 000 extra för total. Om jag ska vara lite inexakt ligger påslaget mellan 10-20 procent och då ett husbygge sällan landar under 2 000k ligger alltså påslaget från 200k och uppåt.
Däremot kan det vara viktigt att kolla så att, åtminstone några av, entreprenörerna har jobbat ihop på tidigare byggen. Har de gjort det och säljaren tar in dem igen så har det nog fungerat bra och torde då göra det även denna gången. (Fungerar inte så sällan så, vet för att jag själv jobbar i anläggingsbranchen)
Vi har delad entreprenad men gör vissa delar själv, mark platta, invändigt garage mm. De delar vi inte är inblandade i har vi inte behövt bekymra oss om, samordning mellan entreprenörer har byggaren skött.
Däremot kan det vara viktigt att kolla så att, åtminstone några av, entreprenörerna har jobbat ihop på tidigare byggen. Har de gjort det och säljaren tar in dem igen så har det nog fungerat bra och torde då göra det även denna gången. (Fungerar inte så sällan så, vet för att jag själv jobbar i anläggingsbranchen)
Vi har delad entreprenad men gör vissa delar själv, mark platta, invändigt garage mm. De delar vi inte är inblandade i har vi inte behövt bekymra oss om, samordning mellan entreprenörer har byggaren skött.
Verkar vara en stor begreppsförvirring här. Det är inget motsatsförhållande mellan delad entreprenad och totalentreprenad. Blir lätt förvirrat när konsumenter använder rena facktermer.
Har sett att några på forumet använder helentreprenad och det tror jag är ganska beskrivande för att man bara har med en entreprenör att göra och man beställer bara de funktioner man vill ha så löser entreprenören detta.
Så jag slår ett slag för begreppet helentreprenad
.
Har sett att några på forumet använder helentreprenad och det tror jag är ganska beskrivande för att man bara har med en entreprenör att göra och man beställer bara de funktioner man vill ha så löser entreprenören detta.
Så jag slår ett slag för begreppet helentreprenad
Begreppsförvirrig? Definitivt!jaso skrev:
Däremot är det en distinkt skillnad mellan delad entreprenad och totalentreprenad.
Begreppet Helentreprenad eller nyckelfärdigt finns överhuvudtaget inte som definierade begrepp inom byggsektorn. Därför bör de heller inte användas eftersom de innehållsmässigt kan variera i ansvar och omfattning och saknar i sig juridisk innebörd.
De korrekta definitionerna finns att finna i många facklitteraturer.
För lekmannen har konsumentverket förtydligat detta i sin broschyr
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/Broschyrer/Dokument/kov_tips_till_dig_som_anlitar_hantverkare_2010.pdf
"
Totalentreprenad
Det är det enklaste och smidigaste sättet. Du har
avtal med ett företag som svarar för projektering,material och byggnadsarbeten. Företaget, totalentreprenören, har ansvar för hela bygget och för att rätt kompetens finns på rätt plats vid rätt tidpunkt. Företaget ansvarar även för att eventuella fel rättas till.
Generalentreprenad(utförandeentreprenad)
Denna typ av entreprenad innebär att du har flera avtal. Du har ett avtal med den som projekterar bygget till exempel en arkitekt som gör dina ritningar. Du har ytterligare ett avtal med en entreprenör som utför arbetet. Om det blir fel i byggnationen kan det bli svårt att avgöra om det beror på felaktiga ritningar eller om det är fel i utförandet
Delad entreprenad[/FONT]
Delad entreprenad innebär att du har avta med alla inblandade parter. Det är alltså du som se till att den kompetens som behövs finns på plats vid rätt tillfälle. Det innebär att du får större möjlighet att påverka, samtidigt som du får väldigt stort ansvar för att alla sköter sitt avtal. Om det uppstår fel kan det vara svårt att avgöra vem av parterna som orsakat felet."
Altså innehåller en totalentreprenad allt som krävs för att färdigställa arbetena i ett kontrakt och med ett ansvarigt företag. Detta skall avse såväl ritningar, material och arbete.
En generalentreprenad innebär att en eller flera firmor som man anlitar ritar byggnaden och sedan har man en entreprenör som levererar materialet och uppför byggnaden.
En delad entreprenad är när man har mer än ett kontrakt när det gäller byggnationen. Det är altså även en delad entreprenad om man får ritningarrna och materialleveransen från en firma och en annan firma bygger.
Redigerat:
När jag jämförde olika hustillverkare där vi skickade ut en offertförfrågan avseende ett eget ritat hus. Så var faktiskt en av de hustillverkarna som erbjöd generalentreprenad dyrare än de som hade totalentreprenad. De hustillverkare som endast erbjöd delad/generalentreprenad hävdade att det var betydligt dyrare med totalentreprenad, runt 20% dyrare. T.ex. Trivselhus talade väldigt negativt om totalentreprenad och att detta var både sämre och dyrare.Skullen skrev:Jag tror helt tvärtom, du betalar inte 40-50 000 extra för total. Om jag ska vara lite inexakt ligger påslaget mellan 10-20 procent och då ett husbygge sällan landar under 2 000k ligger alltså påslaget från 200k och uppåt.
Redigerat:
Volvo,
Tyvärr är konsumentverkets definitioner inte i överensstämmelse med de rådande definitionerna i byggsektorn (och entreprenadjuridiken).
I upphandlingsskedet finns motsatserna delad entreprenad och generalentreprenad. Det första innebär att beställaren själv vänder sig mot flera entreprenörer och avtalar med var och en. Samordningsansvaret kan iofs läggas på en av dessa entreprenörer.
Generalentreprenad innebär att beställaren vänder sig emot en entreprenör. Denna generalentreprenör utför arbetena i egen regi eller med underentreprenörer som generalentreprenören har samordningsansvar för.
När det gäller entreprenadens utförande finns motsatserna utförandeentreprenad och totalentreprenad. Huvudskillnaden är att projekteringsansvaret ligger på entreprenören vid en totalentreprenad och på beställaren i en utförandeentreprenad. Avsaknad av projekteringsansvar brukar innebära beställande av funktioner istället för specifika tekniska lösningar.
Det går mycket bra att ha en delad entreprenad där man avtalar om totalentreprenad med var och en av entreprenörerna (och därmed lägger projekteringsansvaret på var och en av entreprenörerna avseende sin egen del). Det går också bra att ha en generalentreprenad som är en totalentreprenad. Dvs man upphandlar en enda entreprenör med samordningsansvar och denne tar också ansvar för projekteringen).
Generalentreprenad som är totalentreprenad anser jag kan kallas helentreprenad här på forumet. Det vore bra med tanke på denna begreppsförvirring. Att helentreprenad inte finns som begrepp i entreprenadvärlden ser jag inte som ett problem. Hellre ett "nytt" begrepp som vi vet hur man använder än fackbegrepp som används fel.
Tyvärr är konsumentverkets definitioner inte i överensstämmelse med de rådande definitionerna i byggsektorn (och entreprenadjuridiken).
I upphandlingsskedet finns motsatserna delad entreprenad och generalentreprenad. Det första innebär att beställaren själv vänder sig mot flera entreprenörer och avtalar med var och en. Samordningsansvaret kan iofs läggas på en av dessa entreprenörer.
Generalentreprenad innebär att beställaren vänder sig emot en entreprenör. Denna generalentreprenör utför arbetena i egen regi eller med underentreprenörer som generalentreprenören har samordningsansvar för.
När det gäller entreprenadens utförande finns motsatserna utförandeentreprenad och totalentreprenad. Huvudskillnaden är att projekteringsansvaret ligger på entreprenören vid en totalentreprenad och på beställaren i en utförandeentreprenad. Avsaknad av projekteringsansvar brukar innebära beställande av funktioner istället för specifika tekniska lösningar.
Det går mycket bra att ha en delad entreprenad där man avtalar om totalentreprenad med var och en av entreprenörerna (och därmed lägger projekteringsansvaret på var och en av entreprenörerna avseende sin egen del). Det går också bra att ha en generalentreprenad som är en totalentreprenad. Dvs man upphandlar en enda entreprenör med samordningsansvar och denne tar också ansvar för projekteringen).
Generalentreprenad som är totalentreprenad anser jag kan kallas helentreprenad här på forumet. Det vore bra med tanke på denna begreppsförvirring. Att helentreprenad inte finns som begrepp i entreprenadvärlden ser jag inte som ett problem. Hellre ett "nytt" begrepp som vi vet hur man använder än fackbegrepp som används fel.
Fast om du läser i Boverkets riktlinjer framgår det ganska tydligt vad som avses med de olika entreprenadformerna och de tycker jag även verkar stämma överens med det som konsumentverket skriver.
Se länk http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2007/byggherren_i_centrum.pdf
Det viktigaste dock är vad som står i kontraktet. D.v.s. att man bara har en avtalspart vid totalentreprenad.
Se länk http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2007/byggherren_i_centrum.pdf
Det viktigaste dock är vad som står i kontraktet. D.v.s. att man bara har en avtalspart vid totalentreprenad.
Klicka här för att svara