243 149 läst ·
270 svar
243k läst
270 svar
Varning för Electrolux / Husqvarna vitvaror
Har förgäves letat efter någon som kan serva en Electrolux-spis där induktionshällen lagt av. Men inte ens Electrolux har lust att komma ut och serva den. Skitdåligt!
Redigerat:
Trist. Vi har en sån spis som jag är väldigt nöjd med. Skönt med kombinationen induktion och rattar, bara hoppas att den håller då. Köpte den eftersom bara Electrolux och Cylinda gör induktionsspisar med 70 bredd och Cylindan var ful som stryk.Ellenkaramellen skrev:
(För ungdomar: En spis är en plåtlåda där spishäll och ugn byggts ihop till en enhet.)
Undrans vad det är för mesar du pratat med. Det är inga problem att laga de spisarna. Dock har det en tendens att bli dyrt. Är den inte så gammal kan du bara ta kontakt med hemförsäkringen. De brukar även ha firmor som de rekommenderar.Ellenkaramellen skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Idag åker vår Elux diskmaskin ut. Fem år gammal, idag var reparatör här för tredje gången och denna gång skulle en reparation kosta 4600 kr.
Blir beställning på en Siemens i kväll...
Blir beställning på en Siemens i kväll...
Jag har nog skrivit om det här förut, men jag bor i ett område med ~100 likadana hus där alla har Electrolux. Dessa är det 3 års garanti på. När husen var ~4 år gamla så hade vi en servicebil ståendes i området nästan konstant i flera veckor.
Låter inte så osannolikt... minst 9 produkter per hus 900 produkter 10% innebär 90produkter á två besök. 8 besök per dag = 4,5 veckor mao inte alls orimligt. Fö väljer merparten av hustillverkarna och även företagen som bygger bostadsrätter ofta de billigaste alternativen av vitvaror. Husköparen betalar inte mindre för att det sitter billiga vitvaror i husen men ofta gärna inte heller mer om det sitter mer exklusiva vitvaror i dom så det ges inget incitament för tillverkarna att satsa på premium produkter.Nyfniken skrev:
Jo, faktiskt brukar byggherren gärna sätta in fina kök och vitvaror (alltså lyxiga) för att driva upp priset. Istället sparar man in på ljudisolering mm som inte syns på visning och bilder. Man bygger olika för hyresrätter och bostadsrätt. Hyresrätter ska vara hållbara och billiga att underhålla och inte orsaka gnäll från hyresgäster, bostadsrätter ska se fina ut i prospekt och på visning.
Min åsikt är tvärtom, när jag ser mäklarannonserna för bostäder här i Stockholm på både 5-10-15 miljoner så sitter det ofta budgetvitvaror inmonterade. Visst ser det bra ut det säger jag inget emot men det betyder inte att det är bra. Och precis som du skriver att vid hyresrätter köper man kvalitet eftersom fastighetsägaren äger ansvaret för dom medans i bostadsrätter och hus övergår ansvaret till köparen så det finns ingen vinning för tillverkaren att betala för bättre kvalitet.KungAnka skrev:Jo, faktiskt brukar byggherren gärna sätta in fina kök och vitvaror (alltså lyxiga) för att driva upp priset. Istället sparar man in på ljudisolering mm som inte syns på visning och bilder. Man bygger olika för hyresrätter och bostadsrätt. Hyresrätter ska vara hållbara och billiga att underhålla och inte orsaka gnäll från hyresgäster, bostadsrätter ska se fina ut i prospekt och på visning.
Intresset blir självklart högre ju finare det är men det finns ju även jättefina IKEA kök som även dom drar upp priset vid försäljning.
Jag ser ofta nyproducerade lägenheter som tycks vara köpta på spekulation och då med noll tillval. Läser man byggherrens broschyrer ser man att bla vitvaror i olika prisklasser kan väljas, men många tycks inte göra några tillval alls (min egen pet peeve är när de inte ens har valt att få innertaksskarvarna fixade...).DFYD123 skrev: