243 149 läst ·
270 svar
243k läst
270 svar
Varning för Electrolux / Husqvarna vitvaror
Är denna spis oavsett om det står AEG, Husqvarna eller Elextrolux på den tillverkade i Polen? För de leker med priser, varumärke ganska vilt så man vet inte vad man betalar för riktigt när de ser exakt lika ut men har olika klistermärke..electroluxaren skrev:
Husqvarna igen
Vi är en helt vanlig familj, 2 vuxna och 2 barn, vi gillar ordning och reda och vi sköter oss och våra grejer.
2003 renoverade vi köket, Ikea och Husqvarna (förutom inbyggnadsfläkten som är från Bosch)kändes rätt, 2006 kontaktade jag Husqvarna per telefon och maila sen bilder på följande defekter;
Diskmaskin Cardinal 522 -filter kaputt, knappsatsen krånglar, luckan för diskmedel öppnar inte, bestickkorgen har gått sönder
Kyl Opal plus -belysningen blinkar som ett disco, dörren ramla av pga nedre gångjärnet gick i två delar
Frys Safira plus -isbitformen har spruckit
Ugn Basilikum -termometer kaputt
Micro Grape - plastdelen som täcker en stor del av fronten har blivit nikotingul
Husqvarna svara då att de inte kunde göra nånting...............
Sägas ska att hällen har fungerat bra
Idag 9/2 20013 la kylskåpet ihop totalt och jag kände att jag måste skriva av mej, alla dessa händelser har fått mej att fokusera mer på vitvaror och som hantverkare till yrket så har jag kollat upp en del, detta innebär att jag kommer att byta ut mina vitvaror så småningom, jag ska inte göra nån reklam men kan ju säga att de nya varorna är lite dyrare och producerade i Tyskland, de är kanske inte problemfria de heller men troligtvis bland det bästa som marknaden kan erbjuda idag.
Tack för ordet.
Vi är en helt vanlig familj, 2 vuxna och 2 barn, vi gillar ordning och reda och vi sköter oss och våra grejer.
2003 renoverade vi köket, Ikea och Husqvarna (förutom inbyggnadsfläkten som är från Bosch)kändes rätt, 2006 kontaktade jag Husqvarna per telefon och maila sen bilder på följande defekter;
Diskmaskin Cardinal 522 -filter kaputt, knappsatsen krånglar, luckan för diskmedel öppnar inte, bestickkorgen har gått sönder
Kyl Opal plus -belysningen blinkar som ett disco, dörren ramla av pga nedre gångjärnet gick i två delar
Frys Safira plus -isbitformen har spruckit
Ugn Basilikum -termometer kaputt
Micro Grape - plastdelen som täcker en stor del av fronten har blivit nikotingul
Husqvarna svara då att de inte kunde göra nånting...............
Sägas ska att hällen har fungerat bra
Idag 9/2 20013 la kylskåpet ihop totalt och jag kände att jag måste skriva av mej, alla dessa händelser har fått mej att fokusera mer på vitvaror och som hantverkare till yrket så har jag kollat upp en del, detta innebär att jag kommer att byta ut mina vitvaror så småningom, jag ska inte göra nån reklam men kan ju säga att de nya varorna är lite dyrare och producerade i Tyskland, de är kanske inte problemfria de heller men troligtvis bland det bästa som marknaden kan erbjuda idag.
Tack för ordet.
Själv köpte jag nyss en Electrolux spis med ojämn häll. Den står kvar i hallen på sin pall och avvaktar svar från supporten. Tycker inte det är OK då alla vet att jämn kontakt är oerhört viktigt. Nu jullrar mina kastruller och stekpannor som om jag skulle ställt de på en klipphäll..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bricco skrev:
Nu kan jag inte se på din bild ifall det är en glaskeramikhäll eller induktionshäll, men i vilket fall som helst så
spelar inte kontakten så speciellt stor roll..
En glaskeramikhäll överför värme genom strålning, och en induktionshäll via induktion, och ingen av dessa tekniker kräver "oerhört jämn kontakt"
Hade det varit en gammal spis med värmeelement så hade det varit en annan sak dock.
Det är glaskeramik. När det gäller stekpannor så är det alltid så viktigt att de är jämna för att det ska steka på jämt i pannan. Vissa säger att en ojämn kontakt innebär upp till 30% mer energiförbrukning för att nå samma värme. Så visst, det blir väl säkert varmt, men inte lika bra som en plan yta.Daniel78 skrev:Nu kan jag inte se på din bild ifall det är en glaskeramikhäll eller induktionshäll, men i vilket fall som helst så
spelar inte kontakten så speciellt stor roll..
En glaskeramikhäll överför värme genom strålning, och en induktionshäll via induktion, och ingen av dessa tekniker kräver "oerhört jämn kontakt"
Hade det varit en gammal spis med värmeelement så hade det varit en annan sak dock.
jag skulle vilja säga att
med gamla gjutjärnsplattor spelar det ingen roll då dessa slårs sig med tiden ändå
glaskeramik med strålelement tappar man effekt på den delen som är ovanför glaset kanske 70%
induktion, ren katastrof om det är ojämt ,det blir ett enormt missljud vid användning kan dessutom bli skador på såväl glas som kokkärl förutom en effektförlust
med gamla gjutjärnsplattor spelar det ingen roll då dessa slårs sig med tiden ändå
glaskeramik med strålelement tappar man effekt på den delen som är ovanför glaset kanske 70%
induktion, ren katastrof om det är ojämt ,det blir ett enormt missljud vid användning kan dessutom bli skador på såväl glas som kokkärl förutom en effektförlust
Jaha, mindre trevlig läsning i den här tråden. Har nyss varit på Elgiganten och fått ett paketpris på tvätt, torktumlare, kyl och frys. Får ju nästan kalla fötter. Allt jag ska köpa har 5 års garanti, något jag har som krav eftersom det känns nödvändigt.
Kyl: erf3866aox
Frys: euf2946aox
Tvätt: ewf1687hdw
Tork: edh3487rdw
Vad säger ni och har ni förslag på annat märke?
Krav vp-torktumlare och rostfria frys/kyl.
Pris 32400kr inkl. Droppskydd
Du verkar lite insatt.. Ska man kunna kräva en helt plan glaskeramikhäll eller är mina krav för högt satta? Spisen kostar 7000kr och är aldrig använd.electroluxaren skrev:jag skulle vilja säga att
Man ska komma ihåg att Electrolux troligen är ett av Sveriges mest sålda vitvarumärken samt att det till störst del bara är de som klagar som letar upp sådana här trådar. Jag kör Bosch på det mesta och tvättmaskinens front sprack efter 6 månader (garantijobb) och fryser låter som en traktor (billig kompressor). Innan dess hade jag Cylinda där styrningen på spisen var trasig och diskmaskinen aldrig gick igång (båda helt nya). Så för min del är allt samma skit tyvärr. Miele verkar ju kul men jag har annat i livet att lägga pengar på med även om det kanske varit billigast i slutet av livetMattisH skrev:Jaha, mindre trevlig läsning i den här tråden. Har nyss varit på Elgiganten och fått ett paketpris på tvätt, torktumlare, kyl och frys. Får ju nästan kalla fötter. Allt jag ska köpa har 5 års garanti, något jag har som krav eftersom det känns nödvändigt.
Lite så tänkte jag också, därav eftersträvar jag så lång garanti som möjligt. Miele lämnar bara 1års garanti med en check på 1000kr att använda till servicebesök inom 10 år. Finns inget som inte säger att det blir många sådana.
Electrolux verkar vara ganska ensamma 5 års garanti....
Electrolux verkar vara ganska ensamma 5 års garanti....
Ligger mycket sanning i det.Bricco skrev:Man ska komma ihåg att Electrolux troligen är ett av Sveriges mest sålda vitvarumärken samt att det till störst del bara är de som klagar som letar upp sådana här trådar. Jag kör Bosch på det mesta och tvättmaskinens front sprack efter 6 månader (garantijobb) och fryser låter som en traktor (billig kompressor). Innan dess hade jag Cylinda där styrningen på spisen var trasig och diskmaskinen aldrig gick igång (båda helt nya). Så för min del är allt samma skit tyvärr. Miele verkar ju kul men jag har annat i livet att lägga pengar på med även om det kanske varit billigast i slutet av livet![]()
Vi hade i princip spikat Mielevaror till köket (som levereras om ett par veckor) när vi började tänka om och ändrade till Electrolux. Varför? 1.) Vi är inga gourmetkockar och vi sliter inte överdrivet mycket på maskinparken och Miele kändes helt enkelt inte motiverat för våra syften - lade hellre de extra pengarna på en andra kamin. 2.) Vi har en Elux diskmaskin (en dussinvariant, ingen top of the line) hemma som gått helt problemfritt i snart 15 år. Vi har Husqvarnakylskåp utan massa is- och dryckesfinesser i dörrarna som även de gått bra sedan de införskaffades för sju år sedan, och i stugan hade vi Elux tvättmaskin, kyl, och spis och även dessa fungerade felfritt i alla år. 3.) Valde Elux framför andra märken (AEG, Husqvarna, Siemens, Asko, etc.) för vi tyckte deras design är snyggare helt enkelt, minst lika snygga som Miele rent utseendemässigt även om Elux ugnsvred och liknande känns lite plastigare. Med fem års garanti känns det som ett någorlunda tryggt köp och jag tvivlar på att allt kommer braka ihop på femårsdagen om vi ens blir så långvariga i huset.
Varit i kontakt med Electrolux support och de kunde inte avgöra per telefon. Det sitter väl en snubbe på ett kontor och vara styr folk hit och dit antar jag..Bricco skrev:
De kunde så klart skicka en tekniker men om teknikern bedömer att den är OK så får jag betala ca 1000kr och det är ju just det jag vill ha hjälp med att bedöma eftersom jag själv är tveksam till att den ska slå sig 2mm på 30cm...... Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare med detta