DHl och Rosersbergsterminalen verkar ha problem, för mig slarva de bort hälften av försändelsen med golvvärmeprylar till kökrenoveringen, efter att de "letat" i två veckor fixade Rinkaby rör en ny sändning med de saknade prylarna. Fick sändningsnr och såg att det ankommit till rosersberg dagen efter so far so good, ringer aviseringen och de meddelar att de kör ut det under dag och jag är glad som en lärka MEN inget kommer. ringer dagen efter igen(läs idag) och undrar vad som hände? då meddelar DHL att "Vi har ingen notering att vi skulle kört ut det till dig, det ligger på terminalen" -Men va faaan!! tänkte jag försökte vara så trevlig som jag kunde bara för att få mina grejer innan helgen. Det slutar väl med att jag får åka och hämta paketen, förra gången lyckades se slarva bort grejerna innan jag han komma.
 
ClasseClas
jonnil skrev:
DHl och Rosersbergsterminalen verkar ha problem, för mig slarva de bort hälften av försändelsen med golvvärmeprylar till kökrenoveringen, efter att de "letat" i två veckor fixade Rinkaby rör en ny sändning med de saknade prylarna. Fick sändningsnr och såg att det ankommit till rosersberg dagen efter so far so good, ringer aviseringen och de meddelar att de kör ut det under dag och jag är glad som en lärka MEN inget kommer. ringer dagen efter igen(läs idag) och undrar vad som hände? då meddelar DHL att "Vi har ingen notering att vi skulle kört ut det till dig, det ligger på terminalen" -Men va faaan!! tänkte jag försökte vara så trevlig som jag kunde bara för att få mina grejer innan helgen. Det slutar väl med att jag får åka och hämta paketen, förra gången lyckades se slarva bort grejerna innan jag han komma.
Jag hade liknande problem med Rosersberg och ringde och ringde till kundtjänst (0771-nummer), som inte kunde hjälpa. När jag väl åkte ut till terminalen så plockade de fram mina prylar på mindre än 3 minuter. Då hade jag levt om med min leverantör, och varit på DHLs kundtjänst många, många gånger. Det är ngt som knasar med datasystem och/eller rutiner fortfarande.
 
joflopp skrev:
För att veta leveransvillkoren måste vi fråga någon, exempelvis Hempularen, vad det står på orderbekräftelsen.

Fritt vårt lager innebär att säljarens ansvar upphör så snart varan lämnat säljaren till speditionsfirman.

Fritt kund innebär att säljaren står för ansvaret tills kunden har varan i sin ägo.


Från Köplagen 1990:931
Om varan i annat fall skall transporteras till köparen och annat inte
följer av en leveransklausul eller av avtalet i övrigt, sker avlämnandet
när varan överlämnas till den transportör som har åtagit sig transporten
från avsändningsorten. Om säljaren själv utför transporten, sker
avlämnandet först när varan överlämnas till köparen.


Jag tycker inte det finns något i trådskaparens inlägg som antyder att han inte köpt varorna som konsument och därmed är konsumentköplagen tillämplig.

Paragraf 8, andra stycket lyder som följande:
"Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas."
Nu är frågan när varan anses avlämnad och det ger paragraf 6 svar på.
"Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning"
Något den inte är förräns leverantören lämnat den ifrån sig.

Gällande min kunskap om de här reglerna kommer den från en juridikkurs på högskolan, absolut inte i klass med mångårig erfarenhet men i mitt tycke troligtvis tillräcklig för detta.

Mvh
 
Tyresö
"varning för DHL" hahaha, varför tror du jag, som egenåkare, gav upp trailerdragar-branschen?
Jag har varit dragbilsåkare åt DHL och anledningen att jag gav upp är pga ingen på deras terminaler visste något - eller brydde sej, och gömde sej när en trailer backade till "fickan", eftersom då vankades det jobb (lasta eller lossa trailer).

Den värsta och mest arbetsskygga personalen på DHL, finns på terminalen i Halmstad, och då är alla extremt nonchalanta och lata terminalarbetare - oavsett speditionsföretag och ort i hela Sverige, inräknade!

Alla problem med försenade leveranser beror på alla lata och oengagerade terminalarbetare - och DHL:s terminalarbetare är ju helt sanslöst oengagerade - speciellt Halmstadterminalen.
 
Belaruz skrev:
Jag tycker inte det finns något i trådskaparens inlägg som antyder att han inte köpt varorna som konsument och därmed är konsumentköplagen tillämplig.

Paragraf 8, andra stycket lyder som följande:
"Risken för varan går över på köparen när varan avlämnas."
Nu är frågan när varan anses avlämnad och det ger paragraf 6 svar på.
"Varan är avlämnad när den har kommit i köparens besittning"
Något den inte är förräns leverantören lämnat den ifrån sig.

Gällande min kunskap om de här reglerna kommer den från en juridikkurs på högskolan, absolut inte i klass med mångårig erfarenhet men i mitt tycke troligtvis tillräcklig för detta.

Mvh
99,93% av alla fall när det handlar om försäljning från företag till kund så finns följande möjligheter.

1. Kunden hämtar godset hos säljaren, ansvaret för godset övergår till köparen då an lämnar säljarens fastighet.
2. Säljaren arrangerar transport och godset skickas till kunden, ansvaret övergår till köparen när han tar emot godset hemma eller hos fraktbolagets ombud.
3. Kunden arrangerar transport för upphämtning hos säljaren, ansvaret går över till köparen när transportören bekräftar mottagandet av godset.

I 2 o 3 ovan så finns det ytterligare ett avtal mellan fraktköpare och fraktbeställare men detta är ointressant för den andra avtalspartnern ovan.
 
Nimajneb skrev:
99,93% av alla fall när det handlar om försäljning från företag till kund så finns följande möjligheter.

1. Kunden hämtar godset hos säljaren, ansvaret för godset övergår till köparen då an lämnar säljarens fastighet.
2. Säljaren arrangerar transport och godset skickas till kunden, ansvaret övergår till köparen när han tar emot godset hemma eller hos fraktbolagets ombud.
3. Kunden arrangerar transport för upphämtning hos säljaren, ansvaret går över till köparen när transportören bekräftar mottagandet av godset.

I 2 o 3 ovan så finns det ytterligare ett avtal mellan fraktköpare och fraktbeställare men detta är ointressant för den andra avtalspartnern ovan.

Jag ser inget jag har några invändningar mot och jag anser att ett köp från Rinkaby Rör som privatperson bör falla under alternativ två, att ansvaret övergår när köparen tar emot godset.

Mitt inlägg citerade en person som påstått/påstog att ansvaret var köparens så fort som Rinkaby Rör lämnat varorna till transportören, detta invände jag emot då han hänvisade till köplagen vilken inte gäller mellan en näringsidkare och en privatperson vad jag vet.

Med mitt inlägg menade jag på att ansvaret inte övergår förräns köparen har tagit emot varorna. Något jag tycker det verkar som om även du tycker?

Mvh
 
Belaruz skrev:
Jag ser inget jag har några invändningar mot och jag anser att ett köp från Rinkaby Rör som privatperson bör falla under alternativ två, att ansvaret övergår när köparen tar emot godset.

Mitt inlägg citerade en person som påstått/påstog att ansvaret var köparens så fort som Rinkaby Rör lämnat varorna till transportören, detta invände jag emot då han hänvisade till köplagen vilken inte gäller mellan en näringsidkare och en privatperson vad jag vet.

Med mitt inlägg menade jag på att ansvaret inte övergår förräns köparen har tagit emot varorna. Något jag tycker det verkar som om även du tycker?

Mvh
Hel rätt, jag ville bara tydliggöra ditt inlägg genom att beskriva dom 3 normalfallen.:)

Däremot är jag osäker på vad som skulle gälla i en tvist gällande en tradera affär mellan 2 privatpersoner.... eg om en text typ "jag tar inget ansvar för postens slarv" håller rättsligt..... troligtvis ja,..:S
 
H
Tyresö skrev:
"varning för DHL" hahaha, varför tror du jag, som egenåkare, gav upp trailerdragar-branschen?
Jag har varit dragbilsåkare åt DHL och anledningen att jag gav upp är pga ingen på deras terminaler visste något - eller brydde sej, och gömde sej när en trailer backade till "fickan", eftersom då vankades det jobb (lasta eller lossa trailer).

Den värsta och mest arbetsskygga personalen på DHL, finns på terminalen i Halmstad, och då är alla extremt nonchalanta och lata terminalarbetare - oavsett speditionsföretag och ort i hela Sverige, inräknade!

Alla problem med försenade leveranser beror på alla lata och oengagerade terminalarbetare - och DHL:s terminalarbetare är ju helt sanslöst oengagerade - speciellt Halmstadterminalen.
Har fått en hel del saker från DHL i HALMSTAD och det har funkat till 100% i samtliga fall. Har även hämtat saker på terminalen och de har sprungit benen av sig för att serva mig snabbt. Trevliga och kundvänliga. Det du beskriver känner jag inte alls igen. Vid utkörning med bil har jag sakerna innan 08,30 och de ringer alltid innan de kommer. Dock hade de en vikarie under sommaren och han hade inte många rätt.

Schenker däremot gör jag allt för att de inte ska leverera till mig.
 
H
Nimajneb skrev:
Hel rätt, jag ville bara tydliggöra ditt inlägg genom att beskriva dom 3 normalfallen.:)

Däremot är jag osäker på vad som skulle gälla i en tvist gällande en tradera affär mellan 2 privatpersoner.... eg om en text typ "jag tar inget ansvar för postens slarv" håller rättsligt..... troligtvis ja,..:S
Därför försöker jag att så mycket som möjligt sända med andra än posten. Man har då ett kollinummer på att något är inlämnat. Sedan kan det ju vara en tegelsten eller något annat skit men spårningen finns. Skicka ett paket som brev och du har inget. Man kan bara säga att ja det är skickat, måste ha försvunnit med posten.
 
hokanp skrev:
Har fått en hel del saker från DHL i HALMSTAD och det har funkat till 100% i samtliga fall. Har även hämtat saker på terminalen och de har sprungit benen av sig för att serva mig snabbt. Trevliga och kundvänliga. Det du beskriver känner jag inte alls igen. Vid utkörning med bil har jag sakerna innan 08,30 och de ringer alltid innan de kommer. Dock hade de en vikarie under sommaren och han hade inte många rätt.

Schenker däremot gör jag allt för att de inte ska leverera till mig.
Halmstadterminalen i ett nötskal:

HALMSTAD Arrived
You package has arrived at DHL’s receiving terminal and has been reloaded for onward delivery.
2010-10-26 15:20:00.0

HALMSTAD Departed
Your package has been sorted and has left DHL’s outgoing terminal.
2010-10-26 06:29:00.0

HALMSTAD Misrouted/Missorted
Misrouted/Missorted
2010-10-26 06:27:00.0

HALMSTAD Arrived
You package has arrived at DHL’s receiving terminal and has been reloaded for onward delivery. 2010-10-26 04:14:00.0
 
hokanp skrev:
Har fått en hel del saker från DHL i HALMSTAD och det har funkat till 100% i samtliga fall. Har även hämtat saker på terminalen och de har sprungit benen av sig för att serva mig snabbt. Trevliga och kundvänliga. Det du beskriver känner jag inte alls igen. Vid utkörning med bil har jag sakerna innan 08,30 och de ringer alltid innan de kommer. Dock hade de en vikarie under sommaren och han hade inte många rätt.

Schenker däremot gör jag allt för att de inte ska leverera till mig.
På jobbet har vi andra erfarenheter, de mest pålitliga är Schenker, lättast att jobba med och om det inte funkar så löser dom det snabbt och lätt, beror på att all bokning sker ganska lokalt, vi pratar alltid med samma personer, över lag bra chafförer.
Om en bil blir sen eller uteblir så ringer dom oftast och förklarar läget...

DHL kommer som god tvåa, men i och med att man aldrig kommer till samma person vid telefonkontakter så är det lite svårare att lösa saker. Chafförerna är ok dem med. Om dom blir sena med en hämtning ringer dom sällan, vi får oftast ringa och efterlysa bilen.

DSV kommer långt efter vi bokar till punkt och pricka så som dom vill och sägaer att man skall göra för att et skall funka. Funkar gör det dock inte, hämtningar missas och slarvas bort.
Blir det en sen hämtning eller bilen inte kommer ringer dom aldrig / sällan, vi får ringa och efterlysa.
Chafförerna är ok, men lite för stor omsättning på dom för att det skall funka riktigt bra.
Största fördelen är att dom är 30% billigare, men trotts detta finns risken / chansen att dom inte får köra mer för oss...
 
H
Nimajneb skrev:
Halmstadterminalen i ett nötskal:
Det är ett enda exempel som du visar. Vet inte hur många hundra paket jag har fått igenom DHL. Inte EN ENDA har blivit sen eller förekommit.
 
Kul läsning !
Speciellt eftersom vi på vårat jobb kallar DHL för Den Handikappade Leverantören :-)
 
Jag är i alla fall glad att en av vårt företags största leverantörer skickar gods med M4 istället för DHL. De på M4 ringer 07.30 på morgon och undrar vilken tid vi föredrar för leverans under dagen? Och att ändra leveransadress inom samma stad är inga problem och inga kostnader tillkommer heller. Kanon!
 
LAINE skrev:
Jag är i alla fall glad att en av vårt företags största leverantörer skickar gods med M4 istället för DHL. De på M4 ringer 07.30 på morgon och undrar vilken tid vi föredrar för leverans under dagen? Och att ändra leveransadress inom samma stad är inga problem och inga kostnader tillkommer heller. Kanon!
Kanon ja..............

images

M4 transportör kanske bara har en kund.......;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.