HEM2121 skrev:
Trodde nog att R. rör var större än så.
Rinkabyrör är förmodligen ingen större kund för DHL, jag förstår inte varför DHL tar sig an att leverera till privatpersoner då de själva inte klarar av det. Efter min praktik på ett DHL lager så kan jag medge att de flesta på DHL ansåg att privatkunder var det jobbigaste man kunde tänka sig.

Den känslan får jag också ... det är en helt annan attityd när man använder jobbets adress istället

H
LAINE skrev:
Rinkabyrör är förmodligen ingen större kund för DHL, jag förstår inte varför DHL tar sig an att leverera till privatpersoner då de själva inte klarar av det. Efter min praktik på ett DHL lager så kan jag medge att de flesta på DHL ansåg att privatkunder var det jobbigaste man kunde tänka sig.
Tipsa R. rör om service point som DHL har och som jag skrev tidigare.
visserligen inte hemkört till dörren men till närmaste serviceställe.
Den frakten är dessutom billigare än vid frakt från företag till företag.

Det låter ju inte som någon vidare tanke. Andra webshoppar som säljer inkl. frakt skickar hem prylar direkt till dörren, ofta med posten. Hemkörning ingår för sådant som är för tungt eller skrymmande för en rationell hantering på deras utlämn. ställe (typ konsum).

Nu efter en vecka så har DHL kontaktat mig, leverans skall ske i morgon. Får hålla tummarna att prylarna inte visar sig vara försvunna. Det låter ju på vissa andra här som att det sker i den nya terminalen.

DHL levererade nu, givetvis utan att ringa före som var övverenskommet med aviseringsdamen. Har uppdrag ca 10 min. hemifrån så jag räknade med åka hem när de ringde, detta var överrenskommet med DHL. Nu chansade jag och åkte hem och åt lunch, då kom leveransen någon minut över angiven sista tid.

Att det skall vara så svårt att använda telefoner.

Så som sagt Rinkabyrör skeppar ut varorna dagen efter order, jättebra. Sedan förstörs hela kvaliteten av att de envisas med att använda en transportfirma som bara lägger allt på hög i en dryg vecka. Och som inte verkar begripa hur en telefon används.

Frågan om att använda telefonen på DHL känner jag igen... Cheferna var på som fan på en att man inte skulle ringa och avisera om de ej köpt tillägstjänster avisering. Oftast ringde man ändå för att säkerhetsställa att privatkunden var hemma.

Att få hem saker man beställt kan vara svårt.
Men är man klar och tydlig tycker jag det funkar bra. Alla transport bolag har en fullmakt man kan fylla i så kan de lämna av utan att man är hemma såvida det finns lämpligt ställe för det.
Att det brukar ta tid att få hem sakerna beror oftast på att de hart sina turer. DE kanske hade full bil på måndagen i ditt område och väntade. Detta iofs ett ganska irriterande sätt, speciellt om man har betalt för frakten. Men RinkabyRör garanterar ju inte heller i sina köpvillkor att varan ska komma dagen efter. De företag som jag handlat av som garanterar leverans efter två dagar och kör med DHL har det funkat bra.
Och jag bor på landet, mindre turer. Men visst har de konstiga sätt med, när man ringt och frågat när det kommer så säger de om 1,5vecka för då skulle de ändå på hållet. Mewn förklarar man då att man betalt 500kr för frakt så ska det inte ligga hos dom och vänta.

Men att klaga på Rinkaby Rör i detta fallet tycker jag är fel. Du har haft otur en gång med transportbolaget, alla borde väl få någon mer chans än så innan de blir uthängda

Av alla inlägg att döma så verkar det ju som att DHL har problem på vissa terminaler.Jag beställde i höstas ett antal gånger på RR och andra ställen och DHL levererade inom några dagar till dörren, de ringde första gångerna och sedan frågade chauffören om det var OK att leverera paket utan att avisera först eftersom vi ändå var hemma. Ett paket som jag var väldigt beroende av dök inte upp klockan 10 som man sagt på telefon, varför jag framåt 12 tiden ringde till dem och undrade var leveransen var. Tjejen i kundservicen lät mig vänta i luren och ringde till chauffören och sa sedan att " Han är backen 100 meter från ditt hus... Ber så hemskt mycket om ursäkt men vi hade lastat ditt paket för långt in i bilen så chauffören kom inte åt det innan annat gods hade levererats"

Jag har därför inget ont att säga om DHL häromkring iallafal.

Jag tycker att jag ibland känner av en lite trevligare attityd från chaufförerna då de leverar företagspaket till min privatadress. De brukar stanna kvar och prata om min firma etc och är väldigt trevliga. Dock när det är privatpaket till samma adress och de levererar så är det signatur som gäller och sedan försvinner de fortare än kvickt.

Efter min egen period på ett DHL lager så får man förklarat för sig att de i alla led hatar och avskyr privatkunder, varför ska de då leverera till dessa!?

ServicePoint på DHL handlar mest om gods som har små mått, passar knappast rinkabys koncept.

H
Blecktrumman skrev:
ServicePoint på DHL handlar mest om gods som har små mått, passar knappast rinkabys koncept.
För service Point
max 20 kg I verklig vikt eller
0,3 kubikmeter i skrymmevik, max 120x50x50 cm.
120x50x50 cm x 280 (kg) = 84 kg.
Sedan kan man ju skicka fler sändning i samma sändning :)
Frakten är betydligt billigare än från företag till företag.

Redigerat:
Chauffören som kom ut med grejorna var det absolut inget fel på, mer än möjligen då att han inte ringde en stund innan som jag kommit överens med damen från aviseringen. Det kan jag ju inte veta om det var chauffören som lät bli att ringa, eller om det var aviseringen som aldrig informerade honom om att han skulle ringa.

Min arbetsmässiga erfarenhet av DHL är att det är ett av landets absolut sämsta transportbolag. Ursäkta om jag stampar någon på tårna nu. Men är det något företag jag är mer trött på än på andra, så är det DHL.

Dom kommer aldrig på utsatt tid, man får aldrig tag i någon som vet något/kan hjälpa en och ofta får man ringa och jaga sina försändelser över halva landet. Kan dra mig till minnes en speciell gång då jag arbetade i Umeå och vi väntade på en stor DHL-leverans. Tiden gick, dagarna passerade och vi stod stilla pga av DHL. Vid titt på deras sida mha trackingnummer var försändelsen levererad och vi sökte igenom hela industriområdet ute vid holmsund utan succé. Efter många om och men fick vi tag på någon på DHL som berättade för oss att våran försändelse låg på ett lager i Södertälje.

Ändå så envisas mitt företag att använda sig av DHL. Antar att dom är betydligt billigare än alla andra?!

Standardvarianten när DHL ska leverera e att de ligger en lapp i postlådan att ingen var hemma.Sen får jag välja om jag ska betala frakt ut vid ett annat tillfälle eller hämta på deras terminal.
Tacka vet jag Schenker och Posten.Dom har chafförer som innehar telefon å kan använda dem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.