59 696 läst ·
166 svar
60k läst
166 svar
Varning för DHL och Rinkabyrör
Uppdatering: Efter en vecka av upprepade löften om utkörning så slutade historien med att dom budade ut grejerna! Ganska tragikomiskt, att en transportfirma behöver anlita en budfirma för att lyckas med konststycket att leverera sina paket...
Jag beställde på Rinkaby i söndags 23.00.
I måndags kom en orderbekräftelse och straxt därefter ett leveransbesked ink tracking number för DHL.
I tisdags vid 15:00 hämtade jag mitt paket på DHL utlämningställe i Västberga.
Finns inte mycket att anmärka på det tycker jag.
Problem uppstår dock om man låter DHL köra ut paketet den sista biten, då tappar man flera dagar på låtsasavieringar och andra konstigheter.
I måndags kom en orderbekräftelse och straxt därefter ett leveransbesked ink tracking number för DHL.
I tisdags vid 15:00 hämtade jag mitt paket på DHL utlämningställe i Västberga.
Finns inte mycket att anmärka på det tycker jag.
Problem uppstår dock om man låter DHL köra ut paketet den sista biten, då tappar man flera dagar på låtsasavieringar och andra konstigheter.
Ja, jag vill ju inte framstå som någon som försvarar DHL. För mig har alltid problemen uppstått när prylarna finns i närheten av mig.
Man missar att avisera per telefon enligt ök.
Man ljuger och påstår att man försökt lämna ut ett paket ho mig (fast jag varit hemma vid tidpunkten och vet att dom inte varit här) och därefter skickar man avi på posten => jag förlorar 3 dagar.
Man tror att jag ska stå i givakt en hel dag i väntan på att dom behagar komma bara för att dom inte kan planera sin utlämningsrutt ens på ett par timmar när.
Man missar att avisera per telefon enligt ök.
Man ljuger och påstår att man försökt lämna ut ett paket ho mig (fast jag varit hemma vid tidpunkten och vet att dom inte varit här) och därefter skickar man avi på posten => jag förlorar 3 dagar.
Man tror att jag ska stå i givakt en hel dag i väntan på att dom behagar komma bara för att dom inte kan planera sin utlämningsrutt ens på ett par timmar när.
Man kan inte generellt säga att Schenker är fantastiska och DHL för jävligt. Det varierar från ort till ort, den är den lokala åkaren som till sist avgör. Som en liten komisk detalj kan nämnas att bägge företagen har samma ägare ytterst sett nämligen Tyska staten. 
Synda att inte posten och SJ hade samma visioner som sina tyska kollegor.....Kefa skrev:
Ska beställa VVS prylar från Rinkaby Rör. Frågan är vilken speditör man väljer, DHL eller Schenker?
Jag har faktiskt bara goda erfarenheter av DHL hittills med leverans från andra firmor än Rinkaby Rör(har aldrig handlat där). Har beställt badrumsinredning flera gånger nu de sista veckorna och allt har gått smidigt via DHL. Jag gillar DHL:s avisering via SMS där man kan boka om leveransdatum (brukar gå att välja på 5 andra datum). Vet dock inte om denna tjänst är nåt som måste köpas till när leverantören anlitar DHL eller om det är ett standardförfarande.
Jag har faktiskt bara goda erfarenheter av DHL hittills med leverans från andra firmor än Rinkaby Rör(har aldrig handlat där). Har beställt badrumsinredning flera gånger nu de sista veckorna och allt har gått smidigt via DHL. Jag gillar DHL:s avisering via SMS där man kan boka om leveransdatum (brukar gå att välja på 5 andra datum). Vet dock inte om denna tjänst är nåt som måste köpas till när leverantören anlitar DHL eller om det är ett standardförfarande.
Eftersom tråden eg handlar om att DHL har problem på mottagarsidan på vissa ställen och du uppenbarligen inte har dessa problem så kan du naturligtvis välja DHL. Hur schenker funkar hos dig kan du bara bedöma själv.
Beställde ett MAFA Midi och en pelletsskruv från RR. Killen i bilen från DHL bar in båda kollina i garaget.
Två dagar tidigare lämnade schenker en helt ny pelletspanna i ösregn för att dom inte ville dra pallen in i garaget. Fick ta hem en palltruck från jobbet och dra in den. Så schenker här kan ta sig där bak.
Detta var i trakterna kring Halmstad.
Två dagar tidigare lämnade schenker en helt ny pelletspanna i ösregn för att dom inte ville dra pallen in i garaget. Fick ta hem en palltruck från jobbet och dra in den. Så schenker här kan ta sig där bak.
Detta var i trakterna kring Halmstad.
Beställde mina grejer förra tisdagen fick dom fredag samma vecka. Avi på sms. Hur smidigt som helst. Minst min femte leverans av dom. Alltid lika smidigt och en gång var en sak sönder och dom skickade en ny direkt när jag ringde till supporten.
Fick avi från DHL i fredags förra veckan men hade ingen möjlighet att ta emot förrens idag torsdag. Leverans enligt avtal och inga problem. Fungerar klockrent. Alla mina leveranser har gått genom DHL godsterminal i Eskilstuna.
Vi har haft ett antal leveranser till via DHL sedan jag skrev mitt förra inlägg. Alla utom en levererades utanför överenskommen tidsram. Nu råkar jag vara pappledig så jag var ju hemma ändå, men det säger lite om hur det funkar i norra stockholm.
Jag skulle tro att vi totalt har fått ca 20 leveranser genom DHL och kanske 2st har levererats enligt överenskommelse, och som jag skrivit tidigare låg en leverans på terminalen i en vecka och en annan låg där i nästan tre veckor. Inte har dom bra koll här inte...
Samtidigt har vi fått kanske 10 leveranser med schenker och de har alltid kommit i rätt tid. Båda företagen har haft olika personer som levererat.
Jag skulle tro att vi totalt har fått ca 20 leveranser genom DHL och kanske 2st har levererats enligt överenskommelse, och som jag skrivit tidigare låg en leverans på terminalen i en vecka och en annan låg där i nästan tre veckor. Inte har dom bra koll här inte...
Samtidigt har vi fått kanske 10 leveranser med schenker och de har alltid kommit i rätt tid. Båda företagen har haft olika personer som levererat.