H
Dhl har en tjänst som heter service point, vilket är att paketen går till närmast serviceställe, avsett för företag till privatpersoner, beställaren (i detta fall R. Rör) kan då ange ett mobilnummer för avsering. Har själv skickat med detta och Gävle hade paketen dagen efter, fungerade förträffligt. Något som man kan tipsa R. rör om?

Alla transport bolag (vanligt transport) som brukar gå mellan företag till företag är det varierande kvalitet beroende på vilket område det handlar om men det verkar också vara som färskvara, en tid är DHL bra en annan tid är det BTL......
Dessa "vanliga transporter" när de skall gå till privatpersoner fungerar sällan.
Godssökningen är ett skämt när man ringer och frågar, de sällan eller aldrig något är min erfarenhet.
Ring till växel (bäst vid kl. 9.00) och med att få prata med någon transportansvaring på terminalen eller så åk till terminalen och hämta.
Be R. rör om kollinummer och sedan kan ni söka på DHL godsökning,
http://www.dhlmultishipping.se/customers/dhl/dhl_status.jsp?lang=sv
är det då på terminalen så kan ni ju åka dit.
 
Jag får ofta paket från DHL hem till mig som företagare, enligt överenskommelse med min leverantör så ska paketen vara hemma hos mig innan 13:00. Har hittils aldrig fått en leverans innan 13:00.

Jag har själv praktiserat på ett DHL lager och jag anser att det är idioter till chaufförer som ställler till det. Tex om man fick långgods, kopparrör etc så ansåg man att det skulle förstöra hela dagen, och då struntade man i att köra ut det!

Cheferna på DHL och deras anlitade åkerier vet ochså om att chaufförerna är det största problemet, men då brist på bra chaufförer råder så kan man inte göra sig av med alla problemtänkare heller.
 
H
LAINE skrev:
Jag får ofta paket från DHL hem till mig som företagare, enligt överenskommelse med min leverantör så ska paketen vara hemma hos mig innan 13:00. Har hittils aldrig fått en leverans innan 13:00.

Jag har själv praktiserat på ett DHL lager och jag anser att det är idioter till chaufförer som ställler till det. Tex om man fick långgods, kopparrör etc så ansåg man att det skulle förstöra hela dagen, och då struntade man i att köra ut det!

Cheferna på DHL och deras anlitade åkerier vet ochså om att chaufförerna är det största problemet, men då brist på bra chaufförer råder så kan man inte göra sig av med alla problemtänkare heller.
Det ser jag som att är din leverantörs problem, lovar leverantören dig att få leveranserna före kl. 13.00, så får de se till att hålla det annars finns tex
Garantitjänsten G12, då har du leveransen före kl.12.00.
 
HEM2121 skrev:
Det ser jag som att är din leverantörs problem, lovar leverantören dig att få leveranserna före kl. 13.00, så får de se till att hålla det annars finns tex
Garantitjänsten G12, då har du leveransen före kl.12.00.
Jag kan inte förstå varför det skulle vara min leverantörs fel? Våran leverantör har ju avtalat med DHL att deras försändelser ska vara levererade före 13:00. Dvs jag betalar inte heller för transporten.
 
LAINE skrev:
Jag har själv praktiserat på ett DHL lager och jag anser att det är idioter till chaufförer som ställler till det. Tex om man fick långgods, kopparrör etc så ansåg man att det skulle förstöra hela dagen, och då struntade man i att köra ut det!
Där slog du med stor sannoikhet huvudet på spiken.
 
fast som sagt i mitt fall så är det så att försändelsen kom fram till Stockholm, Rosersberg i Lördags för en vecka sedan, och har därefter legat för "avisering". De har tydligen några personer som förväntas jobba med bara avisering, och de är helt omöjliga att kontakta från utsidan. Och det finns ingen möjlighet att få försändelsen utkörd innan "aviseringen" har kontaktat mig.

Det är tänkbart att det skulle gå att hämta prylarna om jag åker dit själv, men jag tror att jag skulle vara tvungen att åka ett par gånger för att få med allt, alternativt hyra släpvagn.

Har övervägt att beställa hämtning därifrån med budfirma eller liknande, på min beskostnad.

Rinkabyrör har en låg "fraktkostnad" som de kallar expeditionskostnad, problemet är att transporten aldrig utförs.
 
H
LAINE skrev:
Jag kan inte förstå varför det skulle vara min leverantörs fel? Våran leverantör har ju avtalat med DHL att deras försändelser ska vara levererade före 13:00. Dvs jag betalar inte heller för transporten.
Det jag menar är, att det är din leverantörs problem, han lovar dig leverans inom en viss tid, sker inte detta så måste han ta upp det med DHL. Det är din leverantörs ansvar att hålla vad han/hon lovat dig.
Du kan inte påverka DHL eftersom det går med din leverantörs kundnummer.
 
Men vad säger Rinkaby om problemet?
 
Rinkabyrör säger att de är medvetna om problemet, men har inget förslag på lösning, annat än att det är OK att annulera ordern. Att sända med annan transportör går inte. Slutsatsen är att i nuläget så går det inte att räkna med att någonting skall komma frma till stockholmsområdet om man handlar från Rinkabyrör eller ngn. annan som nyttjar DHL för tranporter.

Rinkaby kör tydligen med postpaket om man köper prylar som väger max 2kg. Det funkar troligen aldeles utmärkt. Jag handlade 1,5 ton flytspackel av en annan internetfirma det kom som postpaket (fast hemkört), den frakten kostade iofs 600kr.
 
När jag jobbade på en mindre firma, brukade jag ta försändelserna direkt till firmans godsmottagning. Sedan var det bara att ta hem prylarna, en i taget.

Hempularns problem går kanske att lösa genom att annullera ordern och beställa i kvantiteter som går in i den egna bilen. Sedan är det bara att svänga förbi Rosersberg på vägen till jobbet ett par tre gånger...
 
HEM2121 skrev:
Det jag menar är, att det är din leverantörs problem, han lovar dig leverans inom en viss tid, sker inte detta så måste han ta upp det med DHL. Det är din leverantörs ansvar att hålla vad han/hon lovat dig.
Du kan inte påverka DHL eftersom det går med din leverantörs kundnummer.
Självklart blir dessa problem leverantörens fel även i Hempularens fall, så är det Rinkabyrör som borde ta tag i dessa uppenbara leveransproblem.
Jag har aldrig själv försökt påverka DHL då det är svårt att påverka nötter som inte förstår vikten av en god kundservice.

Det är å andra sidan DHL som aldrig håller vad de lovar, därför tycker jag att alla som anlitar DHL borde tänka om!
 
H
LAINE skrev:
Självklart blir dessa problem leverantörens fel även i Hempularens fall, så är det Rinkabyrör som borde ta tag i dessa uppenbara leveransproblem.
Jag har aldrig själv försökt påverka DHL då det är svårt att påverka nötter som inte förstår vikten av en god kundservice.

Det är å andra sidan DHL som aldrig håller vad de lovar, därför tycker jag att alla som anlitar DHL borde tänka om!
R.rör borde ha lite "makt" för de är väl en relativt stor kund till DHL.
De borde ta ett snack med sin säljare på DHL det borde ju vara angeläget för R. rör
att få nöjda kunder. Det är hela konceptet produkt och leverans som man anlitar dem för. Som privatperson kan man påverka leverantören att tala om för dem att hur man ser på transportproblemen. R. rör får prata med DHL, som privatperson är det svårt att påverka DHL.
 
HEM2121 skrev:
R.rör borde ha lite "makt"

Helt rätt, dom har mycket lite makt, dom finns inte med på DHLs top 100.000 lista iaf.
 
H
Nimajneb skrev:
Helt rätt, dom har mycket lite makt, dom finns inte med på DHLs top 100.000 lista iaf.
Trodde nog att R. rör var större än så.
 
HEM2121 skrev:
Trodde nog att R. rör var större än så.
Rinkaby är nog större än du tror och uppenbarligen är DHL bra mycket mindre än du tror (300.000 anställda och runt 650.000.000.000 SEK i omsättning)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.