Oj. Då har nån från BMax läst den här tråden :)
För vanligtvis brukar 1st line support bara vara dresserad att hålla alla frågor borta med lite standardsvar följt av: "hoppas du är nöjd och ha en trevlig dag"
Gäller dom flesta företag...

T Tommynorskens skrev:
Som sagt Rostfri skuv är känsligare, speciellt om du använder den i Lärk eller liknande ädlare trä där det brukar vara krav på Rostfritt just. Till vanlig trall(Tryckimpregnerad furu) så brukar de rekommendera behandlad skruv tex Corrseal från Essve eller motsvarande.Plus att man skall alltid vara medveten att man skall ställa in moment beroende på hur hårt traslaget är under de första skruven man drar.
skruvade vanliga 45 reglar
tar dock min 5.2 nästa gång

Varit snickare i 25 år...

Bara en snabb fråga?
Känns som att du använder Cembritskivor pga fuktkänslig miljö?
Isf bör du inte använda den skruven alls, gulkrom?? Byt till rätt klass , längd och skruv för plåtregel...

Ang, ankarskruv har jag inte dragit av någon på många år om jag inte fått dom i en kvist, dragit i 1000-tals om året.
Använder alltid proffsskruv typ VSB.
Detta är bara ett litet tips, man får vad man betalar för..
Lägg hellre några tior extra per låda så slipper du åka fram och tillbaka eller ännu värre, konstruktionen rasar.

Bara en tanke.......................

• Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
J jonatanwahlberg skrev:
Varit snickare i 25 år...

Bara en snabb fråga?
Känns som att du använder Cembritskivor pga fuktkänslig miljö?
Isf bör du inte använda den skruven alls, gulkrom?? Byt till rätt klass , längd och skruv för plåtregel...

Ang, ankarskruv har jag inte dragit av någon på många år om jag inte fått dom i en kvist, dragit i 1000-tals om året.
Använder alltid proffsskruv typ VSB.
Detta är bara ett litet tips, man får vad man betalar för..
Lägg hellre några tior extra per låda så slipper du åka fram och tillbaka eller ännu värre, konstruktionen rasar.

Bara en tanke.......................
Kan bara hålla med. VSB har bra skruv och framförallt ankarskruven är väldigt rejäl. Drog i drygt 1000st när jag byggde altanen och inte en enda gick av eller har gått av. Mycket rejälare i nacken är tex byggmax. Möjligen kan jag tycka att trallskruven i A4 är lite väl spröd (för hårt härdad).
Byggmax allround träskruv i C4 är dock precis som påtalats väldigt bra.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För att fylla på:
Köp inte ankarskruv på Biltema!

Har använt dessa för att fästa takstolarna på vårt garage, och minst hälften av skruven har "tappat" huvudet och är således värdelösa.
Fruktar den dagen det kommer en ny Gudrun eller Gorm, då far väl garagetaket iväg :(
Dom är värdelös, har testat dom också. Men träskruvarna dom har på biltema är blanda det bättre.

S Snickerick skrev:
Byggmax är som vanligt, inte värt besväret.
[bild]
Lite onödigt att överdriva, kanske? Jag har byggt tre byggnader från grunden med 80-90% virke och material från Byggmax och aldrig haft några problem alls. Enligt mig Sveriges bästa kedja någonsin. Deras jämförelsevis pyttesmå butiker har nästan alltid allt man behöver när man behöver det. Och nej, jag jobbar inte på Byggmax...

Z zingo skrev:
jag jobbar inte på Byggmax...
och ingen annan heller har det känts som ibland när man fått vänta en kvart på att någon anställd ska komma till kassan... :surprised:

• Haha
  • Gilla
LRSvensson och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
och ingen annan heller har det känts som ibland när man fått vänta en kvart på att någon anställd ska komma till kassan... :surprised:
Det har hänt mig två gånger på 10 år med fem-tio besök i veckan. Kan ju bero på vilken butik man handlar i, när på dygnet och vilken tid på året. Kan inte påstå att det finns mer tillgänglig personal i de andra byggvaruhusen. Och där får man ju gå en kvart för att komma från en avdelning till en annan.

Z zingo skrev:
Kan inte påstå att det finns mer tillgänglig personal i de andra byggvaruhusen.
Byggmax är nog den enda butiken alla kategorier där jag flera gånger fått vänta på att någon ska komma och betjäna utgångskassan.

Alfredo Alfredo skrev:
Byggmax är nog den enda butiken alla kategorier där jag flera gånger fått vänta på att någon ska komma och betjäna utgångskassan.
Så är det ju ibland och visst är det synd om personalen som får springa hit och dit. Men jag tycker det funkat bra. Och bara att slippa irra runt i 100 meter långa gångar för att hitta grejer som BM har fem meter från kassan väger ju upp den väntan som man ibland drabbas av där. Tio besök på Byggmax, ett på Hornbach och ett på Bauhaus. De proportionerna har funkat för mig i alla år.

Alfredo Alfredo skrev:
Först får man ju vänta vid bommen innan de mäter och räknar allt man plockat på sig "ute" .. :dizzy:

N nilton61 skrev:
För att spä på den generella debatten: Har köpt ankarskruv på byggmax där torxfästet hade fel dimensioner, fick inte i ett T25 bits, och ett T20 var för litet.

Vad göra? En sak som alla här som upplevt ngn brist borde göra är att reklamera. Och då även kräva ersättning för övriga kostnader man har haft. Något man har rätt till enligt konsumentköplagen. Övriga kostnader kan vara t.ex körersättning. Ersättning för förstört material mm

Det skall helt inte löna sig att sälja skit, vilket det uppenbarligen gör idag
1 st t 23 har väll alla i sin bitssats

tror att problemet är att Byggmax säljer en skruv som är ämnad för produktkategorin men inte just denna produktdimension. om bilden visar en 28 mm skruv så torde det vara byggmax fibercementskiva 6mm . Jag tror att det är helt fel skruv för den tjockleken. Skulle tro att man tänker sig spån, osb, playwood, fibercement 9-15.

S Snickerick skrev:
Jag måste tyvärr utfärda en varning för de skruv som Byggmax rekommenderar och säljer till Cembrit Multiforce skivor. Skruvarna fungerar inte på stålregel, trots att de enligt Byggmax är rekommenderade för detta.

Gängan är helt enkelt för kort och hela gängan går igenom stålregeln innan skivan dragits fast mot regeln. Fruktansvärt dåligt och klantigt av byggmax att sälja sådan "skit". Och detta trots att Cembrit själva erbjuder specialanpassad skruv i samma prisklass som byggmax felaktiga fulskruv. (I alla fall är priset på cembritskruven hos Beijerbygg i samma prisklass...)

De påstår också att den är självborrande, vilket den inte heller är.

Byggmax är som vanligt, inte värt besväret.

[bild]
Då passar jag på att varna för Byggmax varmgalvade gängade stänger och varmgalvade muttrar! Rena skräpet!
Fäste staketstolpar mot ingjutna stolpjärn i somras men tvingades köpa nytt material från riktig firma som säljer på nätet. Hållfastheten var kass, gick inte att dra muttrarna och gängorna brast hela tiden, alt tappade förspänningen. Försökte rädda med dubbla muttrar per sida men det var lönlöst.
Klagade i affären men personalen förstod inget tekniksnack alls. Fick byta ut för 20m staket! De riktiga skruvarna (som även hade en materialspec beskriven) kunde man dra efter behov. Förlorade 3-400 kr och ca 15h på detta.
Mycket arbete

• Ledsen
civilingenjören
  • Laddar…
De stänger dom säljer som har en hållfasthetsmärkning är bara klass 4.6. Dom som saknar angiven klass är förmodligen sämre. Swedol t ex säljer stänger i klass 8.8.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.