Alfredo Alfredo skrev:
Det kanske var så tidigare?

[bild]
Det va som f*n, jag har hyrt typ 50 ggr gratis, men det var ju visserligen för 4 -5 år sedan.
Jag fraktade hälften av mitt bohag från Gbg till hit i Skåne i Free trailer typ 10 rundor.

Men man kan ju förstå, kostnaden för en sådan täckt trailer måste ju på något vis betalas
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Resurs bank är och förblir lite av buffel och båg, men samtidigt -hur skulle dom överleva annars?
Numera cashar jag allt…har jag inte råd, så väntar jag. Dock så har vi alla olika ekonomiska förutsättningar.
För många år sedan valde jag att köpa en säng från Sova där resurs bank stod för räntefri avbetalning i 6 månader. Dock så innebar det tydligen inte att man kunde betala i förtid, så jag blev bestraffad med någon avgift på några hundra.
Tillika inträffade ett annat scenario när jag skaffade ICA-kortet i samma veva och skulle sätta in pengar innevarande månad för att slippa avgifter. Dock så förestod jag inte att ICA inte skickar ut faktura för innevarande månad och därför blev jag även där bestraffad med ngn avgift.
Cash is king
 
  • Haha
Carsten Sjölin
  • Laddar…
M
Problemet med detta ”bonuskort” är som jag ser det, att du tvingas betala på kredit via Resurs bank för att kunna tillgodoräkna dig bonus. Till skillnad från många andra, Jula, SAS Eurobonus mfl, där man samlar poäng oavsett betalningsform - utan att tvingas till kredit.
 
  • Gilla
Gilbert Lövenstad och 3 till
  • Laddar…
M MD11 skrev:
Problemet med detta ”bonuskort” är som jag ser det, att du tvingas betala på kredit via Resurs bank för att kunna tillgodoräkna dig bonus. Till skillnad från många andra, Jula, SAS Eurobonus mfl, där man samlar poäng oavsett betalningsform - utan att tvingas till kredit.
Det går att välja att vara medlem och få förmåner, om man vill ha mer förmåner skaffar man kreditkortet, det är samma på SAS Eurobonus, Coop etc.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
hsd
K KjellSB skrev:
Siba konkade inte. Siba ägde NetOnNet och de valde att bara ha lagershopar och stängde alla andra butiker
Siba köpte NetOnNet 2011 ,skyltade om sibabutiker till NetOnNet
2022 köpte komplett upp siba / waldir ab
 
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Samma sak hände oss och sade därför omg upp kortet. Undviker nu bauhaus i största möjliga omfattning.
 
  • Gilla
widheg
  • Laddar…
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Konstigt. Från Resurs får jag fysiska brev (papper) i brevlådan. Beror troligen på att så fort något dyker upp i Kivra så väljer jag att avsändaren INTE ska använda Kivra.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
M
C Ceci skrev:
Det går att välja att vara medlem och få förmåner, om man vill ha mer förmåner skaffar man kreditkortet, det är samma på SAS Eurobonus, Coop etc.
Gör det? Då har de ändrat sedan jag avslutade medlemskapet. Bra nyheter. Då ska jag överväga att ansluta mig.
 
Jag har varit med om något liknade fast med Byggmax
Köper på kredit får faktura

Denna gång hade jag lämnat tillbaka några prylar, fick kreditnota!
Dax att betala så drog jag av kreditnotan! Frid å fröjd tills häromdagen. Inkassobrev å massa påslag

”Jag hade inte betalat hela fakturan” fick jag till svars av Walley, som var så otrevlig i telefon, hänvisar till Byggmax som var nästan ännu värre i telefon

Jag kan inte använda en kreditnota från månaden innan till en månad, Jag ska ringa in å kräva att få den utbetald

Jäkla skit bolag, nätan 500kr gick denna bluff på
 
  • Gilla
Gestur123
  • Laddar…
W
O [old rusty] skrev:
Tog ni reda på hur ni skulle betala er skuld eller hoppades på det bästa?
Det är antagligen lätt, bara man tar reda på hur.
Det är lätt att informera kunderna hur betalning ska gå till.
 
W
stockholmsskärgård stockholmsskärgård skrev:
Har du blivit övertalad av en kassörska att skaffa ett Bauhaus-kort?

Kolla i så fall noga först hur betalningen kommer gå till.
Även om du "betalar med kortet" dras inte ditt köp automatiskt från något av dina bankonton.
Ditt köp blir kvar som en skuld till Resurs Bank.

Vi gjorde vårt första inköp med kortet förra månaden.
Vi var inte inbegripna i hur betalningen egentligen gick till men blev lugnade av Bauhaus personal att det var lätt.

Dock undrade vi när Bauhaus inte sedan hörde av sig med bekräftelse, saldobesked och instruktioner i sms/mail/postförsändelse. Som vi är vana att få från andra företag/banker.

Idag fick vi första meddelandet från dem. Och det var en påminnelse med extra förseningsdebitering.
Vi hade gjort ett köp på ett par tusen kr. Till detta hade de nu lagt till följande på vår skuld:

Administrationsavgift föreg månad 49 kr.
Administrationsavgift innevarande månad 49 kr.
Avg sen betalning 145 kr.
Ränta från inköpsdagen 64 kr.
Avdragsgill ränta innevarande månad 50 kr.
Summa 357 kr extra!

Rent juridiskt bör väl intentionen från ett så stort företag vara att kunden på ett enkelt sätt ska betala sin skuld, dvs förstå hur betalningen går till.
Här verkar det vara motsatsen - dvs Resurs Bank kan tjäna pengar på extra avgifter.

Mycket tråkigt. Vi är annars väldigt nöjda med Bauhaus.
MEN KOMMER ALDRIG MER ANVÄNDA BAUHAUS-KORTET.
Har precis samma erfarenheter av detta kort. Jag drar mig numera att handla på Bauhaus.
 
W widheg skrev:
Det är lätt att informera kunderna hur betalning ska gå till.
Om man skriver på för att skaffa ett kreditkort i en kassakö (?!) så får man nog acceptera att man kommer få läsa på hemma vad som faktiskt gäller i efterhand om man inte vill bli stenad på parkeringen utanför av kunderna som stod bakom. ;)
Speciellt när man som TS insåg att man inte hade riktigt koll på hur man faktist betalade.

Det var ju inget litet lur i finstilt eller juridisk spetsfundighet dom lurade TS med. Utan TS lät bli att ta reda på hur skulden skulle betalas, den delen borde ju vara ganska klar att man måste göra på något sätt.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
har man bauhauskortet så kan man tex låna släp gratis i 3 timmar

[länk]
Det kan man göra gratis utan deras kort också.
 
Jag klippte mitt när de utan förvarning började fakturera via Kivra. Det är många år sedan och jag hade då bara Kivra för kommunikation med myndigheterna. Det är så de tjänar sina pengar. De hittar en inte så att de kan få in en massa avgifter
 
  • Haha
Carsten Sjölin
  • Laddar…
Jag klippte mitt när de utan förvarning började fakturera via Kivra. Det är många år sedan och jag hade då bara Kivra för kommunikation med myndigheterna. Det är så de tjänar sina pengar. De hittar en inte så att de kan få in en massa avgifter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.