Byggahus.se

Varning för Biltemas trallskruv

70k läst  174 svar

1. J
    Medlem Nivå 1
    Jag vill bara dela en varning för Biltemas trallskruv, se bilder nedan. Jag la 20kvm trall våren 2018, de första 15 med skruvar av okänt märke och ca 5 kvm med Biltemas skruvar.
    Det okända märket är det inga problem med men nu noterar jag att ca 90% av Biltemas skruvar har helt enkelt gått av.
    Sämre skit får man leta efter och jag hoppas det inte är många av er som har köpt och använt samma skräp!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    B7ED0937-C8E3-4196-B36E-8785EB127EFD.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    83691F06-A4C1-46E4-9A07-00960BFD1FD8.jpeg

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag har haft samma problem med Biltemas ankarskruv.
    Och det är ju skruv som man gärna vill skall hålla :mad:

3. T
    Medlem · Nivå 9
    Mina trädäck hemma är skruvade med trallskruv från Byggmax.
    Inte en enda som gått av efter montering däremot gick några av just i själva skruvmomentet.
    Trädäck en är ca 7år.
    I stugan har vi skruvat en altan med trallskruv från essve samma där ingen gått av.
    Dom skruvarna är dock betydligt dyrare än Byggmax.

Men bra då vet man att man inte ska köpa på Biltema iaf :)

4. K
    Medlem Nivå 10
    Du reklamerar väl dem hos Biltema?

5. J
    Medlem Nivå 1
    Det ska jag absolut göra, har bara inte hunnit så långt än.
    Hoppas bara det inte blir problem att jag saknar kvitto...

6. A
    Medlem Nivå 2
    Jag köper bara skruv av välkända märken för de litar jag på.

Viktigt att inte montera trallen kloss för när brädorna sväller reser sig trallen och skruvarna går av.

7. ricebridge
    Husägare · Nivå 13
    Hmmm, verkar som om alla gått av på mer eller mindre samma ställe. Måste varit en dålig batch.

8. J
    Medlem Nivå 1
    Jag har aldrig haft såna här problem med andra skruvmärken tidigare och jag skruvar alltid på samma sätt. Ska inte gå av oavsett

9. platon1980
    Medlem · Nivå 7
  10. M
    Medlem Nivå 10
    Har samma problem med biltema's rostfria, man märker lätt att det inte finns några marginaler alls då man lätt drar av de om man tex försöker skruva trallen ner i en regel och stöter på kvist eller liknande som gör att det går trögare. Brister oftast direkt där gängorna börjar

Redigerat 23 aug 14:16
  11. Cheesen
    Nybyggare · Nivå 9
    Exakt sådär ser skruvarna från essve som jag använde till staketribborna ut... Mer än hälften har gått av efter två vintrar.
    Heco rostfria håller däremot.

12. V
    Medlem Nivå 3
    Ungefär som när jag köpte skruv på byggfirma (minns inte vilken, vill ej hänga ut fel).
    De gick av precis vid huvudet när jag drog fast de med handkraft. Var skruvade jag? Ett vinkeljärn på matbordet..... Herrejävlar vad vansinnig jag var... Varenda skruv som drogs i ett nyborrat hål gick av. Så gick åt 2st skruv per hål...

13. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Samma problem finns med Beijers egen trallskruv "Raptor". Det är väl (numer) mer eller mindre välkänt att C4-skruvar inte håller för träets rörelser över tid.

14. T
    Husägare · Nivå 9
    Vem köper C4 när det finns A4 skruv? Så många kronor skillnad är det ju inte.

15. C
    Medlem · Nivå 13
    Instämmer, har samma problem med dessa skruv.....