Byggde en altan med tokbilig rostfri skruv från Rusta, inte en enda skruv har gått sönder eller någon planka som blivit lös. Men har senare byggt ett annat trädäck och en sandlåda med Heco Protect 4 42x55 , närmare hälften av skruvarna har gått av efter ett par år, precis på samma ställe, där gängorna börjar, eller en liten bit ner på gängorna.
Fattar inte, borde inte skruvarna hålla bättre?
Nog för att det kan vara dåligt underlag, att däcket rör på sig, men skruvarna ska väl tåla lite?
Och vissa brädor på sandlådan har ju nästan ingen belastning, men ändå går skruvarna av.

• Gilla
Glempa16
  • Laddar…
Det är oftare träets rörelser och inte laster som gör att skruvarna går av.

Den Heco skruven är väl inte rostfri, den är bara ytbelagd med något. Jag brukar undvika denna typ utomhus. Hur länge var det du skruvade i dem?

I Martenw skrev:
Den Heco skruven är väl inte rostfri, den är bara ytbelagd med något. Jag brukar undvika denna typ utomhus. Hur länge var det du skruvade i dem?
Jag var lite otydlig, har byggt en annan altan av rostfri skruv, Rustas egna märke, asbillig, men de håller allså hur bra som helst, medan Heco (som jag trodde var bättre) går sönder.

• Gilla
Cyanopsis
  • Laddar…
Heco rostfri skruv är det inget fel på, har använt dessa till mina stora altan och där har inga gått sönder. Man skall inte jämföra ytbehandlade skruvar (dyra eller billiga) med rostfria skruvar då det är något helt annat. "Protekt" skruvar oavsett märke är inget man skall använda på tryckt virke, iallafall inte de jag tidigare har provat, de rostar eller går av efter något/några år...

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
J
Till altaner ska man köra rostfria. A2 eller a4 beroende på närhet till saltvatten, men rostfritt ska det vara. Rostfritt böjer sig utan att gå av (detta kan du göra med fingerkraft) medan alla andra (c4, protect etc) har en ytbehandling, är hårdare och går av.

C4, Protect osv fungerar utmärkt på altaner under tak där trät inte sväller och krymper flera gånger per säsong.

• Gilla
CecG
  • Laddar…
Rostfri trallskruv av bättre kvalité ska man inte klara av att böja med fingrarna vill jag flika in.

Viss "rostfri" skruv kan även den få ytrost, främst av de billigare märkena, men det är typ enbart vid närhet till saltvatten.

Jag har kört med Heco Protect 4 (ej rostfri) till min altan för 4-5 år sedan. 12x13meter - många skruv :-)

Inga skruvar som rostat eller gått av. Och då är altanen helt oskyddad och har pool i mitten.

Jag skulle köra med dessa istället för rostfria i ungefär samma prisklass igen.

• Heco Protect trallskruvar förpackning och lösa skruvar, 4,2x55 mm, 200-pack med vaxbehandling och rostskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När det gäller rostfri skruv:
Det handeln kallar A2 är ANSI 304 (L), och det som kallas A4 är ANSI 316 (L). Skillnaden är att 316 innehåller lite Mo, vilket gör den mindre känslig för klorider. (Cl-). Dessa klorider finns i saltlösning, vilket är bakgrunden till att man skall välja A4 när det kommer att förekomma salt i korrosionsmiljön. Att man kallar den syrafast hänger också samman med kloriderna, eftersom 316 har större motståndskraft mot HCl (saltsyra) Hur 316:s motståndskraft mot andra syror är vet jag inte utan att titta i tabeller.

Jag har samma problem med billiga skruv bla. Dom ovan nämnda ... vilket jävla skit

jag Har byggt baksida med skruv från bygget jag var på då 2 år sedan inte en skruv som gått av .. skruva i skruva ur eller hoppa på trallen vad som ... :D(y)

Till framsidan ... ojoj :sweat:Jag skriver för att i detta nu är jag vansinnig för att jag i ilskan och alla könsord som även grannarna fick lära sig bara slet sönder förra årets trall ..till problemet .. dom som inte har redan gått av går av när man försöker skruva ur dom eller dra fast igen ...

Lär mig göra rätt eller säg att jag är okunnig eller ovetande så slipper jag hata billig skruv - skit affärer resten av semestern ... och 10 år efter:D(y)

• Gilla
evut2
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.