187 501 läst ·
295 svar
188k läst
295 svar
Varning - entreprenör byggde en 200kvm villa på fel fastighet (min)
Förvisso, men skall man ge sig på en kvalificerad gissning är det en relativt färsk avstyckning av byggbara tomter från TS fastighet (finns inga spår av tidigare bebyggelse). Och då brukar det vara väl markerat, åtminstone enligt min begränsade erfarenhet. Det stämmer ju dessutom väl med TS beskrivning.useless skrev:
Bilden är från lantmäteriets "Min karta". Är rätt säker på att det är rätt ställe, men jag vill ju inte outa TS här.
Det är det här som jag hatar med vårt underbara land!!J Josth skrev:Så här står det på Argum.se. Mycket beror alltså på om grannens tomt från början kan anses lämplig för att bygga en bostad på eller om en del av TS mark behövs för ändamålet bostadshus.
Fastighetsreglering – Kan grannen tvinga till sig min mark?
Ja, är det korta svaret att det kan finnas möjlighet för grannen att tvinga till sig mark. Genom så kallad fastighetsreglering kan lantmäteriet i vissa fall föra över mark från en fastighet till en annan, även mot någons vilja. Grunden till all ny- och ombildning av fastigheter är att varje fastighet ska vara varaktigt lämpad för sitt ändamål. För att uppnå detta kan det ibland vara behövligt att i viss mån ta annans fastighet i anspråk, exempelvis från en granne. Det går ibland att lösa med servitut eller annan nyttjanderätt, men det kan bli aktuellt att också föra över ett helt markområde.
Företrädesvis sker en fastighetsreglering, eller marköverföring, efter överenskommelse mellan markägarna som i så fall gemensamt ansöker om det hos lantmäteriet. Kan man inte komma överens så finns det möjlighet att också ensidigt ansöka om reglering för lantmäteriets prövning av om villkoren för att få genomföra en sådan är uppfyllda. Om sökandens fastighet inte kan bli varaktigt lämpad för sitt ändamål på annat sätt än att marken förs över, är risken stor att markområdet som ansökan avser regleras till sökandens fastighet, mot den andra fastighetsägarens vilja. Ersättning utgår i normalfallet till den som avstår mark, men denne får i den beräkningen indirekt även stå kostnader för att genomföra regleringen. Bäst möjlighet till att få en skälig ersättning för marken är i en frivillig överenskommelse. Inför en sådan bör sakkunnig anlitas för att säkerställa att lagens formkrav för överlåtelse av mark uppfylls.
Det är fastighetens ändamålsenlighet som ska vara avgörande för en tvångsvis reglering, alltså fastighetens behov oavsett vem som äger den. I en förrättning hos lantmäteriet och i deras prövning av ansökan om fastighetsreglering, ska detta särskiljas från det behov nuvarande ägare har av att nyttja ytterligare mark. Det senare ska normalt inte kunna ligga till grund för att tvinga till sig mark från annan.
Nä gör om och gör rätt till varje pris är mitt motto.
Upprepade ingrepp i äganderätten från myndigheter och kommuner för ”samhällets bästa” gör mig riktigt frustrerad.
Hur kan det ens vara svårt att få det rätt? Kostsamt, ja kanske det men inte olösligt som många tycks tro.
Allt ska ske på den ”svagare partens” villkor vilket direkt förändrar maktbalansen till tvärtom. Äganderätt går i min bok före det mesta och vill någon annan ha något av mig får vi lösa det med ett ömsesidigt avtal där bägge parter accepterar villkoren.
Sedan är jag en pragmatisk person som just detta fall kanske inte ens skulle bry mig utan skulle nog för grannsämjans skull donera eller arrendera ut markplätten OM det inte störde mig och den låg i utkanten av min 100ha fastighet..
Ja jag håller hårt i min äganderätt men förbehåller mig rätten att själv bestämma vad jag ska göra med min mark, tex skänka den till en stackars granne som kanske hotas av ekonomisk ruin pga uselt byggföretag .
/ Björkskär
Visar tydligt att funktionen "Kontrollansvarig" är icke fungerande. Ingen "kontroll". Ingen "ansvarig".C claes von schinkel skrev:
Det är inte så att man automatiskt inte behöver riva huset, visas det att man haft uppsåt kan man få betydligt svårare att driva enligt jordabalken. Det är ganska ovanliga fall där i princip varje fall är unikt, därav att det kan vara ganska svårt att applicera prejudicerande fall.J J Vos skrev:Tyvärr är det så att man enligt lagen inte behöver riva huset om man utan uppsat har tillförskaffat sig marken och kostnader för att avlägsna huset är stor. Källa jordabalken 3e kapitel paragraf 12.
Men att det skulle vara någon skillnad I ersättning beroende på vem som har klantat sig får du gärna backa upp med källor.
I många fall tror jag drabbade markägare skulle kunna driva det längre men som jag nämnt rör det sig väldigt ofta om ganska små belopp i skada varvid det är ganska riskfyllt att börja driva det juridiskt om man inte har ett starkt case.
Kan ha uppfattats som otydligt men om man får ersättning för skadan juridiskt så blir det ofta ganska små belopp, om man inte haft uppsåt och lyckas få igenom ett godkännande av husets placering blir ofta ersättningen därav ganska ringa. Om personal från kommun eller lantmäteriet varit inblandade och medskyldiga till felet så har du ju ett betydligt bättre case än om du på eget bevåg placerat huset lite galet. Om du döms att flytta huset så kostar det genast väldigt mycket pengar, det kan då finnas ett väldigt gott förhandlingsutrymme för den drabbade markägaren att sälja lite mark som då eventuellt kan lösa problemet. Det är då inte längre ersättning för en skada utan en ekonomisk uppgörelse, båda av samma orsak dvs att huset blivit felplacerat.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 474 inlägg
Man kan lösa följande enligt PBLmaxmsm skrev:
”
Byggnadsnämndens ansvar för utstakning
Byggnadsnämnden ska bestämma om utstakning krävs. På det tekniska samrådet ska behovet av utstakning gås igenom. Om utstakning krävs ska detta framgå av startbeskedet. Ska åtgärden ske nära fastighetsgräns ska byggnadsnämnden informera byggherren om att grannen ska kallas till utstakningen. Om utstakningen ska redovisas till byggnadsnämnden ska det framgå av startbeskedet.””Byggherrens ansvar för placering och utstakning
Det är byggherren som ansvarar för att åtgärden är uppförd på rätt plats det vill säga enligt bygglovet eller startbeskedet. Om det krävs utstakning är det byggherren som beställer utstakningen och ser till att den görs inom den tid som anges i startbeskedet.”Vart nånstans framgår det att entreprenören bär ansvaret för vart huset placeras?
Känns som det blivit fel tidigt i kedjan. Antagligen när man tagit fram nybyggnadskartan.L Liljeros skrev:Hela tråden inleds med följande:
”Varning. Stefan Burman Bygg är underentrepenör till Fiskarhedenvillan. SBB följer inte bygglovsritningarna”
Uppenbarligen finns en uppkommen dispyt mellan TS och SBB. Det har även skrivits på Reco med liknande åsikter trots att det igentligen inte finns någon affärsrelation.
Vad som däremot inte har framkommit är dock varför huset är felplacerat. Då det inte framkommit att huset varit felplacerat vid lägeskontroll så är det uppenbarligen något annat som är fel, hade SBB mätt fel så hade det uppdagats där.
Kanske har markritningar från en tidigare prospektering blandats ihop med nuvarande?
Det är väl bara för TS att begära att grannen tar bort huset och återställer marken? Sedan har entreprenören ett stort ansvar att allt blir rätt då kunden är en privatperson/konsument. Men det är grannens problem, inte TS.