TRJBerg
useless useless skrev:
Om jag får spekulera (i brist på information från TS) så tror jag det gått till så här:
- Fastighetsgränsen var otydlig från början. Förmodligen saknas markeringar, utan det är bara en skriftlig beskrivning i nån gammal förrättningsakt från förra eller förrförra årtusendet.
- Grannen valde en bra plats som hen trodde låg i utkanten av sin fastighet
- Kommunen "tolkar" den otydliga gränsen på samma sätt som grannen och har inget att anmärka på angående husets placering
- TS åker förbi bygget bygget och tycker att det sticker in på hans mark, Enligt vederbörandes tolkning av vart gränsen går står 90% av huset på fel sida gränsen.
- TS meddelar byggfirman att huset står fel och kräver åtgärd.

Frågan är då om grannens eller TS uppfattning om vart gränsen går är den korrekta?
Varför skulle TS meddela byggfirman? Det är ju grannen som är den han ska tala med.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
TRJBerg
Det skulle vara intressant att veta hur TS ligger till juridiskt. Kommunen ger sig tydligen på byggherren/grannen i första fall.
Men kan det hända att TS hamnar i skottgluggen juridiskt om grannen "försvinner", t ex om han säljer fastigheten eller går i konkurs s a s?

H hempularen skrev:
Det har väl inte framgått av tråden hur felet uppstått? Den här typen av missar inträffar ju faktikskt av ärliga misstag ibland. Här var ju häromveckan en tråd där kommunens utsättare "råkade" sätta ut ett hus över tomtgränsen.
Enligt TS har byggfirman inte följd ritningarna. Jag tror att det är ett ärligt misstag och tycker ändå att det är grovt vårdslöst. Jag måste dock medge att jag inte vet var, enligt lagen, gränsen mellan grovt och annan form av vårdslöshet ligger.

Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vem har avgjort det?
Kan man inte utom rimlig tvivel påstå att det är grovt vårdslöst att bygga på grannens mark?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Kan man inte utom rimlig tvivel påstå att det är grovt vårdslöst att bygga på grannens mark?
Knappast utan att veta mer om förutsättningarna än vi gör.

• Wow
  • Gilla
Flintylaren och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Knappast utan att veta mer om förutsättningarna än vi gör.
Enligt lagen.nu är vårdslösthet synonymt med oaktsamhet. Kan du verkligen tycka att en byggfirman som inte bygger enligt ritningarna är varit aktsam i att följa ritningarna? Det är ju inte så att man kan förvänta sig att byggfirman inte har kunskaperna som krävs.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
J J Vos skrev:
Ett sådant påstående faller på sin egen orimlighet.

Hela syftet med lagparagrafen är att stadga följden av att bygga på grannens mark.
Om det i sig alltid skulle vara grov vårdslöshet att bygga på grannens mark kan huvudregeln aldrig vara tillämplig och hela paragrafen skulle bli meningslös.

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ett sådant påstående faller på sin egen orimlighet.

Hela syftet med lagparagrafen är att stadga följden av att bygga på grannens mark.
Om det i sig alltid skulle vara grov vårdslöshet att bygga på grannens mark kan huvudregeln aldrig vara tillämplig och hela paragrafen skulle bli meningslös.
Det kan man tycka. Lagen lyder dock:....uppfört så att den skjuter in på.... Jag tolkar det som att iaf merparten av anläggningen ska vara på egen fastighet för att kunna åberopa denna lag.
Bygga 10% på egen mark och 90% av anläggningen skjöt in på??? Kanske, men i min uppfattning skjuter anläggningen in på fastigheten som anläggningens ägare äger istället för tvärtom.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
C
J J Vos skrev:
Jag tolkar det som att iaf merparten av anläggningen ska vara på egen fastighet för att kunna åberopa denna lag.
Absolut, nu var dock frågan vem som avgjort att det föreligger grov vårdslöshet i det aktuella fallet.

Vi kan tolka, spekulera och ha åsikter om hur detta kommer att falla ut vid en eventuell framtida prövning, men det har enligt min mening inte framkommit något som pekar på att det självklart skulle dömas som grov vårdslöshet.

Personligen gissar jag att det slutar med att TS säljer den aktuella marken till grannen utan att det blir någon rättslig prövning. Det är det mest rationella alternativet för alla inblandade.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Flera ifrågasätter om det är grov vårdslöshet i det här fallet. Slutgiltigt är det domstolen som avgör om det är fallet. Men när jag tittar på andra rättsfall så kommer jag fram till att uppföra en byggnad på en annan plats än bygglovet gäller är så troligt grovt aktsamt att det är fullt rimligt att ta det till domstol.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Tååmten Tååmten skrev:
Dessutom är den kåken snart till salu och mäklaren skriver att det är en stor tomt med avstyckningsmöjlighet...
Känns underligt att denna tråd handlar om ett 4 år gammalt ärende om inte missen uppdagats i samband med kommande försäljning...
Känns underligt att mäklaren inte skriver att huset är utanför tomten. Om så är fallet borde mäklaren vara skyldig att uppge detta.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag hoppas att du @Liljeros inte får för dig att bygga på min skogsmark och sen vill lägga beslag på den för några få tusenlappar. Jag som markägare riskerar ju att få folk innom gårdens bank och stör och mister gårdens rena min närhet som stör jakt och skogsbruk/jordbruk i all framtid och jag har goda skäl att tro att såväl tomt som skogsmark kommer att bli väsentligt värdefullare i framtiden så jag ser ingen anledning att avyttra fast egendom i dag.

Om den nu publicerade bilden verkligen är TS fastighet finns väl inget hinder för att TS stycka sälja av en tomt till vem som helst om TS så önskar? Har någon olovligen uppfört ett hus på TS mark lär man få betala en ordentlig premie för att få ha det kvar.
Det är ingen som sagt att man kan uppföra ett hus var som helst på någon annans tomt och komma undan med det, däremot finns lagstöd för att om det av misstag skjuter över på annans mark så kan man få det godkänt så. Man äger fortfarande inte marken. Hur att ett hus skjuter in några meter på en större fastighet skulle påverka i praktiken kan jag inte se.

Du blandar in ditt eget tyckande, i vilken annan situation får man en större ersättning än vad man lidit i skada? Man kan tycka att man borde få mer i ersättning men då behöver man också kunna argumentera för det juridiskt. TS har ju vad vi tror fått ett hus på just skogsmark.

Om du får din bil påkörd så kommer du ju få ersättning för vad bilen är värd inte vad den kunde vara värd om du hade gjort den i ordning till utställningskick…

Jag skulle dock säga att det mest troliga scenariot är att man som husbyggare i detta läge försöker köpa loss marken som huset hamnat på och några meter runt ikring då huset annars blir väldigt svårsålt.
I denna situation är det ju upp till parterna att komma överens, här kan ju den drabbade passa på att ta lite extra betalt då köparen inte har någon annan mark att köpa istället, huset står ju där det står. Man kan förmoda att man kanske då får betala lite överpris för den skogsmarken.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Erik Salhammar skrev:
Känns som det blivit fel tidigt i kedjan. Antagligen när man tagit fram nybyggnadskartan.

Kanske har markritningar från en tidigare prospektering blandats ihop med nuvarande?
Det är nog mycket som kan ha blivit fel, det vi är överens om är att vi inte vet…

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Hur skulle personal från lantmäteriet eller kommunen kunna vara medskyldiga?

Om lantmäteriet har ritat felaktigt jämfört med kartan inlämnad vid ansökan till fastighetsbildning då är huset inte byggt på fel fastighet.
Ifall kommunen anser det nödvändigt beställer byggherren själv nybygnadskarta och utsättning och lägeskontroll. Kommunen har inte något ansvar att kontrollera att det finns tillstånd från fastighetsägaren.

Jag utgår ifrån att informationen i det första inlägget stämmer. Jag läser där att byggfirman inte har följt ritningarna. Om vi inte utgår ifrån att TS ljuger då är byggfirman skyldig och det är hursomhelst inte OK att de framställer sig som att TS uppfattar att dem inte bryr sig.
Det enda vi har är TS utsagor, en TS reggade ett konto skrev några inlägg och den försvann. En del tolkar allt det som ren fakta, jag spekulerar fritt kring vad som kan gått fel i att ett hus placeras fel, kanske inte per definition juridikskt utan snarare utifrån TS uppfattning att han fått ett hus på mark han anser tillhöra sig själv.

Att TS som uppenbarligen inte har någon affärsrelation med Stefan Burman bygg och smutskastar tycker jag är fel i sak, och inget egentligen @Marlen Eskilsson borde acceptera på forumet. Med det sagt säger jag inte att det begåtts misstag av SBB men det är inte på något sätt bekräftat.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
TS verkar ha en fastighet på 100hektar där man definitivt hittar ställen där man skulle kunna bygga utan att TS märker det.
100 hektar är inte särskilt mycket att hålla reda på om man inte bor utomlands...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.