L Liljeros skrev:
Det som uppkommit är att det blivit något fel, vad som gått fel kan vi inte med den info som framkommit i tråden inte fastställa. Det vi kan konstatera är att TS (markägaren) hyser ett agg mot Stefan Burman Bygg primärt och även Fiskarheden.

Kommer man fram till att huset inte skall flyttas och markägaren skall ersättas så är det ju förlusten av den mark han blivit av med och dess värde som skall regleras. Har man blivit av med skogsmark så är det värdet av den skogsmarken man skall ersättas för. Det är ju inte så att man valt en skogsdunge att smälla upp ett hus och TS blir bestulen på en villatomt.

Sen hade kanske jag själv om jag var den nya grannen kanske försökt hitta en väg där man faktiskt betalar lite extra så alla blir nöjda. Man ska ju trots allt dela gräns framöver.
Jag hoppas verkligen att det inte finns någon lagrum för dina påstående. Jag tror inte att en privatperson kan kräva från markägaren att markägaren avstår från marken mot värdet av skogsmark. Tänk att om det handlar om impendent då får villaägarna sin fastighet dubbel så stor nästan gratis och får en vinst på drygt 500 kronor per m2.

Mest resonligt är att sälja mot priset för tomtmark och tillägg för besväret och eventuella framtida utmaningar.
Personligen skulle jag aldrig sälja mark till någon som ockuperar densamma om det inte är ett erbjudande som inte går att motstå. Möjligen om dem är jättesnällt och ångerfull så skulle jag låta dem arrendera området.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Kan man gissa att det är detta bygge det handlar om?

Satellitbild över byggplats med nybyggt hus och markerade gränser vid skogskant nära väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
  • Älska
  • Haha
Anonymiserad 170696 och 17 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:

[bild]
Om det är så är det ju nästan löjligt uppenbart att det inte är inom förväntad marginal på den avsedda fastigheten, däremot betydligt mer attraktivt avstånd från vägen...

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det står ju inte öht på rätt tomt.

Kanske skulle man kunna göra om fastigheterna helt. Det är ju bara en liten förflyttning av gränsen så står ingen del på 2:19. Eller till och med 4.5 meter från gränsen om man flyttar den lite mer.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:

[bild]
Det är uppfört redan 2018 till 2020 om jag fattade rätt på fotona. I så fall är det ett bra tag sen.

• Gilla
Flintylaren och 2 till
  • Laddar…
D
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ändå imponerande att TS (efter att ha fått sin "tomt" invaderad av ett hus) reggar konto på Byggahus bara för att misskreditera Stefan Burman Bygg 😎
Ja eftersom det knappast är snickaren som är byggherre.

• Gilla
Hammarskallen
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det står ju inte öht på rätt tomt.

Kanske skulle man kunna göra om fastigheterna helt. Det är ju bara en liten förflyttning av gränsen så står ingen del på 2:19. Eller till och med 4.5 meter från gränsen om man flyttar den lite mer.
*Om* det där är rätt hus så är det ju *väldigt* enkelt att med ögonmått uppfatta att huset ligger längre från vägen än vad det skulle stå enligt bygglovet, i och med att det bör vara minst huslängden+4,5m längre in...

Så visst, många har gjort fel (om det är detta hus) men att frånta husköparen ansvaret och bara skylla på en underentreprenör känns krystat...

TS, du borde nog vända mer av din energi mot din granne istället för dennes leverantörer.

Med tanke på hur mycket bättre huset ligger nu jämfört med vägen känns det inte helt långsökt att det är en chansning som nästan gått hem. Hade du bara hållit dig borta i några år till hade svartbygget blivit svårt att åtgärda.

• Gilla
kimse944 och 3 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jag hoppas verkligen att det inte finns någon lagrum för dina påstående. Jag tror inte att en privatperson kan kräva från markägaren att markägaren avstår från marken mot värdet av skogsmark. Tänk att om det handlar om impendent då får villaägarna sin fastighet dubbel så stor nästan gratis och får en vinst på drygt 500 kronor per m2.

Mest resonligt är att sälja mot priset för tomtmark och tillägg för besväret och eventuella framtida utmaningar.
Personligen skulle jag aldrig sälja mark till någon som ockuperar densamma om det inte är ett erbjudande som inte går att motstå. Möjligen om dem är jättesnällt och ångerfull så skulle jag låta dem arrendera området.
Jag pratar inte om situationer där en privatperson kräver till sig mark. Jag pratar om situationer där myndigheter brustit i sitt uppdrag.

Om huset placeras fel enligt bygglovet är inte bara att att tvinga till sig marken utan man kommer nog säkerligen behöva lösa det, då sitter man med trumf på hand som granne och kan kräva duktigt betalt för sin tomtplätt, förutsatt att byggherren får ok på ändrat bygglov, det kan ju bli rivning också.

Om däremot kommunen eller lantmäteriet ställt till det är det något annat. Då lider du som fastighetsägare en skada som du ska få ersättning för och jag kan inte se något annat alternativ än att få ersättningen baserat på det du ekonomiskt förlorar dvs skogsmark

Vad som skett i denna situationen är det ingen som vet.

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
*Om* det där är rätt hus så är det ju *väldigt* enkelt att med ögonmått uppfatta att huset ligger längre från vägen än vad det skulle stå enligt bygglovet, i och med att det bör vara minst huslängden+4,5m längre in...

Så visst, många har gjort fel (om det är detta hus) men att frånta husköparen ansvaret och bara skylla på en underentreprenör känns krystat...

TS, du borde nog vända mer av din energi mot din granne istället för dennes leverantörer.

Med tanke på hur mycket bättre huset ligger nu jämfört med vägen känns det inte helt långsökt att det är en chansning som nästan gått hem. Hade du bara hållit dig borta i några år till hade svartbygget blivit svårt att åtgärda.
Enig. Känns som grannen tjänat lite väl mycket på detta för att va oskyldig

Och att denne aldrig skulle varit ut under hela byggperioden och märkt det hela.

Stefan Burman Bygg har nog bara gjort det grannen sagt

• Gilla
Boggi och 5 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Normalt kommer kommunen ut och kontrollerar husets placering så att det stämmer överens med bygglovet. Både till yta, höjd och placering. Detta görs normalt innan man gjuter grunden men efter man ställt upp formen.

Man kan ju även ta hjälp för att få huset utsatt av kommunen men det är ju mer frivilligt.
Nej, normalt väljer byggherren vilken mätningsfirma hen ska anlita. Det KAN vara kommunens Mätningsingenjörer, men minst lika ofta en (kanske billigare) privat firma. Vissa kommuner erbjuder inte ens utsättning och lägeskontroll längre.

• Gilla
gmogmo
  • Laddar…
Så här står det på Argum.se. Mycket beror alltså på om grannens tomt från början kan anses lämplig för att bygga en bostad på eller om en del av TS mark behövs för ändamålet bostadshus.

Fastighetsreglering – Kan grannen tvinga till sig min mark?​

Ja, är det korta svaret att det kan finnas möjlighet för grannen att tvinga till sig mark. Genom så kallad fastighetsreglering kan lantmäteriet i vissa fall föra över mark från en fastighet till en annan, även mot någons vilja. Grunden till all ny- och ombildning av fastigheter är att varje fastighet ska vara varaktigt lämpad för sitt ändamål. För att uppnå detta kan det ibland vara behövligt att i viss mån ta annans fastighet i anspråk, exempelvis från en granne. Det går ibland att lösa med servitut eller annan nyttjanderätt, men det kan bli aktuellt att också föra över ett helt markområde.

Företrädesvis sker en fastighetsreglering, eller marköverföring, efter överenskommelse mellan markägarna som i så fall gemensamt ansöker om det hos lantmäteriet. Kan man inte komma överens så finns det möjlighet att också ensidigt ansöka om reglering för lantmäteriets prövning av om villkoren för att få genomföra en sådan är uppfyllda. Om sökandens fastighet inte kan bli varaktigt lämpad för sitt ändamål på annat sätt än att marken förs över, är risken stor att markområdet som ansökan avser regleras till sökandens fastighet, mot den andra fastighetsägarens vilja. Ersättning utgår i normalfallet till den som avstår mark, men denne får i den beräkningen indirekt även stå kostnader för att genomföra regleringen. Bäst möjlighet till att få en skälig ersättning för marken är i en frivillig överenskommelse. Inför en sådan bör sakkunnig anlitas för att säkerställa att lagens formkrav för överlåtelse av mark uppfylls.

Det är fastighetens ändamålsenlighet som ska vara avgörande för en tvångsvis reglering, alltså fastighetens behov oavsett vem som äger den. I en förrättning hos lantmäteriet och i deras prövning av ansökan om fastighetsreglering, ska detta särskiljas från det behov nuvarande ägare har av att nyttja ytterligare mark. Det senare ska normalt inte kunna ligga till grund för att tvinga till sig mark från annan.

• Gilla
Boggi och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Nej, normalt väljer byggherren vilken mätningsfirma hen ska anlita. Det KAN vara kommunens Mätningsingenjörer, men minst lika ofta en (kanske billigare) privat firma. Vissa kommuner erbjuder inte ens utsättning och lägeskontroll längre.
Jo det är korrekt att inte alla kommuner har denna tjänst men jag vet inte om jag håller med om att kommunen är helt oinblandad.

På Boverket kan man utläsa följande:
”Utstakning kan göras antingen av kommunens personal som arbetar med kart- och mätningsfrågor eller av någon annan kunnig person som byggherren anger. Om byggherren föreslår att utstakningen ska göras av någon som har tillräcklig kompetens, ska byggnadsnämnden givetvis godta detta. (jfr prop. 1993/94:178 sid. 67)

Byggnadsnämnden tar ställning till om en person är tillräckligt kunnig för att kunna utföra en utstakning.”

Ytterst ansvarig är ändå alltid byggherren

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C
L Liljeros skrev:
Jo det är korrekt att inte alla kommuner har denna tjänst men jag vet inte om jag håller med om att kommunen är helt oinblandad.
Det är inte ens säkert att det krävts utstakning. Detta är lantligt och husets exakta läge inte nödvändigtvis så petnoga. Däremot blir man ju lite förvånad hur de kan ha missat fastighetsgränsen då två av "pinnarna" bokstavligen står utanför knuten på huset. Men de rök väl tidigt under markarbetena... 😡

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag pratar inte om situationer där en privatperson kräver till sig mark. Jag pratar om situationer där myndigheter brustit i sitt uppdrag.

Om huset placeras fel enligt bygglovet är inte bara att att tvinga till sig marken utan man kommer nog säkerligen behöva lösa det, då sitter man med trumf på hand som granne och kan kräva duktigt betalt för sin tomtplätt, förutsatt att byggherren får ok på ändrat bygglov, det kan ju bli rivning också.

Om däremot kommunen eller lantmäteriet ställt till det är det något annat. Då lider du som fastighetsägare en skada som du ska få ersättning för och jag kan inte se något annat alternativ än att få ersättningen baserat på det du ekonomiskt förlorar dvs skogsmark

Vad som skett i denna situationen är det ingen som vet.
Tyvärr är det så att man enligt lagen inte behöver riva huset om man utan uppsat har tillförskaffat sig marken och kostnader för att avlägsna huset är stor. Källa jordabalken 3e kapitel paragraf 12.

Men att det skulle vara någon skillnad I ersättning beroende på vem som har klantat sig får du gärna backa upp med källor.

• Gilla
kimse944 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är inte ens säkert att det krävts utstakning. Detta är lantligt och husets exakta läge inte nödvändigtvis så petnoga. Däremot blir man ju lite förvånad hur de kan ha missat fastighetsgränsen då två av "pinnarna" bokstavligen står utanför knuten på huset. Men de rök väl tidigt under markarbetena... 😡
På landet saknas ofta gränsmarkeringar. Sen vet vi ju inte hur mycket fel den där tidigare postade kartan visar (om det nu ens är rätt ställe).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.