2 920 läst ·
39 svar
3k läst
39 svar
Varning: AI hallucinerar referenser på Byggahus.se
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
Ja, så är det naturligtvis. AIn är i praktiken som en tidning i detta fallet. Om någon inte orkar googla Gell-Mann amnesia så finns här en definition av det:H hjalmar17 skrev:
- https://juliankingnz.substack.com/p/ai-and-the-gell-mann-amnesia-effect
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kan klippa in ett par roliga serie-stripar om det också - jag tror att någon av dessa undermedvetet inspirerade mig till uttalandet:
Logga in
Skapa konto
Jag misstänker att det är någon Dilbert-strip jag läst...
Medlem
· Västra götaland
· 19 inlägg
När uppdateras er lista?Redaktionen skrev:
Nu har vi blivit kontaktade av tre olika företag i byggbranschen som har sökt referenser på sig själva i diverse AI-tjänster, och fått till svar att de ligger med på vår Svarta lista. Det är bara det att de inte ligger där och har aldrig gjort. En av de som kontaktat oss är Johan Nilsson vid Södra Sthlms bygg & plåtslageri AB. Han hade googlat sitt eget företagsnamn i AI-läge och fått fram det här:
Du kan läsa blogginlägget här: Varning: AI hallucinerar referenser på Byggahus.se
Min konversation härom veckan med ChatGPT. Slöseri på el.
Men Murbruk B verkar vara rätt svar då det ofta står Murbruk B M2.5 på förpackningen.
Men Murbruk B verkar vara rätt svar då det ofta står Murbruk B M2.5 på förpackningen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Viktigt ämne.Redaktionen skrev:
Nu har vi blivit kontaktade av tre olika företag i byggbranschen som har sökt referenser på sig själva i diverse AI-tjänster, och fått till svar att de ligger med på vår Svarta lista. Det är bara det att de inte ligger där och har aldrig gjort. En av de som kontaktat oss är Johan Nilsson vid Södra Sthlms bygg & plåtslageri AB. Han hade googlat sitt eget företagsnamn i AI-läge och fått fram det här:
Du kan läsa blogginlägget här: Varning: AI hallucinerar referenser på Byggahus.se
Men jag studsade på rubriken.
Tror inte för ett ögonblick att AI har förmåga att hallucinera.
Det är andra gången på en vecka som jag möts av den felskrivningen.
Ordet som avses är nog "fabulera".
Klicka här för att svara