useless useless skrev:
Ja, det är överhettningsskyddet. Tryck hårt på den och se om det klickar till.
Tack! Jag trycker väldigt hårt på den men det klickar inte till utan den fjädrar tillbaka när jag släpper trycket på knappen.
 
Enligt displayen är det 49 grader och bara kompressorn som värmer, så varken överhettningsskydd eller eventuell effektvakt har någon betydelse.
Kolla om överhettningsskyddet i den externa beredaren är ok.
 
Vattenkranen på displayen visar att varmvatten värms av vp. När elpatronen körs så är det en blixt.
 
useless useless skrev:
Enligt displayen är det 49 grader och bara kompressorn som värmer, så varken överhettningsskydd eller eventuell effektvakt har någon betydelse.
Kolla om överhettningsskyddet i den externa beredaren är ok.
Menar du i min Bosch BC 100/3 ? Finner tyvärr ingen manual online så vet inte var det sitter. :(
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Vattenkranen på displayen visar att varmvatten värms av vp. När elpatronen körs så är det en blixt.
Förstår jag dig rätt om du menar att jag inte borde ha några varmvattenproblem då systemet inte körs på "full gas" så att säga?
 
En bosch bc 100/3 är inte en vvb utan en ackumulatortank.
 
Elpatronen i elpannan ska bara gå in när värmepumpen inte orkar värma huset själv eller om du manuellt aktiverar extra varmvatten.
 
S sunqan skrev:
En bosch bc 100/3 är inte en vvb utan en ackumulatortank.
Å katten. Det är inte samma sak gissar jag - buffrar den varmvatten som värmts upp av IVT:n?
 
Ville som @useless påpekade att överhettning skyddet inte spelade någon roll just nu. Problem med elpatronen märks först när vp inte orkar värma då pga stort uttag av varmvatten eller om det är kallt ute.
 
W whitelight skrev:
Å katten. Det är inte samma sak gissar jag - buffrar den varmvatten som värmts upp av IVT:n?
Den är förmodligen arbets-/volymtank till värmesystemet och har inget med tappvattnet att göra.


Testa att aktivera extra varmvatten på elpannan en timme innan ni ska fylla badkaret.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Den är förmodligen arbets-/volymtank till värmesystemet och har inget med tappvattnet att göra.


Testa att aktivera extra varmvatten på elpannan en timme innan ni ska fylla badkaret.
Det skulle man absolut kunna testa, men en ganska dryg lösning i längden. Men det kanske är det man måste göra om man inte vill byta system..
 
Beroende på vad temperaturen för varmvattnet är inställt på, så kan man ju eventuellt höja ytterliggare.
 
IVT:n har någon slags försäkring så tror jag hör mig för med dom om de har några tips också.

tusen tack alla för all input!
 
Det går kanske att höja temperaturen några grader i pannan och få några liter extra. Annars är drygt 160 liter ~50-gradigt vatten på gränsen för att fylla ett badkar och duscha.

Vad har du för inställningar för varmvatten start och stopp?
 
useless useless skrev:
Det går kanske att höja temperaturen några grader i pannan och få några liter extra. Annars är drygt 160 liter ~50-gradigt vatten på gränsen för att fylla ett badkar och duscha.

Vad har du för inställningar för varmvatten start och stopp?
jag vet inte faktiskt, har precis lyckats komma in i den avancerade menyn.

om kapaciteten inte räcker - kan man koppla in en extern VVB?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.