Har bytt innerdörrarna till sovrummen till lite rejälare massiva dörrar från Swedoor. Passade på att byta gångjärn och slutbleck också (mest pga att få allt i vitt), samt nya handtag. Karmarna är befintliga, ej bytta.

Nu tycker jag att dörrarna "trycker" utåt, man måste trycka till den ordentligt för att stänga och när man öppnar så "smäller" den upp, dvs det känns att den spänner när den är helt stängd.

Kan gångjärnsriktare hjälpa? Det är vanliga snap-in-gångjärn från Habo, helt nya som sagt.

• Massiv dörr från Swedoor med nytt mässingshandtag och snap-in-gångjärn från Habo samt ett vitt dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett vitt Swedoor-gångjärn monterat på en innerdörr, synliga skruvar och vägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av vit dörrkarm med monterat slutbleck från Habo, där dörren stängs. Skruvar synliga på båda sidor om blecket.
    Skapa konto
  • Vitt dörrgångjärn från Habo monterat på en innerdörr från Swedoor, med en vit karm i bakgrunden.
    Skapa konto
K
Ser ut som gångjärnen ligger över karmens yta? Alltså att det frästa läget inte är djupt nog ?

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Symtomen låter som att något tar emot på gångjärnsidan Ja. Kanske skruvhuvud eller nån metallbit.

• Gilla
Krux
  • Laddar…
Ja så kan det faktiskt vara, gångjärnen passade inte helt 100 i de tidigare gångjärnens frästa spår, de kändes någon millimeter större... är det nått som går att åtgärda med ett stämjärn kanske, gröpa ur lite?

K
A AnnoyingAntelope skrev:
Ja så kan det faktiskt vara, gångjärnen passade inte helt 100 i de tidigare gångjärnens frästa spår, de kändes någon millimeter större... är det nått som går att åtgärda med ett stämjärn kanske, gröpa ur lite?
Beror lite på. Hur mycket tror du det rör sig om som ska bort?

Jag tycker det ser ut som om fallkolven är felvänd men svårt att se i bilden
Dra ut fallkolven och vrid den 180° om du inte orkar med fingrarna så använd en tång.
Kontrollera att samtliga gångjärn sitter rätt i dörrdelen.

K Krux skrev:
Beror lite på. Hur mycket tror du det rör sig om som ska bort?
Nu när jag har undersökt lite närmare så är jag mer osäker, gångjärnen känns som att de ligger slätt mot karmen i djupled så att säga. Däremot känns det som att dörren är "stängd" och bladet ligger dikt an karmen (på gångjärnssidan) 1-2 cm innan dörren faktiskt är stängd, och att den istället böjs åt andra hållet sista centimetern. Det är som att gångjärnen behöver skjutas inåt i karmen? Ungefär som pilarna på bilden här visar. Kan det stämma?

• Dörrgångjärn med blå pilar som visar åtdragningsriktning.
    Skapa konto
1 123abc skrev:
Jag tycker det ser ut som om fallkolven är felvänd men svårt att se i bilden
Dra ut fallkolven och vrid den 180° om du inte orkar med fingrarna så använd en tång.
Kontrollera att samtliga gångjärn sitter rätt i dörrdelen.
Fallkolven sitter rätt, men jag kan förstå att det kan vara svårt att se på bilden. Så mycket har jag lyckats göra rätt åtminstone 😆

Kontrollera att dörrarna sitter rätt i dörrdelen, det ut som om det är fel med tanke på hur dörrbladet sitter på gångjärnen och dörrbladet är utanför sidostycket när dörren är stängd.
Felet bör vara på dörrsidan inte karmsidan.
Det finns snap-in gångjärn på marknaden med felaktigt fästhål men det är ovanligt.
Närbild av ett dörrgångjärn med måttband som visar ett avstånd på 4 mm mellan gångjärnet och dörrdelen.
Skapa konto

Det kanske inte synns så bra i bild men avståndet mellan gångjärnet och dörrdelen är 4mm
Mätsticka visar avstånd på 4 mm mellan snap-in gångjärn och dörrdel, två skruvar synliga, ett monteringsfel diskuteras.
Skapa konto

Redigerat:
K
A AnnoyingAntelope skrev:
Nu när jag har undersökt lite närmare så är jag mer osäker, gångjärnen känns som att de ligger slätt mot karmen i djupled så att säga. Däremot känns det som att dörren är "stängd" och bladet ligger dikt an karmen (på gångjärnssidan) 1-2 cm innan dörren faktiskt är stängd, och att den istället böjs åt andra hållet sista centimetern. Det är som att gångjärnen behöver skjutas inåt i karmen? Ungefär som pilarna på bilden här visar. Kan det stämma?
Svårt att säga när man bara ser bilder 🤔 känns iaf som det måste ha med gångjärn att göra 🤔

1 123abc skrev:
Kontrollera att dörrarna sitter rätt i dörrdelen, det ut som om det är fel med tanke på hur dörrbladet sitter på gångjärnen och dörrbladet är utanför sidostycket när dörren är stängd.
Felet bör vara på dörrsidan inte karmsidan.
Det finns snap-in gångjärn på marknaden med felaktigt fästhål men det är ovanligt.
[bild]
Det kanske inte synns så bra i bild men avståndet mellan gångjärnet och dörrdelen är 4mm
[bild]
Tack, ja det låter ju logiskt att dörrsidan måste "ut" ur tungan, så den kommer närmare i stängt läge. På min dörr är det ungefär 2,5-3mm avstånd vilket låter ju för lite (lite svårt att se på bilden då den är tagen från sned vinkel). Men jag har försökt justera och låsa den till 4mm, men så fort jag börjar skruva så faller fästbrickan in i hålet ändå, det går inte att få till. Är det gångjärnen som inte riktigt lirar med fästbrickorna som följde med dörren? Eller finns det något annan trick för att tvinga avståndet?

• Närbild av dörrgångjärn med linjal som mäter avståndet mellan dörr och karm, ca 2-3mm, med text "Swedoor" synlig på karmen.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.