858 läst ·
18 svar
858 läst
18 svar
Varmvattenberedaren bränner 3 kW då VVC är igång
Mina vvb är på 15 l, men 5 hade säkert räckt. Det avkylda vattnet från pannrummet späds ut med det "gamla" varmvattnet och blir några sekunder lite mindre varmt när man duschar. Om detta är ett stort problem så är det ditt problem, själv har jag utsatts för betydligt värre lidanden i livet. Några kubik mer ved per år hade svidit värre. Men det är klart, om man hellre använder livet till att hitta problem med lösningar än lösningar på problem, så är man aldrig undersysselsatt.K KMNelhas skrev:Det där är ju en vanligt föreslagen lösning och du låter ju helt klart nöjd med detta. Men hur upplevs det i praktiken? Jag tänker att när den lilla beredaren börjar matas med nedkylt varmvatten så sjunker temperaturen i beredaren innan det nya varmvattnet når fram, eller?
Dvs, märker du att temperaturen dippar innan det blir varm igen? Och om ja, hur kallt hinner det bli? Vill ju inte stå i duschen och få 10 sekunders kallvatten på sig.
Redigerat:
😂 Mitt inlägg var inget påhopp. Bara så att du vet. 😉B Bilybianca skrev:
Ok, tack!B Bilybianca skrev:
lösningen med små beredare vid tappstället funkar bäst där man tex tvättar händer ibland och liknande funktioner.. funkar sämre på tex dusch stället.. där är istället lösningen att byta till minsta fungerande rörstorlek brukar bli 12 eller ev 15 i sämsta fall men 22 är förkastligt tar bra mycket längre tid att spola ur allt kallt vatten tills varmt vatten kommer fram
Med handen på hjärtat inte ens barnfamiljen med tonårsdotter så är det ovanligt med fler duschar hemma än kanske 15 stycken i veckan , att då köra varmvattencirkulation istället för att spola ur ledningen vid varje dusch kommer bli väldigt mycket dyrare och dom 20 sekunderna kan man ju låta bli att stå i duschen..
Man ska ha väldigt många dusch tillfällen per vecka för att den meningslösa varmvattencirkulationen ska bli billigare.. och komfort minskningen att det tar 20 sec att vänta på varmvattnet kan omöjligt vara värd all extra engi det går åt att hålla cirulation,,
Anpassa rörstolekar till användning och rimliga urspolningstider. var hos en vän där nån dåre lagt 25mm slang i en isolerad kulvert ut till bastu med dusch nerä vid sjön säkert 25 -30 meter.. tog ju en hel evighet att spola ur tills det kom varmvatten.. vi köpte 15mm plastslang och stoppa inuti bara till varmvattnet och plöstligt så var det ju bara spola i 2 min så var varmvattnet där... Helt klart den billigaste och minst dåliga lösningen i det här fallet..saknades plats för tillräcklig beredare i bastu huset och han ville inte dra dit grövre elkabel då det hade behövts för att få det att funka som tänkt..
Med handen på hjärtat inte ens barnfamiljen med tonårsdotter så är det ovanligt med fler duschar hemma än kanske 15 stycken i veckan , att då köra varmvattencirkulation istället för att spola ur ledningen vid varje dusch kommer bli väldigt mycket dyrare och dom 20 sekunderna kan man ju låta bli att stå i duschen..
Man ska ha väldigt många dusch tillfällen per vecka för att den meningslösa varmvattencirkulationen ska bli billigare.. och komfort minskningen att det tar 20 sec att vänta på varmvattnet kan omöjligt vara värd all extra engi det går åt att hålla cirulation,,
Anpassa rörstolekar till användning och rimliga urspolningstider. var hos en vän där nån dåre lagt 25mm slang i en isolerad kulvert ut till bastu med dusch nerä vid sjön säkert 25 -30 meter.. tog ju en hel evighet att spola ur tills det kom varmvatten.. vi köpte 15mm plastslang och stoppa inuti bara till varmvattnet och plöstligt så var det ju bara spola i 2 min så var varmvattnet där... Helt klart den billigaste och minst dåliga lösningen i det här fallet..saknades plats för tillräcklig beredare i bastu huset och han ville inte dra dit grövre elkabel då det hade behövts för att få det att funka som tänkt..
HejP polaris78 skrev:Visst kan det vara störande med att det tar 30 sec -1 minut att tappa så det börjar komma varmvatten men det är i praktiken en billigare lösning än att spendera för stora mängder energi på varmvatten cirulation och sanningen att säga så vänjer man sig rätt fort.. Ska man duscha så slår man på vattnet och drar av sig sista kläderna och då kommer varmvattnet och hinner precis bli varmt och skönt att kliva in i duchen..
Så ev klagomål där är mest gnäll
Sen där det tappar ofta tex köksblandaren så kommer det ju bara hinna kallna när alla är på jobbet eller när alla sover och att det då tar en liten stund för att spola rören så varmvatten kommer fram är också bara en vana egentligen..
Sen har man ibland onödigt grova rör till vissa tappställen som då kan bytas till mer anpassade rör , vi hade efter ombyggnad där varmvattenberedaren bytte plats så vi tog bort 22 mm rören och satte 12 mm rör till köksblandaren. räcker mer än väl och volymen i röret är bara en bråkdel mot förut och tappandet tills det kommer varmt blev mycket kortare..
Att man kunde bygga med varmvattencirulation när elen kostade 35 öre kwh så kvittade det ju att spillvärmen hjlpte till att värme huset men idag när vi har toppar på flera kronor så är det inte värt det och det blir en rätt dålig dyr affär för en rätt liten lyx egentligen. och på många ställen så har man iaf några meter rör som kallnar mellan kran och varmvattencirulation så i praktiken är skillnaden mindre än man tror.. spola 14 sec eller 35 sec men bara om inte nån spolat nyligen på toaletten eller där.. då är det bara 22 sec.. exempel såklart men för att försöka förklara vad tusan jag menar..
en annan lösning om man har ett tappställe med väldigt långa ledningar är att ha en liten minsta möjliga varmvattenbereadre där nära särskillt om det tex bara är för handtvätt. då räcker några liter rätt långt och matas den från stora så kommer det ju mer varmvatten hela tiden vid stora tappningar eller ofta tappningar..
Avkylning minskar ju med ordentlig isolering av alla varmvattenrör man kan komma åt men vid upprepad tappning så hinner det ju inte kallna utan kallna gör det ju bara när ingen använder på många timmar
Jag renoverar just nu badrummet och en gästtoalett
Sätter in golvvärme och en handdukstork som går på bergvärmesystemet men med möjlighet till elvärme några sommarmånader om jag ser det nödvändigt när värmepumpen inte arbetar och ger värme
Jag har väntetider på varmvatten vid olika tappställen i hus och garage men avstår från varmvattencirkulation eftersom det kostar onödigt mycket elenergi
Min långsiktiga planering har varit att på ett rimligt sätt hålla nere husets elenergi och eleffektbehov för att hålla låga kostnader framöver
Klicka här för att svara