3 181 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Varmvattenberedare- utanpåliggande element eller patron?
Nej, jag menar att det finns två typer av varmvattenberedare som antingen via elpatron värmer vattnet i beredaren likt en doppvärmare eller som har värmeelement utanpå kärlet och värmer vattnet på det sättet (likt en spisplatta fast med värmekällan runt kärlet)
Vad har respektive typ för för- resp nackdelar?
Är det vid några förutsättningar där någon av typerna lämpar sig bättre?
Vad har respektive typ för för- resp nackdelar?
Är det vid några förutsättningar där någon av typerna lämpar sig bättre?
Menar du att utvändiga element är lättare att byta?
Har endast sett en sprängskiss på en beredare med utvändiga element så vet faktiskt inte hur lätt det är att byta och hur de går att komma åt, de sitter ju dels runt om kärlet och bakom en hel del isolering.
Och kommer man inte åt utan att flytta fram beredaren måste man ju ändå tömma...
Är värmeelementen som en enhet eller kan enstaka element bytas?
Vad håller bäst? Vad är lättast att byta? Prisskillnad på ett byte av defekt värmekälla?
Har endast sett en sprängskiss på en beredare med utvändiga element så vet faktiskt inte hur lätt det är att byta och hur de går att komma åt, de sitter ju dels runt om kärlet och bakom en hel del isolering.
Och kommer man inte åt utan att flytta fram beredaren måste man ju ändå tömma...
Är värmeelementen som en enhet eller kan enstaka element bytas?
Vad håller bäst? Vad är lättast att byta? Prisskillnad på ett byte av defekt värmekälla?
Utan att ha sett någon VVB med utanpåliggande värmeelement så kan jag tänka mig att fördelen med en sådan att det inte blir beläggningar på värmeelementen som isolerar eller som gör att värmeelementen korroderar sönder.
En nackdel kan vara att det blir svårare att rengöra beredaren om det skulle behövas, detta eftersom man bara har röranslutningar och ingen ”lucka”
En nackdel kan vara att det blir svårare att rengöra beredaren om det skulle behövas, detta eftersom man bara har röranslutningar och ingen ”lucka”
Gammal tråd men kanske någon som kikat vidare på det? Har själv en vvb med utanpåliggande element, (i Skåne med ganska hårt vatten), men som fortfarande funkar fint och är installerad 1979. Troligen så börjar det bli kalkavlagringar på alla möjliga ställen i systemet så jag funderar ändå på att byta - men finns de att köpa?? Och är det i så fall någon som sett med ingång för värmepump?
Finns ett par fabrikat. Skriv in """ vvb med värmesköldar """ så kan du läsa vad som finns. VP med den konstruktionen finns inte vad jag vet. Vad menar du med ingång för värmepump i din fråga.S sm7ovk skrev:Gammal tråd men kanske någon som kikat vidare på det? Har själv en vvb med utanpåliggande element, (i Skåne med ganska hårt vatten), men som fortfarande funkar fint och är installerad 1979. Troligen så börjar det bli kalkavlagringar på alla möjliga ställen i systemet så jag funderar ändå på att byta - men finns de att köpa?? Och är det i så fall någon som sett med ingång för värmepump?
Jepp, det är 3 st sköldar a 1kW enbart för VV och VV och värme ska vara helt skilda, olika tryck och normalt en VP som klarar ca 2,5 bar. Så backuppvärme för att värma ett hus, blir nog mer att tänka vedspis eller kamin för det.S sm7ovk skrev:
Vad för värmepump har du tänkt dig, brukar fungera bra med en luft/vatten på dina breddgrader. Då finns monoblock som har systemvatten i sig på utsidan och splitt med gasen in till en innerdel. Stor skillnad på priserna. Splitt har elpatron i sig normalt, men inte monoblock.S sm7ovk skrev:
Jag har kikat på en CTC 408, så jag antar att det är vad du kallar monoblock, men jag har inte hört det för - inte läst på så mycket om pumpar ännu (mer än teoretiskt).
Har 3 våningsplan på 100kvm per plan varav ett som källare. Allt uppvärmt idag med förbrukning på ca 17MWh. Hade inte tänkt byta alla element, tex inte alls på ovanvåningen för jag har inte kommit på någon bra väg för rören.
Kan till och med vara så att 408-pumpen är för stor, men då kan jag bygga vidare om jag löser rör-problematiken till 2:a våningen.
Har 3 våningsplan på 100kvm per plan varav ett som källare. Allt uppvärmt idag med förbrukning på ca 17MWh. Hade inte tänkt byta alla element, tex inte alls på ovanvåningen för jag har inte kommit på någon bra väg för rören.
Kan till och med vara så att 408-pumpen är för stor, men då kan jag bygga vidare om jag löser rör-problematiken till 2:a våningen.
Klicka här för att svara