3 817 läst ·
34 svar
4k läst
34 svar
Varmvattenberedare utan ström
A arasmus skrev:
Hur kunde du duscha om vattnet var avstängt? Och varför var vattnet i duschen kallt bara för att inkommande vatten var avstängt. Det är något jag inte förstår...A arasmus skrev:
Varmvattenberedaren går bara mellan 24 och 05 och under den perioden var vattnet avstängt. Jag antar att den inte ville värma om den inte kunde fylla på med vatten ordentligt.Alfredo skrev:
Jo, men jag tänker att vi kanske använde lite varmvatten under tiden det var avstängt och så insåg den att den inte kunde fylla på och hoppade över nattens värmning. Det innebär dels att det var ~30 timmar sedan den senast värmde och dels att vi har badat ungar, tvättat osv sedan dess. Det var inte 10 grader i duschen, men jag märkte att den inte hade värmt som den skulle.E elmont skrev:
Möjligen via en termosäkring men de jag sett måste man återställa manuellt men det kanske finns automatiska? Jag har ingen aning...E elmont skrev:
Men för att en termosäkring skulle lösa måste rimligen beredaren vara (halv)tom och jag fattar inte varför detta skulle ha hänt.... Mysko som sagt!
Inte vet jag, men det är väl inte orimligt att det finns en nivågivare som ser till att den bara värmer när den är full? Någon kanske gick upp och tvättade händerna lite snabbt, det funkar även med vattnet avstängt. Eller så är det något annat! Kan vara WiFi som krånglade. Tycker nog Ockhams rakkniv säger att det har något med det avstängda vattnet att göra, men det är en akademisk frågeställning eftersom det funkar nu igen 
Moderator
· Stockholm
· 57 705 inlägg
Det skulle ha sina fördelar, men såvitt jag vet finns det inte, eller är iallafall väldigt ovanligt. En nivågivare som skall tåla att sitta i den miljön i 40 - 50 år, är inte billig.
Så kan det förstås vara. Den är nog en helt vanlig tror jag. Vi får se om detta slutar med att jag hittar 200 liter varmt vatten i en vägg nånstansE elmont skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 804 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 804 inlägg
Min VVB går att tömma utan vattentryck och bara genom att tappa från varmvattenkranen, man hör hur det bubblar in luft, okänt varifrån. Har varit nära att torrkoka den vid vattenavstängning innan jag fattade vad som hände. Har ett supersimpelt och minimalt rörsystem som gubben före byggde och har inte funnit någon anledning att göra om det mer än att byta duschblandare när backventilen krånglade. Förutom två rör till köksbänken så är allt i badrummet med golvbrunn, vilket är bra om något börjar läcka. Finns t ex ingen blandningsventil för utgående varmvatten, bara övertrycksventil på 8 eller 9 bar som mynnar i handfatet och en sprängventil.E elmont skrev: