Som så många andra irriterar jag mig på att det tar tid att få fram varmvatten till avlägsna tappställen.
För att slippa detta skulle man kunna ha en vv-beredare vid varje tappställe, t.ex. en 10-liters vid diskbänken och en 50-liters vid duschen. Det som fått mig att avstå är att det blir rätt mycket eldragning i våt miljö.
Men sen slog det mig att jag har 60-gradigt cirkulerande varmvatten i radiatorerna. Om man hade en liten, isolerad tank med en termostatkontrollerad värmeväxlarslinga så hade man ju varmvatten direkt! Ingen eldragning, inga långa varmvattenrör och billigast möjliga värmekostnad.
Tänker jag fel?
Finns det sådana att köpa?
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Så du vill dra runt 60gradig värmevatten även på sommaren. Det blir ju dyrt också. Finns det inget sätt att sätta mindre beredare närmare tappställen eller kunna fixa vv cirkulation. Å sen har vi ju installationkosnad å efter ett antal år går en beredare sönder å måste bytas.....
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Vi har en trefas genomströmningsvärmare som löser det problem du försöker lösa.
Vi har den till en toalett där vi bara har kallvatten men nu blir vattnet varmt omgående.
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Som så många andra irriterar jag mig på att det tar tid att få fram varmvatten till avlägsna tappställen.
För att slippa detta skulle man kunna ha en vv-beredare vid varje tappställe, t.ex. en 10-liters vid diskbänken och en 50-liters vid duschen. Det som fått mig att avstå är att det blir rätt mycket eldragning i våt miljö.
Men sen slog det mig att jag har 60-gradigt cirkulerande varmvatten i radiatorerna. Om man hade en liten, isolerad tank med en termostatkontrollerad värmeväxlarslinga så hade man ju varmvatten direkt! Ingen eldragning, inga långa varmvattenrör och billigast möjliga värmekostnad.
Tänker jag fel?
Finns det sådana att köpa?
Finns ju denna och liknande: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIwvr9va6CjAMVzVWRBR0TfjJzEAQYASABEgKKyPD_BwE
 
V Vector skrev:
Så du vill dra runt 60gradig värmevatten även på sommaren. Det blir ju dyrt också. Finns det inget sätt att sätta mindre beredare närmare tappställen eller kunna fixa vv cirkulation. Å sen har vi ju installationkosnad å efter ett antal år går en beredare sönder å måste bytas.....
På sommaren har jag gratis solel till värmepumpen för varmvattnet. Visst skulle panelerna också kunna driva elektriska beredare, men jag slipper dra varmvattenrör genom hela huset...
Sen har min röris rekommenderat att ALDRIG stäng av cirkulationspumpen. Vilket som slösar mest energi, cirkulerande vatten i isolerade rör runt huset eller att värma upp avsvalnade varmvattenrör några gånger om dagen kan jag bara gissa.
Installationskostnaderna skulle nog vara ganska lika, varmvattenrör funt huset eller extra elkablar torde vara rätt samma
Men det kanske bryter mot elfte och tolfte budordet (enligt Hans Werhten)
11 så här har vi aldrig gjort
12 Så här har vi alltid gjort
 
  • Haha
  • Gilla
Kluffe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.