Hej,

vi håller på och renovera ett hus som om 3-5 år kanske blir permanentboende. Uppvärmningen är idag el via oljefyllda radiatorer. I framtiden, när det blivit permanentboende, avser vi att byta till vedeldning och då ett vattenburet system. I sommar måste vi byta ut varmvattenberedaren och jag funderade då på om en del av kostnaden för byte till vattenburet skulle tas redan nu genom att vi i stället för en varmvattenberedare installerar en ackumulatortank med vvb, vilken vi värmer med en elpatron.

Efter att ha räknat lite på detta känns det inte längre som en bra idé: värmeförlusten i en 500l ackumulatortank skulle enligt min uppskattning bli ~1400 kWh per år medan värmeförlusten i en mindre 100l varmvattenberedare skulle bli knappa tredjedelen. Och det är som sagt kanske fem år innan ett eventuellt byte.

Någon som har några spontana reflektioner? :-)

Jag skulle utan tvekan ha satt in en varmvattenberedare tills dess. Kanske rent av en begagnad då de som konverterar ibland säljer bra prylar som garanterat går 5 år. Jag har vattenkonverterat för att köra ved och kör ack på vv och funderar nu på att borra istället. Ved är jobbigt att syssla med i längden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.