Hej

Flyttade till hus för snart exakt två år sen och har minst sagt bristande kunskap gällande värmepumpen och den har fått stå och göra sitt.

Elpriserna har givetvis inte undgått någon och efter lite grävande så inser jag att värmepumpen (Nibe Fighter 1235) har varmvattenbehållare. Det finns även en Metro Therm varmvattenberedare installerad vilken jag trodde var enda behållaren men så verkar inte vara fallet. Jag antar att familjen som bodde här innan installerade denna för att inte få slut på varmvatten.

Nu är vi dock bara två personer i hushållet så jag funderar på om vi skulle klara oss på bara värmepumpen. Jag ser ingen benämning synlig på varmvattenberedaren men det ligger ett energidokument som motsvarar det jag hittar på denna.

Varmvattenberedare Metro Therm Modul 200 E 1112021003 (bygghemma.se)

Så frågan är om man kan stänga av denna och om jag i så fall vinner något på det?

Mvh Fredrik
 

Bästa svaret

Den är förmodligen då seriekopplad efter värmepumpen för att kunna få väldigt mycket varmvatten vid behov. Stänger du bara av den blir det kallt i kranen och över tid risk för legionella-tillväxt. Anlita en rörmokare för att koppla bort den om ni inte vill kunna använda den mer. Annars kolla gärna upp anoden om det är en emalj-modell E.
 
J Josth skrev:
Den är förmodligen då seriekopplad efter värmepumpen för att kunna få väldigt mycket varmvatten vid behov. Stänger du bara av den blir det kallt i kranen och över tid risk för legionella-tillväxt. Anlita en rörmokare för att koppla bort den om ni inte vill kunna använda den mer. Annars kolla gärna upp anoden om det är en emalj-modell E.
Misstänkte att så kunde vara fallet, det känns ju rimligt. Din sista mening förstår jag inte alls. Kan du utveckla? :)
 
Varmvattenberedaren har rostskydd av emalj på insidan om jag förstod rätt? Då brukar den ha en offeranod som kan vara lätt att glömma att kontrollera vilket bör göras med några års mellanrum.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.