3 027 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Varmt vatten
Så här har jag uppfattat vattenburetvärmesystem.
Det är mycket som skall bli varmt. Skall man ha ett vattenburet värmesystem så förvarar man det varma vattnet i en ackumulator tank. Vattnet har värmts av någon värmekälla som exempelvis värmepump, pannor eller annat. Troligtvis finns det en elpatron som värmer upp och håller temperaturen vid en viss nivå i ackumulator tanken. Det varma vattnet förs ut i husets golvärme och/eller vattenradiatorer.
Min fråga... om jag nu uppfattat systemet rätt...
Kan jag koppla varmvattenberedaren till samma värmekälla som ackumulatortanken? Finns det någon frånluftsvärmepump som klarar uppvärming av både värmesystem och varm vatten, under sommartid?
Det är mycket som skall bli varmt. Skall man ha ett vattenburet värmesystem så förvarar man det varma vattnet i en ackumulator tank. Vattnet har värmts av någon värmekälla som exempelvis värmepump, pannor eller annat. Troligtvis finns det en elpatron som värmer upp och håller temperaturen vid en viss nivå i ackumulator tanken. Det varma vattnet förs ut i husets golvärme och/eller vattenradiatorer.
Min fråga... om jag nu uppfattat systemet rätt...
Kan jag koppla varmvattenberedaren till samma värmekälla som ackumulatortanken? Finns det någon frånluftsvärmepump som klarar uppvärming av både värmesystem och varm vatten, under sommartid?
Hej!
Behövs verkligen en ackumelatortank när man kör berg/jordvärme? Jag trodde hela systemet och pumpen funkade som ett omvänt kylskåp där ackumelatortank saknas?! Någon som vet?
Antar att en del (alla?) värmepumpar har möjlighet att kopplas till något som motsvarar en varmvattenberedare eftersom en himla massa elenergi/olja går åt till att bara värma vårt dagvatten.
Kommentera gärna ni som vet!
Mvh Stefan
Enligt IVT...
Ackumulator tank behövs i de fall där vatten volymerna är små. Dvs rekomenderas i villor med golvvärme, man kan slippa om man har radiotor system. Radiator systemen kräver högre ut temp och större vattenmängder än golvvärme.
Som svar till mina egna frågor...
Ja varmvatten beredaren ingår i en del värmepumpar. T.ex IVT495 finns varmvattenberedare med 165 liter.
Mitt svar åp sista från är ja.
Ackumulator tank behövs i de fall där vatten volymerna är små. Dvs rekomenderas i villor med golvvärme, man kan slippa om man har radiotor system. Radiator systemen kräver högre ut temp och större vattenmängder än golvvärme.
Som svar till mina egna frågor...
Ja varmvatten beredaren ingår i en del värmepumpar. T.ex IVT495 finns varmvattenberedare med 165 liter.
Mitt svar åp sista från är ja.
Klicka här för att svara