Vi har ett Husqvarna / Electrolux QR2461X kylskåp som dessvärre slutat kyla, det är för närvarande +18°C i det.
Testade att dra ur nätkabel, väntade några minuter och när den sattes tillbaka drog kylen 200-300W under ca 30 sekunder för att sedan återgå till mindre än 1W.
Inga felmeddelanden.
Vad låter det som för fel?
Kan det vara läge att ha kylen urkopplad och öppen över natten för att utesluta ispropp runt fläkten?
Testade att dra ur nätkabel, väntade några minuter och när den sattes tillbaka drog kylen 200-300W under ca 30 sekunder för att sedan återgå till mindre än 1W.
Inga felmeddelanden.
Kan det vara läge att ha kylen urkopplad och öppen över natten för att utesluta ispropp runt fläkten?
OHByggwe skrev:
Vi har ett Husqvarna / Electrolux QR2461X kylskåp som dessvärre slutat kyla, det är för närvarande +18°C i det.
Inga felmeddelanden.
en ungrare
köldmedelsläcka eller kompressorhaveri
eller båda
fullt normalt den är ju ändå 5år
Ajdå. Är dom enklare orsakerna uteslutna alltså? (startrelä, kondensator etc...)returen skrev:
Då kanske det inte är värt att ta ut en reparatör?
Stämmer mycket väl ang tillverkningslandet, drar slutsatsen är du är kunnig 👍🙂
Nu har jag kännt på kompressorn, den är väldigt varm. Testade att koppla från och till nätspänningen och då ökade effekten till ca 250W (som tidigare). Inget ljud från kompressorn, men efter ca 30s hördes ett tydligt knäpp samtidigt som effekten gick ner till noll.returen skrev:
Är kompressorn skuren samt att motorskyddet bryter strömmen efter 30s?
Jag har bifogat en bild på effekten sedan lunch.
där ser man dessa gjordes i tjeckien innan och var så där... detta är danfoss konsumentprogram och de tar inte lika alvarligt på detta som de kommersiella produkternaByggwe skrev:
men som du ser är det en mycket liten volym på denna 3,5 kubik detta gör att dessa går nästan konstant för att hålla kylan
förr var det på kylfrysar 8,8kubik och de gick ibland, höll nästan hur länge som helst
jag har bytt massor av dessa runt 5år för de slits ohyggligt
Intressant. Jag vi har en gammal frys som är minst 35 år, tuffar på och värmer förrådet på gott o ont.returen skrev:
där ser man dessa gjordes i tjeckien innan och var så där... detta är danfoss konsumentprogram och de tar inte lika alvarligt på detta som de kommersiella produkterna
men som du ser är det en mycket liten volym på denna 3,5 kubik detta gör att dessa går nästan konstant för att hålla kylan
förr var det på kylfrysar 8,8kubik och de gick ibland, höll nästan hur länge som helst