20-21 grader inne, kallare i sovrummet.
Svar på frågan om det är skadligt att ha för varmt: Ja, bakterier och annat gucka trivs bra i värmen.
Efter att ha installerat kylare via borrhålet har jag numera inte heller varmare än 23 grader på sommaren trots att det är fullt flöde på solen.

Inte så lätt att sänka under 22grader, har en sambo som uppenbarligen fryser fast det 25-26grader, kör med filt i soffan även på sommaren och om jag eldar i spiskassetten tills både jag och hunden sitter i andra änden av huset och svettas (flämtar)......

Andreas_Hansson skrev:
Har ni kontaktat en vvsare som kan kontrollera vad som är fel? Ett hus kan inte bli 28 grader i september om inte det är något fel.Det borde man väl förstå
Nej jag har inte kontaktat någon.
Vad skulle kunna vara fel då?

Nallis skrev:
Nej jag har inte kontaktat någon.
Vad skulle kunna vara fel då?
Är det direktel/vattenburen värme??
Är radiatorerna kalla/konstant varma??

vi hadde en handukstårk som var koplad på vvs (varmvatencirkulationen) och den är ca 50grader varm och då fick vi väldigt varmt inne det kan du ju kolla efter om det är något sådant anars vet jag inte vad det kan vara

2an skrev:
Är det direktel/vattenburen värme??
Är radiatorerna kalla/konstant varma??
oj det är ett radhus. Vi har element. Änsålänge betalar föreningen värmen men jag vet att dem satt in mätare i garaget för att man såsmåningom ska betala själva.
Ja gissar på vattenburet om man har element el?! Elementen är inte varma, vi har lite svagt på i badrummet.

Vi har 15-17 och har haft det i nån månad, sen sommaren försvann. Imorron får vi änltigen värmesystemet fixat hemma så vi kan börja bränna lite pellets igen, välkommet minst sagt.

21° golvvärme i hela huset förutom:
17° i sovrummen
15° i källaren och förråd
12° i matkällaren (kylt av borrhålet)
Sommartid går temperaturen upp i källaren och sovrummen. Sovrummen kommer senare att kylas av borrhålet, men då kanske till 19-20°

Nallis skrev:
oj det är ett radhus. Vi har element. Änsålänge betalar föreningen värmen men jag vet att dem satt in mätare i garaget för att man såsmåningom ska betala själva.
Ja gissar på vattenburet om man har element el?! Elementen är inte varma, vi har lite svagt på i badrummet.
Går det någrar rör från radiatorerna (2 st från varje radiator)
Förmodligen har ni det annars hade det gått på elräkningen, Är det fjärrvärme i husen el VP??
Då radiatorerna är kalla kommer ju värmen från något annat men vad????????

2an skrev:
Går det någrar rör från radiatorerna (2 st från varje radiator)
Förmodligen har ni det annars hade det gått på elräkningen, Är det fjärrvärme i husen el VP??
Då radiatorerna är kalla kommer ju värmen från något annat men vad????????
Ja det går två rör ner i golvet. Eftersom vi inte betalar för värmen ännu själva så har jag ingen koll men jag tror fjärrvärme.
Ja det är en bra fråga, jag vet inte varför det blir så varmt.

Då har ni vattenburet iaf... :)

Iof så behöver inte radiatorerna kännas varma då man känner på dom för att det ska värma rummet nu då de inte är kallt ute, Om huset är bra isolerat samt stora radiatorer behöver dom inte va varmare än 26-28° för att det ska värma men ändå upplevas kalla då man tar på dom...

Mina känns aldrig direkt varma nu men är ca 26-28° men det räcker för att det ska vara 22° inne...

2an skrev:
Då har ni vattenburet iaf... :)

Iof så behöver inte radiatorerna kännas varma då man känner på dom för att det ska värma rummet nu då de inte är kallt ute, Om huset är bra isolerat samt stora radiatorer behöver dom inte va varmare än 26-28° för att det ska värma men ändå upplevas kalla då man tar på dom...

Mina känns aldrig direkt varma nu men är ca 26-28° men det räcker för att det ska vara 22° inne...
ok =)
Ja mina är kalla om man tar på dem, lite lite ljummet i badrummet. Innan fanns det ratt på elementen, men dem har lbytt och låst fast dem nu så man inte kan vrida dem.

men om du nu säger dem kan var akalla men ändå värma, hur får jag då svalare?
jag vill ju inte påverka varmavttnet el det har inte med dem att göra? Det tar redan jättelänge innan vattnet blir varmt man får spola massa onödigt vatten.

Då det inte sitter nån termostat (ratt) på dom så har du en centralstyrning på värmen som troligen styrs av utetempen, Den kan va feljusterad så den ger värme trots att det inte behövs nån värme...
Det har inget att göra med varmvattnet utan det är skilda system..
Att det tar tid att få vv har att göra med hur långt ni har från fjärrvärmecentralen till kranen..

Har ni det för varmt hela året??

För att testa så skulle ni kunna testa att stänga cirkulationspumpen vid centralen ute i garaget, Blir det då svalare/kallt så är det något med styrningen som är fel o om ni/du inte vet så kanske nån granne vet vart den sitter o vart man stänger den..
Den kanske går på en egen säkring, Du kan ju kolla om det finns nån säkring för cirk.pumpen..

Nallis - det är faktiskt du som betalar värmekostnaden genom din månadsavgift till föreningen!

2an skrev:
Då det inte sitter nån termostat (ratt) på dom så har du en centralstyrning på värmen som troligen styrs av utetempen, Den kan va feljusterad så den ger värme trots att det inte behövs nån värme...
Det har inget att göra med varmvattnet utan det är skilda system..
Att det tar tid att få vv har att göra med hur långt ni har från fjärrvärmecentralen till kranen..

Har ni det för varmt hela året??

För att testa så skulle ni kunna testa att stänga cirkulationspumpen vid centralen ute i garaget, Blir det då svalare/kallt så är det något med styrningen som är fel o om ni/du inte vet så kanske nån granne vet vart den sitter o vart man stänger den..
Den kanske går på en egen säkring, Du kan ju kolla om det finns nån säkring för cirk.pumpen..
ok

Ja jag tycker vi har för varmt hela året. Men visst beror det lite på utetemperatur. Nu idag är det kallt ute men vi har ändå 24,8 fast vi hade dörr ut öppen för att få in friskluft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.