Hej,
Köpte en begagnad ugn till jobbet som gett mig huvudvärk de senaste veckorna. Ugn och spis funkar båda två, men de blir inte ordentligt varma. Jag har läst allt jag kan hitta men fortfarande inget svar på mitt specifika problem som är följande:
Ämnet för min frustration: Electro Helios Ugn med glashäll. Varmluft. Verkar knappt vara använd
Förtsättningar:
Ugn kommer upp i ca 150grader men inte mer, spelar ingen vilken setting jag kör med - Varmluft / grill/ över-undervärme etc.
Tänkte först att det kanske var värmeelemet eller termostat som strulade men,
spisen kommer inte heller upp i någon vettig temperatur, men alla plattor startar i alla fall.
Jag har dragit fram och kikat på baksidan, sladdar är hela och kopplingar får el vid test. Ska tillägga att en kollega haft en elektrikerkompis över och kikat när jag inte var på plats, och han kunde inte hitta något fel. Jag vet ju dock inte exakt vad det var han kollade på.
Någon annan "vetare" i huset påpekade att detta är en enfas 230V, kanske lite klen alltså (?) men jag tycker väl att det ändå inte så markant bör påverka temperaturen, ugnen är ju gjord för åtminstone 250 grader.
Kontentan:
Något räcker definitivt inte till. Kablage ser bra ut, elektrikern såg inget direkt fel. Jag misstänker snarare elproblem än komponentsfel då resultatet är samma på både häll och ugn men jag har inte mycket att komma med mot en elektriker.
Fråga:
Vart kan jag gå vidare i min felsökning, eller är det i detta läge jag bör ge upp och bara köpa en ny? =)
Jag vägrar ge mig förrän jag undersökt alla möjligheter, stort tack för hjälpen i detektivarbetet!
Köpte en begagnad ugn till jobbet som gett mig huvudvärk de senaste veckorna. Ugn och spis funkar båda två, men de blir inte ordentligt varma. Jag har läst allt jag kan hitta men fortfarande inget svar på mitt specifika problem som är följande:
Ämnet för min frustration: Electro Helios Ugn med glashäll. Varmluft. Verkar knappt vara använd
Förtsättningar:
Ugn kommer upp i ca 150grader men inte mer, spelar ingen vilken setting jag kör med - Varmluft / grill/ över-undervärme etc.
Tänkte först att det kanske var värmeelemet eller termostat som strulade men,
spisen kommer inte heller upp i någon vettig temperatur, men alla plattor startar i alla fall.
Jag har dragit fram och kikat på baksidan, sladdar är hela och kopplingar får el vid test. Ska tillägga att en kollega haft en elektrikerkompis över och kikat när jag inte var på plats, och han kunde inte hitta något fel. Jag vet ju dock inte exakt vad det var han kollade på.
Någon annan "vetare" i huset påpekade att detta är en enfas 230V, kanske lite klen alltså (?) men jag tycker väl att det ändå inte så markant bör påverka temperaturen, ugnen är ju gjord för åtminstone 250 grader.
Kontentan:
Något räcker definitivt inte till. Kablage ser bra ut, elektrikern såg inget direkt fel. Jag misstänker snarare elproblem än komponentsfel då resultatet är samma på både häll och ugn men jag har inte mycket att komma med mot en elektriker.
Fråga:
Vart kan jag gå vidare i min felsökning, eller är det i detta läge jag bör ge upp och bara köpa en ny? =)
Jag vägrar ge mig förrän jag undersökt alla möjligheter, stort tack för hjälpen i detektivarbetet!
Tack för svar!
Nu har jag tagit mig till jobbet och här är vad man kan få ut av kopplingarna. I övrigt hittar jag inget som är löst eller litet när jag kollar på kablar och koppling, men har inte vågat pilla mer med den än att lyfta av bakstycket.
Kopplingen in i väggen skickar jag också med en bild på, vet inte om det ger något men jag ser i alla fall inget som ser misstänkt ut där.
Stort tack igen!
Nu har jag tagit mig till jobbet och här är vad man kan få ut av kopplingarna. I övrigt hittar jag inget som är löst eller litet när jag kollar på kablar och koppling, men har inte vågat pilla mer med den än att lyfta av bakstycket.
Kopplingen in i väggen skickar jag också med en bild på, vet inte om det ger något men jag ser i alla fall inget som ser misstänkt ut där.
Stort tack igen!
Är det inte så att man kopplat den som trefas med blå som L3. Då räcker det ju med 4 kablar (dock så ser de klena ut). Jag tycker det ser felbyglat ut. Det sitter en bygel mellan plint 4 och 5 men enligt schemat ska den sitta mellan 3 och 4.J Josth skrev:
Det är ju två helt olika inkopplingsscheman. Den ena är för 230V elementspänning, den andra
för 400V elementspänning
För att reda upp det hela så behövs modell och PNC nummer på spisen.
Står på typskylten antingen innanför luckan eller på sidan av spisen.
för 400V elementspänning
För att reda upp det hela så behövs modell och PNC nummer på spisen.
Står på typskylten antingen innanför luckan eller på sidan av spisen.
Om det nu är 400 V elementspisen vi pratar om har du helt rätt i att den är fel byglad vad jag kan se. Den ska kopplas in enligt alternativet 400 V 3~ om man har alla faser och nollan får helt enkelt isoleras utan att skruvas fast någonstans.
Stort tack för hjälpen allihopa, det uppskattas verkligen! Synd att göra sig av med något innan man vet att det verkligen är trasigt =)
Det verkar som om det sitter i kopplingen då alltså. Följer era råd och återkommer med resultat.
Allt gott!
Det verkar som om det sitter i kopplingen då alltså. Följer era råd och återkommer med resultat.
Allt gott!
Ja där ser man att det är en ren 400 V spis till skillnad mot bilden på den andra spisen som var 400 V men 230 V elementspänning. Max effekt är också 8250 W och då ska den kopplas in på alla tre faserna 16 A om det finns möjlighet. Med bara två faser inkopplade finns risken att säkringarna till spisen löser ut om man vrider på för mycket samtidigt.
Det bästa tycker jag är att låta montera ett Perilex sladdställ i spisen och sedan ett Perilex vanligt utanpåliggande uttag på väggen istället för kopplingsdosan.
https://www.elbutik.se/product.html/perilex-sladdstall-5g15#aw_source=ps-e929158d-fdc5-4c9b-83dc-efdff23aac59|perilex|pos:2|per:false
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=366889
Det bästa tycker jag är att låta montera ett Perilex sladdställ i spisen och sedan ett Perilex vanligt utanpåliggande uttag på väggen istället för kopplingsdosan.
https://www.elbutik.se/product.html/perilex-sladdstall-5g15#aw_source=ps-e929158d-fdc5-4c9b-83dc-efdff23aac59|perilex|pos:2|per:false
https://www.elbutik.se/product.html?product_id=366889
J Josth skrev:Ja där ser man att det är en ren 400 V spis till skillnad mot bilden på den andra spisen som var 400 V men 230 V elementspänning. Max effekt är också 8250 W och då ska den kopplas in på alla tre faserna 16 A om det finns möjlighet. Med bara två faser inkopplade finns risken att säkringarna till spisen löser ut om man vrider på för mycket samtidigt.
[länk]
[länk]
Ja visst var det konstigt med båda spänningsmärkena, det gjorde mig förvirrad. Kikar på kopplingen och de nya kopplingarna snarast och återkommer med resultat, stort tack igen för all hjälp.
Klicka här för att svara