31 006 läst ·
36 svar
31k läst
36 svar
Varmluftspanna ritning.
Nu har jag köpt en varmluftspanna med oljeaggregat på 50 kw.
Nu blir det till att bygga någon vedeldningshistoria av något slag.
Frågan är vad.
Vill ha massor av effekt.
Svetsa ihop en vedförugn för 50 cm ved eller ?.
Någon som har några ideer.
Nu blir det till att bygga någon vedeldningshistoria av något slag.
Frågan är vad.
Vill ha massor av effekt.
Svetsa ihop en vedförugn för 50 cm ved eller ?.
Någon som har några ideer.
Är det inte en förutsättning att sotaren är nöjd för att försäkringen ska gälla?
Eller för att någon annan myndighet inte ska få krupp...
Väldigt nyfiken.. vill själv göra en mer eller mindre tillfällig installation och helst utan inblandning av div myndigheter.
Är 100% säker på att jag är duktigt mycket mer rädd om huset, garaget o allt jag lyckats samla ihop inuti.
Än den mest nitiska sotare, försäkringsbolag eller kommunala "minikung"
Eller för att någon annan myndighet inte ska få krupp...
Väldigt nyfiken.. vill själv göra en mer eller mindre tillfällig installation och helst utan inblandning av div myndigheter.
Är 100% säker på att jag är duktigt mycket mer rädd om huset, garaget o allt jag lyckats samla ihop inuti.
Än den mest nitiska sotare, försäkringsbolag eller kommunala "minikung"
Jo det är det såvitt jag förstår, blev dock erbjuden en liten kurs som skulle ge mig tillstånd att besikta kaminerna jag själv installerat, avböjde då jag tyckte det var bisarrt,
Vad den skulle kosta att gå, eller hur lång den är vet jag inte, troligen en endagarskurs...
Vad den skulle kosta att gå, eller hur lång den är vet jag inte, troligen en endagarskurs...
Ingick det att du får godkänna installationen också, jag börjar ångra mig att jag inte gick den,
Nu när det blev lite tunt om jobb, så kunde jag ju göra det själv, istället för att ringa sotarn varje gång..
Ursäkta att det blev lite o.t.
Nu när det blev lite tunt om jobb, så kunde jag ju göra det själv, istället för att ringa sotarn varje gång..
Ursäkta att det blev lite o.t.
Redigerat:
Dom är ruskigt enkel i sin uppbyggnad, oljelåga in i ett stort rum som blir till
tuber högst upp, rätt så många, sen ett ytter hölje och så en fläkt som blåser luft runt allt.
Kan tipsa dig om att köpa en beg brukar gå att hitta för inga pengar alls..
tuber högst upp, rätt så många, sen ett ytter hölje och så en fläkt som blåser luft runt allt.
Kan tipsa dig om att köpa en beg brukar gå att hitta för inga pengar alls..
Skall man ha en stående panna så börjar dom att kosta.
Vart ett jäkla sug efter varmluftspannar nu på sistone.Ring på många men dom har oftast sålts på en gång.
Bara röta att jag hann på min.
Likaså så stiger priserna på dom liggande pannorna.
Många bygger om dom för pelletseldning.
Vart ett jäkla sug efter varmluftspannar nu på sistone.Ring på många men dom har oftast sålts på en gång.
Bara röta att jag hann på min.
Likaså så stiger priserna på dom liggande pannorna.
Många bygger om dom för pelletseldning.
Inget, lite fästen och sånt förstås men annars är det bara slänga dit den, men satsa på en stor en 10kW kommer nästan blåsa kalluft.
En kompis kör med en oljevillabrännare på 15kW i en, i mitt tycke liten varmluftspanna och den måste man "sats" köra, går fläkten kontenuerligt
orkar den inte värma luften.
Det går ju alltid att växla ner fläkten men det är ju jobb med det oxå.
En kompis kör med en oljevillabrännare på 15kW i en, i mitt tycke liten varmluftspanna och den måste man "sats" köra, går fläkten kontenuerligt
orkar den inte värma luften.
Det går ju alltid att växla ner fläkten men det är ju jobb med det oxå.
Jag går och drömmer om bättre värme i garaget, och funderar lite på att bygga en varmluftspanna av mtrl som jag har ligger, eller får gratis,
Vad säger ni om plåten från en villaoljetank, skulle det funka, eller är den för tunn, vill minnas att den är runt 3 mm,
Jag har en del 10 mm plåt liggande om det skulle behövas på utsatta ställen,
Eventuellt göra sandfyllda dubbelväggar, (Magasinseffekt ? )
Jag har inte mer än 60m2 ( 240m3) att värma, så det ska inte behöva tokeldas tycker jag, om inte garagegrannarna vill ha min värme också, då är det frågan om 150m2 (450m3),
Jag har noll koll på vedeldning, har en Kroll dieselvärmare nu, men den drar 4-6 liter i timmen,
Och den mesta värmen tror jag går ut med avgaserna..
Eller http://www.blocket.se/vi/18642830.htm?ca=6_s med termostat, kan det vara något ?
Fast ved får jag en hel del från byggen..
Vad säger ni om plåten från en villaoljetank, skulle det funka, eller är den för tunn, vill minnas att den är runt 3 mm,
Jag har en del 10 mm plåt liggande om det skulle behövas på utsatta ställen,
Eventuellt göra sandfyllda dubbelväggar, (Magasinseffekt ? )
Jag har inte mer än 60m2 ( 240m3) att värma, så det ska inte behöva tokeldas tycker jag, om inte garagegrannarna vill ha min värme också, då är det frågan om 150m2 (450m3),
Jag har noll koll på vedeldning, har en Kroll dieselvärmare nu, men den drar 4-6 liter i timmen,
Och den mesta värmen tror jag går ut med avgaserna..
Eller http://www.blocket.se/vi/18642830.htm?ca=6_s med termostat, kan det vara något ?
Fast ved får jag en hel del från byggen..
Redigerat: