Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Någon som har byggt en egen varmkompost? Jag har hittils haft en gröna Anna varmkompost. Har du funkat bra, men åldern gör att plasten är skör och faller sönder. Storleken på gröna Anna tunnan är också i minstaste laget. Den blir full fort.
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Jag byggde en för ca 20 år sedan och som fortfarande är i tjänst.
En fyrkantig låda, ca 1,5x1,5 meter och 80 cm hög, ytterväggar av tryckt virke, 5 cm cellplastisolering och innerväggar av gjutplyfa, samt en avdelare i mitten.
När den ena halvan används får den andra ligga och kompostera över sommaren, på våren tömmer jag den färdiga delen och cykeln börjar om.
Galet mycket mask i den, tusentals eller kanske ytterligare en nolla efter.
Blir en väldigt fet jord av det hela, som jag använder på bärbuskar och i rabatter. Rekommenderas!
En fyrkantig låda, ca 1,5x1,5 meter och 80 cm hög, ytterväggar av tryckt virke, 5 cm cellplastisolering och innerväggar av gjutplyfa, samt en avdelare i mitten.
När den ena halvan används får den andra ligga och kompostera över sommaren, på våren tömmer jag den färdiga delen och cykeln börjar om.
Blir en väldigt fet jord av det hela, som jag använder på bärbuskar och i rabatter. Rekommenderas!
Självbyggare
· Jämtlands län
· 174 inlägg
Har du någon bild på din hemmagjorda kompost.mikethebik skrev:
Jag byggde en för ca 20 år sedan och som fortfarande är i tjänst.
H _hemmasnickaren skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Locket är delat på mitten med gångjärn för att vara lättare att hantera, samt att det viks ihop för att lättare kunna tas av vid behov.
Locket är ganska tungt numera efter 20 år då det tagit upp mycket fukt...
Ser också att maskarna fått sällskap av en stor snigel som parkerat på locket
Galet mycket mask där nu, och jag kan se att på de 2 dagar sedan jag tittade in i den har det skett en hel del, de är duktiga mina små "husdjur".
Även mitt i smällkalla vintern är det ångande varmt mitt i högen, även om ytan på den är frusen.
Hade möss i vår kompost också ett år, men med så nära till en Macmus med drive-in så tog Wimsan (katten) hand om det problemet väldigt snartÅsa Lund skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden