För en dryg vecka sen ropade jag på en auktion in en rikthyvel av äldre modell, gissar nånstans mellan 1900-1930 i årsmodell. Fabrikatet är Strömsfors bruk. Riktens bord är 160x45cm. Motorn som förstås är påsatt senare går på 1420 v/min och är uppväxlad till ca 1:1,66, vilket alltså ger ett varv på ca 2350/min. Upptäckte vid närmare påseende att det inte är kul- utan glidlager. Jag fyllde smörjkopparna med kullagerfett och skruvade samt drog igång maskinen. Inga uppenbara problem med detta, fettet sipprade långsamt ut vid axeländarna som jag gissar är tanken. Möjligen är glidlagren tystare än kullager, men är osäker på det.

Frågan gäller om någon här har erfarenhet av glidlager på snickerimaskiner och om det är några särskilda problem med det. Kan man helt sonika växla upp kuttern till knappt 3000 v/min som väl är ett bättre varv?
Att den är nerväxlad nu behöver inte betyda att det inte klarar högre varv, utan kan lika gärna komma sig av att man bara hade de remskivorna till den motorn. Det är f.ö. kilrep nu. Köpte man en ny motor skulle man väl köpa en 2850 v/min gissar jag.
 
Vad har du för diameter på kuttern? Det är skärhastigheten som avgör.
Skall kolla på min om en stund och posta det så har du referens...

/Kent
 
Glidlager finns i många konstruktioner, allt från symaskiner till pappersmaskiner. Borde inte vara några problem om inte glapp slår isönder oljefilmen. Men de kräver kontinuerlig smörjning - kanske centralsmörjning löser Ditt problem.

per
 
Snickarboden: Jag ska mäta kutterdiametern imorgon, men spontant gissar jag på femtum/125mm ungefär alltså. En äldre man på auktionen vars far ägt hyveln sa att den gick långsamt också. Det är förresten en rundkutter.

Pernitta: Det finns inget glapp på hyveln som man kan mäta med hjälp av enkla prover, men det kan kanske finnas för ögat och handen osynliga sådana, men då får det skära ihop och så får jag lösa det sen. Att smörja det hela tiden (fast det blir ju eg. bara ofta här) är nog inget problem, det är bara att vrida på smörjkopparna (en vid varje axelfäste på kuttern) alltsom oftast och mata ner mera smörja. Säkerligen finns det utmärkta mekaniska el dyl. automatiska anordningar, men det låter dyrt och komplicerat, frågan är väl egentligen om glidlager tål så höga varv. Vet du något sätt att skapa centralsmörjning är jag intresserad!
 
Ett snabbt svar sent på kvällen.

Skruva bort Staufferskopparna och ersätt med lämplig anslutning för rörledning, klent kopparrör exempelvis. Anslut ledningen till slutet kärl innehållande lämplig olja. Trycksätt kärlet med tryck som gör att olja mycket sakta lämnar kärlet. Evakuera trycket då maskinen inte används. Eller kanske en magnetventil som är öppen under tid maskinen arbetar, annars stängd. O.S.V.

Glidlager tål högt varvtal.

per
 
Redigerat:
En enkel variant av det skulle vara att ha en dunk olja av rätt slag hängande på väggen en meter över maskinen och en ballofixkoppling eller motsvarande på röret. Ja, om det fungerar med olja istf fett så är mycket löst!
 
Och såhär vid närmare eftertanke har jag en gammal glastank av något slag med kran på, samt ett antal meter mjukt kopparrör från en oljetank liggande, även det med kran på. Kan vara något att prova!
 
Ja, då var kutterdiametern mätt, den är ca 10 cm.
 
Och även jag fick tummen ur. Ledsen för sent svar men ibland har jag lite väl mycket att stå i :(

Diameter cirka 53 mm, varvtal 7000 rpm.

/Kent
 
Om den är byggd med glidlager och fettkoppar så lär det fungera som det är. Hyvla på och njut!
Sätter du dit oljesmörjing så blir det bara grisigt.
 
Det ligger något i att man kanske inte ska peta för mycket i det som är, men får jag gissa tror jag inte den har gått på så lågt varv från början, utan att man råkade ha en sån motor till hands och växlade upp den så mycket det gick med tillgänglig materiel. Hela gården där var full av liknande anordningar.
 
Tack för infon förresten Snickarboden. Problemet känns igen... Ska räkna lite på det där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.