5 232 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
värmeväxlare
Exakt sådär funkar en Varmvattenautomat såsom Nibe Tappman, Baxi VXB, Värmebaronen AckVaVarm, mfl.
På många fabriksbyggda Varmvattenautomater sitter den på varmsidan.
En modern Grundfospump tål 120 eller 150 grader vill jag minnas.
en plattvärmeväxlare har ett inre motstånd som är lättare att övervinna genom tryck än sug då cirkpumpar är tryckpumpar.
De där flödessensorerna kostar förresten ca 900 kr.
Jag har en sprillans ny Värmebaronen Varmvattenautomat som blev över när beredaren i oljepannan sprack och jag skulle ha en sådan. Det blev pannbyte till pellets istället så nu är den överflödig. (och riktigt billig)
På många fabriksbyggda Varmvattenautomater sitter den på varmsidan.
En modern Grundfospump tål 120 eller 150 grader vill jag minnas.
en plattvärmeväxlare har ett inre motstånd som är lättare att övervinna genom tryck än sug då cirkpumpar är tryckpumpar.
De där flödessensorerna kostar förresten ca 900 kr.
Jag har en sprillans ny Värmebaronen Varmvattenautomat som blev över när beredaren i oljepannan sprack och jag skulle ha en sådan. Det blev pannbyte till pellets istället så nu är den överflödig. (och riktigt billig)
Somelvis, har du kvar din överflödiga varmvattenautomat? Jag är möjligen intresserad av den... Det verkar nämligen som det läcker vatten från varmvattenberedaren i pannan in till pannvattnet 
Om man tar den inbyggda beredaren ur bruk, bör man då vidtaga några speciella åtgärder, eller är det bara att plugga den. Jag funderar mest på om det läcker in vatten i den lite sakta och sedan värmer man snabbt upp pannan och trycket i varmvattenberedaren kanske stiger fortare än den lilla läckan hinner släppa igenom.
Om man tar den inbyggda beredaren ur bruk, bör man då vidtaga några speciella åtgärder, eller är det bara att plugga den. Jag funderar mest på om det läcker in vatten i den lite sakta och sedan värmer man snabbt upp pannan och trycket i varmvattenberedaren kanske stiger fortare än den lilla läckan hinner släppa igenom.
somelvis skrev:Exakt sådär funkar en Varmvattenautomat såsom Nibe Tappman, Baxi VXB, Värmebaronen AckVaVarm, mfl.
På många fabriksbyggda Varmvattenautomater sitter den på varmsidan.
En modern Grundfospump tål 120 eller 150 grader vill jag minnas.
en plattvärmeväxlare har ett inre motstånd som är lättare att övervinna genom tryck än sug då cirkpumpar är tryckpumpar.
De där flödessensorerna kostar förresten ca 900 kr.
Jag har en sprillans ny Värmebaronen Varmvattenautomat som blev över när beredaren i oljepannan sprack och jag skulle ha en sådan. Det blev pannbyte till pellets istället så nu är den överflödig. (och riktigt billig)
Klicka här för att svara