3 284 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Värmesystem för lite hus
Hej!
Ska bygga ett mindre lösvirkeshus för permanentboende (66 kvm+loft) i Stockholms skärgård och undrar nu vilket värmesystem vi ska välja. Huset har en öppen planlösning och byggs berggrund (bara ett par decimeter jord innan berg).
Bergvärme känns för dyrt i förhållande till husets värmebehov.
Jordvärme är väl inget alternativ då jordskiktet är så tunnt.
Luft-luft värmepump i kombination med elradiatiorer? eller en
Frånluftsvärmepump och vattenburen värme?
Tacksam för alla råd och synpunkter. ???
Ska bygga ett mindre lösvirkeshus för permanentboende (66 kvm+loft) i Stockholms skärgård och undrar nu vilket värmesystem vi ska välja. Huset har en öppen planlösning och byggs berggrund (bara ett par decimeter jord innan berg).
Bergvärme känns för dyrt i förhållande till husets värmebehov.
Jordvärme är väl inget alternativ då jordskiktet är så tunnt.
Luft-luft värmepump i kombination med elradiatiorer? eller en
Frånluftsvärmepump och vattenburen värme?
Tacksam för alla råd och synpunkter. ???
Hur som helst så måste du ha en värmekälla. Jag har samma inställning som Jureit - ett hus ska ha en skorsten. Och kanske en murad kamin med mycket gods i som tillsammans med skorstenen kan lagra värmen som akumulator? En kamin tar plats men kan också se snyggt ut.... Vatten kan värmas med elkassett(?). En elkassett vet jag inte mycket om utom att det är en mycket liten låda som värmer vatten alltefter den förbrukas och bara när den förbrukas - kan det vara något att undersöka? Det beror på din livsstil - hur mycket du är hemma och om ved/briketter är något som passar dina granar. Röken är knappast tillåtet i tätt bebyggda områden. Kan bara berätta om egna erfarenheter : i förra huset på landet byggd 1982 i 1 1/2 plan på 130m2 hade vi vattenburen elvärme + en gammal, stillig gjutjärnskamin som vi eldade i på eftermiddagar och helger (båda jobbar). Det gick slösaktigt till så vi förbrukade 5-7m3 ved/år. Totalt elförbrukning per år 12000-14000kWh så spisen görde stor nytta. Kostnader = skorsten Isokern 15000kr + kamin 4500kr. Ved 200kr /m3 + motion vid huggning. Den gamla gjutjärnspisen var konstruerad för att värma effektivt men det är en annan historia. Vi hade oftast för varmt inne (bor i Skåne) Det är inte så tokig kombination: en ordentlig kamin + elradiatorer som reserv ( men ej tvärtom).
lycka till med valet.
gaia
lycka till med valet.
gaia
Tja, Bor man lite vid sidan av och inte behöver tänka så mycket på om grannarna inte gillar doften av brinnande ved så kan ju en smal spispanna, elkassett eller elpatron och en lite ackumulator vara ett alternativ. Det finns ackar på ungefär 300 liter, med varmvattenberedare som tar ungefär lika stor plats som ett kylskåp. Elkassetter kan vara konstruerade på olika sätt. Jag har haft en som var en tank på knappt 20 liter vatten med tre stora elpatroner i. Men det finns såna som är ett grovt rör med en elpatron i och anslutningar för framledning och retur. Om man ändå har en liten ack så kan man ju sätta en elpatron direkt i acken.
Hej igen.
Om man värmer bara tappvatten med enbart el så är det inte någon idee att ha en akumulator.... om man inte utnyttjar nattaxan, förstås. Det är litet ologisk att ladda akumulator och betala för värmeförluster som sker genom isolering. Ska tappvatten värmas av el så blir det biligast att använda elen direkt och för den mängd vatten man har bruk till för tillfälle. Har man en elpanna så är det ett annat läge för då producerar man tappvatten och radiatorvatten i en och samma burk. Nu har jag rört om i varmvattnet ordentligt .... och hoppas att det ligger en elbesparing i min resonemang.
gaia
Om man värmer bara tappvatten med enbart el så är det inte någon idee att ha en akumulator.... om man inte utnyttjar nattaxan, förstås. Det är litet ologisk att ladda akumulator och betala för värmeförluster som sker genom isolering. Ska tappvatten värmas av el så blir det biligast att använda elen direkt och för den mängd vatten man har bruk till för tillfälle. Har man en elpanna så är det ett annat läge för då producerar man tappvatten och radiatorvatten i en och samma burk. Nu har jag rört om i varmvattnet ordentligt .... och hoppas att det ligger en elbesparing i min resonemang.
gaia
Luft/Luft värmepump är nog det mest ekonomiska. Kombinerat med några elelement som stöttning. Att elda är ju alltid trevligt men då ska det gå att ordna ved på ett enkelt sätt. Har själv en helt vanlig elpanna dockad till en liten köksvedpanna. Då funkar elpannans vattenvolym 240L som en liten acktank. Har sen byggt på några enkla termostater och liknande för att förenkla och förbättra användningen. Funkar kanon. När jag eldar upp till 80 grader så håller det ungefär 3-5 timmars värme för 75m2 beroende på utetemperatur sen kopplar den över automatiskt till elpannan när temperaturen gått ner till 50 grader. Eldar en laddning på morgonen och sen när jag kommer hem och en sista laddning innan vi lägger oss.
Idag går det väldigt lätt att få tag i begagnade elpannor med integrerad VV-beredare. Ofta är det dom som byter till berg/fjärrvärme och kastar ut nästan splitter nya elpannor. Köpte min NIbe EVC 240 tre år gammal för 13000kr. Den är färdig att dockas till en annan värmekälla. Kolla på www.blocket.se. Så hittar du säkert något där.
Mvh
Erik
Idag går det väldigt lätt att få tag i begagnade elpannor med integrerad VV-beredare. Ofta är det dom som byter till berg/fjärrvärme och kastar ut nästan splitter nya elpannor. Köpte min NIbe EVC 240 tre år gammal för 13000kr. Den är färdig att dockas till en annan värmekälla. Kolla på www.blocket.se. Så hittar du säkert något där.
Mvh
Erik
Jag har byggt 69 kvm + loft och tänker satsa på en effektiv vedkamin samt stötta med några elradiatorer för vintern.
Det blir golvvärme i badrummet där jag också tänkte ha varmvattenberedaren innan jag flyttar ut för gott.
Eftersom jag inte tänker ha golvvärme i övrigt så gör jag så att jag lägger in en elvärmematta under soffgruppen och under matgruppen, så har jag alltid varmt och skönt där jag sitter.
Helena med
Sverige Stugan
Hej alla glada!
Tack för alla synpunkter och råd.
Självklart ska vi ha en effektiv kamin. Tittar just nu på en kamin från Camina med täljsten och maxeffekt 10 kw. Kaminen ska vara för trivsel, men också som komplement i värmesystemet. Vi bor på en ö, så transport av ved i stora lass är inget för oss.
Är attraherad av tekniska lösningen med en frånluftsvärmepump som återvinner värmen från bla. kaminen, men inser samtidigt att den kanske inte lönar sig ekonomiskt i ett hus av vår storlek. Jag vet inte.
Kanske blir den enklaste lösning med lägsta installationskostad:
Självdrag (ev. förstärkt självdrag) som ventilation
Elradiatorer som primär värmekälla
Kaminen som kompletterande värmekälla
El. vattenberedare för vattnet
+ ev. en billig luft-luft värmepump (kan vara ett bra alternativ i vårt hus då vi har en öppen plalösning) Elradiatorerna blir då en kompletterande värmekälla som bara används de dagar då luften ute är för kall för att värmepumpen ska värma hela huset.
Vad tror ni?
Tack för alla synpunkter och råd.
Självklart ska vi ha en effektiv kamin. Tittar just nu på en kamin från Camina med täljsten och maxeffekt 10 kw. Kaminen ska vara för trivsel, men också som komplement i värmesystemet. Vi bor på en ö, så transport av ved i stora lass är inget för oss.
Är attraherad av tekniska lösningen med en frånluftsvärmepump som återvinner värmen från bla. kaminen, men inser samtidigt att den kanske inte lönar sig ekonomiskt i ett hus av vår storlek. Jag vet inte.
Kanske blir den enklaste lösning med lägsta installationskostad:
Självdrag (ev. förstärkt självdrag) som ventilation
Elradiatorer som primär värmekälla
Kaminen som kompletterande värmekälla
El. vattenberedare för vattnet
+ ev. en billig luft-luft värmepump (kan vara ett bra alternativ i vårt hus då vi har en öppen plalösning) Elradiatorerna blir då en kompletterande värmekälla som bara används de dagar då luften ute är för kall för att värmepumpen ska värma hela huset.
Vad tror ni?
Jag tycker det låter förnuftigt. Vill bara tipsa att i stället för ved kan du använda briketter som tar mycket litet plats att frakta, något billigare än pellets, inplastade på pall eller i mindre portioner utan luft emellan. Dom är torra och innehåller lika mycket energi/kg som pellets.Tar litet plats att magazinera jämfört med ved. Har sett såna på Bauhaus. När elmätaren börjar snurra för snabbt så är det bra att ha något mera ekonomisk till hands. Håll er varma där på ön!
gaia
gaia
I mitt badrum har jag istället för en utsugsfläkt typ Pax satt en liten värmeväxlare och den har jag nu (utan att ha byggt badrummet ännu) använt för att återvinna värmen av de två fläktar jag har i huset för att hålla värmen. Den ger skön och fin värme och efter 1 månads körning känner jag mig mycket nöjd med den.
Se www.airstar.se
Helena med
Sverige Stugan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden