Staffans2000
Hejsan mannar!

Den gamla, men ganska nyinköpta tumlaren slutade plötsligt att torka. Naturligtvis efter det att garantin gått ut.
Så, det ligger nära till hands att tro att det är värmepumpen som drabbats av pyspunka. Kan man på chans fylla på med luftkonditioneringsgas på flaska?

Alla tips mottages tacksamt.

Staffan

Om något har läckt ut, löser man problemet genom att fylla på mer av det som läcker?

Vad är det för modell du har?

Är den under 3 år?

Staffans2000
Hoppsan! Glömde bilderna.

Vit Candy tvättmaskin med digital display som visar 2:45 i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit torktumlare med reglage och inställningar, modell EasyCase 8kg EVOG 981 A, mot en suddig bakgrund.
Skapa konto
Närbild av en vit Candy Grand Evo torktumlare med värmpumpssystem.
Skapa konto
]

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hejsan mannar!

Den gamla, men ganska nyinköpta tumlaren slutade plötsligt att torka. Naturligtvis efter det att garantin gått ut.
Så, det ligger nära till hands att tro att det är värmepumpen som drabbats av pyspunka. Kan man på chans fylla på med luftkonditioneringsgas på flaska?

Alla tips mottages tacksamt.

Staffan
För att förtydliga det @zica skrev - oavsett eventuella garantier, har man som konsument alltid tre års lagstadgad reklamationsrätt. Denna gäller för så kallat ursprungligt fel, och reklamationen ska göras till säljaren.

Är den under tre år och det är läck på kylsystemet så jag kan ju tycka att det är skäl för reklamation. Över tre år och ingen förlängd garanti = återvinningscentral.

Staffans2000
Jag köpte den begagnad för ett knappt år sedan av en firma. Får kolla på den ifall jag ser någon tillverkningsdatum, men gissningsvis är den äldre än tre år, så där lägger jag inte så mycket hopp.

Staffan

Jag skulle tro att utan originalkvitto kan det bli svårt att få igenom en reklamation.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
det är ju inte lönt att reparera värmepumpsdelen om det inte är något enkelt som en givare
ingrepp i kylsystemet blir väldigt kostbart.
Candy borde inte ge sig på såna här avancerade ting.

Staffans2000
Går det att fylla på värmepumpsystemet mdd hjälp av en lien flaska av samma typ som användes till bilars ac? För att testa.

P
ja om du löder dit en anslutning som passar flaskan och om flaskan innehåller R600A vilket inga bil ac gör

Det är R134a som används i den tumlaren. Så ja det kan du. Vill du dock
vara laglig så krävs kylcertifikat för att hantera R134a.

Magnus E K
G**gle Translate har problem med att korrekt översätta ordet "värmepumpstorktumlarfanskapet".

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Det är dock korrekt benämning för Candy/hoover torktumlare :)

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.