Vi har köpt ett hus och nyligen har bergvärmepumpen börjat larma för lågt tryck, 2023-03-16 kom första larmet. Vi har haft hit en tekniker som fastställt att värmeväxlaren är trasig och läcker ut gas. Det är utbyte av värmeväxlare som är aktuellt och kommer kosta mellan 15-20.000kr.
Notera att pumpen installerades 2010 och är 13 år gammal idag.
NIBE F1245.

Vi köpte huset i Augusti 2022, och fick tillträde i mitten av December 2022.
Jag kontaktade säljaren angående felet och han berättade att dom hade haft samma problem under våren 2022 (före vi skrev köpeskontrakt) och att dom hade haft ut en kyltekniker som fyllt på köldmedia, och säljaren påstår att pumpen fungerat felfritt efter det.
Så vi har faställt att säljaren har vetat om felet, för behöver man fylla på köldmedia i ett slutet system är det läckage någonstans.

Det vi funderar är om detta kan räknas som ett dolt fel? Då vi köpte huset i Augusti så körs det knappt någon värme, då det är varmt ute. Besiktningsprotokollet sa ingenting heller om några fel på värmesystemet.
Pumpen har i princip hela tiden stödvärmt med elpatronen då vi inte fått ut någon värme från borrhålet. Köldbärare IN och UT har ingen differans.

Även om bergvärmepumpen är 13 år gammal påverkar det ju värdet på fastigheten då en ny pump kostar minst 110.000kr idag.

Skriv era tankar kring detta :)

• Kontrollpanel för troligen hiss med lågtryckslarm och knappar för återställning och hjälpdrift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns många trådar med liknande innehåll om trasiga eller halvtrasiga gamla pumpar/pannor m.m. Ni har en juridisk uppförsbacke att vinna målet den "tuffa" vägen, däremot kan ni alltid försöka få säljarna att dela på kostnaden, annars skulle jag inte försöka kräva pengarna vid tingsrätt. Med tanke på att pumpen ändå är 13 år förväntas en del underhåll och problem komma för eller senare och är inte dolt. Det kanske bedöms som att pumpens värde är 0 kr i dag tom :(

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
B
Pumpen är i princip avskriven, och värdet av ett dolt fel måste ha betydande påverkan på marknadspriset. Så det är o princip kört redan här. Och vad kostar det att reparera? Har de verkligen dömt ut pumpen?

Reparatören kommer garanterat säga att de lagat läckan och sedan fyllt på. Dvs åtgärdat felet. Ingen seriös reparatör fyller bara på. Det är inte lagligt, och köldmedier är dyra så man läcksöker ordentligt. Att sedan felet återuppstår senare är ju inte ovanligt, men det innebär ju att felet inte fanns vid tiden för överlåtelsen.

Så nä, jag tror inte du får en spänn om man tittar på det juridiska läget. Möjligtvis säljaren bidrar med nån liten slant för att vara snäll, eller för att de inte har koll på rättsläget.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Ärlig säljare som berättar som det är. Du kan ju fråga snällt om de är villiga att ta en del av kostnaden. Att börja hota med tråkigheter om de inte går med på det skulle jag undvika. Åtminstone skulle jag som säljare bett dig dra åt helvete i det läget.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
V
KrilleOlsson KrilleOlsson skrev:
Vi har köpt ett hus och nyligen har bergvärmepumpen börjat larma för lågt tryck, 2023-03-16 kom första larmet. Vi har haft hit en tekniker som fastställt att värmeväxlaren är trasig och läcker ut gas. Det är utbyte av värmeväxlare som är aktuellt och kommer kosta mellan 15-20.000kr.
Notera att pumpen installerades 2010 och är 13 år gammal idag.
NIBE F1245.

Vi köpte huset i Augusti 2022, och fick tillträde i mitten av December 2022.
Jag kontaktade säljaren angående felet och han berättade att dom hade haft samma problem under våren 2022 (före vi skrev köpeskontrakt) och att dom hade haft ut en kyltekniker som fyllt på köldmedia, och säljaren påstår att pumpen fungerat felfritt efter det.
Så vi har faställt att säljaren har vetat om felet, för behöver man fylla på köldmedia i ett slutet system är det läckage någonstans.

Det vi funderar är om detta kan räknas som ett dolt fel? Då vi köpte huset i Augusti så körs det knappt någon värme, då det är varmt ute. Besiktningsprotokollet sa ingenting heller om några fel på värmesystemet.
Pumpen har i princip hela tiden stödvärmt med elpatronen då vi inte fått ut någon värme från borrhålet. Köldbärare IN och UT har ingen differans.

Även om bergvärmepumpen är 13 år gammal påverkar det ju värdet på fastigheten då en ny pump kostar minst 110.000kr idag.

Skriv era tankar kring detta :)
Stå för reparationen själv.

Har du inte haft en tråd med detta uppe nyligen ?

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag tycker läget verkar vara kristallklart i detta scenario och att detta faller på TS. Förstår inte hur säljaren kommer in med något ansvar här.

Att säljaren har reparerat en gammal värmepump våren före försäljningen kan ju inte ligga denne till last s a s.

• Gilla
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
Det räcker nog med en notering att systemet är 13 år gammalt. Då får man tyvärr räkna med att det kan uppstå problem. TS skriver inte vilken kontroll/besiktning som gjordes före köp. I flertalet besiktningar av de stora företagen så ingår inte värme och VA. Om dessa punkter är viktiga så bör man göra en fördjupad besiktning. Men oberoende av detta så är det hög avskrivning för värmesystemet, och därmed ett mycket lågt belopp som TS kan hävda ersättning för ens teoretiskt. Så låga belopp brukar avvisas vid rättslig hantering.

• Gilla
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker läget verkar vara kristallklart i detta scenario och att detta faller på TS. Förstår inte hur säljaren kommer in med något ansvar här.

Att säljaren har reparerat en gammal värmepump våren före försäljningen kan ju inte ligga denne till last s a s.
Jag tror att argumentet här är att man (kanske) utfört en felaktig reparation våren före försäljningen. Vilket i så fall skulle kunna vara ett dolt fel. Om det bara vore att reparationen inte höll, så får man se det nya felet som något som drabbat den nye ägaren, shit happens. Men OM den inte höll för att den är felgjord, då skulle man kunna argumentera att det är ett dolt fel.

Men oavsett så är det solklart att kostnaden är för låg för att kunna ge utdelning i ett mål om dolt fel, och argumentationen för att detta överhuvudtaget är ett dolt fel är svag och tveksam.

Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Jag tror att argumentet här är att man (kanske) utfört en felaktig reparation våren före försäljningen. Vilket i så fall skulle kunna vara ett dolt fel. Om det bara vore att reparationen inte höll, så får man se det nya felet som något som drabbat den nye ägaren, shit happens. Men OM den inte höll för att den är felgjord, då skulle man kunna argumentera att det är ett dolt fel.

Men oavsett så är det solklart att kostnaden är för låg för att kunna ge utdelning i ett mål om dolt fel, och argumentationen för att detta överhuvudtaget är ett dolt fel är svag och tveksam.
Även om reparationen var felaktig i bemärkelsen inte fackmässigt utförd så är det väl ändå inte ett dolt fel? Gamla avskrivna tekniska installationer förblir ju gamla avskrivna tekniska installationer vare sig reparationen utfördes fackmässigt eller inte vid det senaste kända felet.

Excel
Skulle nog skämmas att kräva säljaren på pengar för en värmepump som är i sluttampen av sin tekniska livslängd…

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.