Hej
Jag har jordvärme idag men ska byta till en större flisanläggning istället.
Detta kommer komma via kulvert in till en 1000 liters tank i huset.
Varmvatten kommer tas från en lång slinga i tanken.

Hade tänkt att behålla värmpumpen för att klara varmvattnet sommartid och även som reserv om något strular med det nya systemet.

Är det bäst att koppla in den som vanligt mot acktanken och riskera att 60-70 gradigt vatten från kulverten går igenom den?
Eller ska jag koppla den på en slinga i tanken och ett litet expansionskärl, finns både solslinga i botten och en lite längre upp.

klarar den bli av med värmen i bara en slinga? Är en 17kw IVT pump.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.