518 läst ·
2 svar
518 läst
2 svar
Värmepump kontra fjärrvärrme
Hej!
Jag har precis köpt mig mitt första hus, så nu är det dags att skapa en konto här. Huset i fråga är en enplansvilla från 1970 på 106 m2 i en stad i Småland. Ett projekt vi ska ta tag i är ett byte av värmesystemet. Den primära värmekällan idag är en luftvärmepump, men elradiatorer och en braskamin finns också. Enligt energideklarationen förbrukar huset 15k kWh idag. Den befintliga LLVP:n börjar bli gammal, vi vill slippa draget från den och tror att en installation av ett vattenburet system kommer öka värdet på huset så pass mycket att det är rätt väg att gå. Men frågan är vilken värmekälla man bör välja. Fjärrvärme eller en luft-vattenvärmepump? Fjärrvärme finns i gatan utanför men jag är skeptisk till hur prisutvecklingen kommer se ut i framtiden. Jag tilltalas av idéen att äga mitt system och exempelvis kunna styra det själv efter elpriset. Vad tror ni?
En sidodiskussion jag också skulle vilja ha input på rör (höhö) rördragningen av det nya systemet inne i huset där jag vill sätta in nya radiatorer. Huset har en uppvärmd krypgrund, varmgrund, som värms upp av ett ventilationssystem på vinden med kanaler ner i källaren. Då kan så mycket som möjligt av rördragningen göras där nere. Skulle ni säga att detta är en bra idé?
Mvh
Jag har precis köpt mig mitt första hus, så nu är det dags att skapa en konto här. Huset i fråga är en enplansvilla från 1970 på 106 m2 i en stad i Småland. Ett projekt vi ska ta tag i är ett byte av värmesystemet. Den primära värmekällan idag är en luftvärmepump, men elradiatorer och en braskamin finns också. Enligt energideklarationen förbrukar huset 15k kWh idag. Den befintliga LLVP:n börjar bli gammal, vi vill slippa draget från den och tror att en installation av ett vattenburet system kommer öka värdet på huset så pass mycket att det är rätt väg att gå. Men frågan är vilken värmekälla man bör välja. Fjärrvärme eller en luft-vattenvärmepump? Fjärrvärme finns i gatan utanför men jag är skeptisk till hur prisutvecklingen kommer se ut i framtiden. Jag tilltalas av idéen att äga mitt system och exempelvis kunna styra det själv efter elpriset. Vad tror ni?
En sidodiskussion jag också skulle vilja ha input på rör (höhö) rördragningen av det nya systemet inne i huset där jag vill sätta in nya radiatorer. Huset har en uppvärmd krypgrund, varmgrund, som värms upp av ett ventilationssystem på vinden med kanaler ner i källaren. Då kan så mycket som möjligt av rördragningen göras där nere. Skulle ni säga att detta är en bra idé?
Mvh
Välkommen till forumet.
Kan börja med att säga att det finns två läger i frågan, de som är för värmepump, å de som är för fjärrvärme.
Man bör göra en livscykelanalys som täcker 40-50 år, å då behöver man ta med alla kostnader som tex, inköp, installation, reservdelar, service, totala elkostnaden (tex effektavgiften), utbyte av "pannan", mm.
En värmepump håller 15-20 år.
En fjv-central håller 25-40 år
Med en värmepump finns risken att det knäpper ofta i värmesystemet, eller så kan man behöva installera en knäpp-/expansions-/utjämningstank.
En LVVP har en utedel som låter nästan konstant.
En fjv-central låter normalt ingenting.
Kan börja med att säga att det finns två läger i frågan, de som är för värmepump, å de som är för fjärrvärme.
Man bör göra en livscykelanalys som täcker 40-50 år, å då behöver man ta med alla kostnader som tex, inköp, installation, reservdelar, service, totala elkostnaden (tex effektavgiften), utbyte av "pannan", mm.
En värmepump håller 15-20 år.
En fjv-central håller 25-40 år
Med en värmepump finns risken att det knäpper ofta i värmesystemet, eller så kan man behöva installera en knäpp-/expansions-/utjämningstank.
En LVVP har en utedel som låter nästan konstant.
En fjv-central låter normalt ingenting.
En sak att kolla upp är vilken operatör och ägare det är till fjärrvärmen. Många fjärrvärmebolag på mindre orter har fått dubblerade bränslekostnader då priset på skogsflis stigit kraftigt. Det har lett till kraftiga ökningar av taxan. Det finns dock andra kommuner som har kommunala fjärrvärmebolag som tar mesta värmen som restvärme från stora industrier i staden och kan fortsatt hålla en låg taxa. Kan alltså skilja mycket beroende på förutsättningarna på den aktuella orten.
Redigerat:
Klicka här för att svara
