Vi använder vår luftvärmepump på övervåningen enbart till kyla under sommaren. Förra året fungerade den väl, vi gjorde en påkoppling på dräneringsröret så kondensvattnet leds bort längre från huset.

Nu har vi använt den på full effekt kanske 4-5 ggr i år, halva dagar för att få svalt till kvällen. Igår upptäckte vi plötsligt att inget kondensvattnet kommer ur slangen på baksidan, som förra året! Felsökning idag - ser att vår dotter petat in några större stenar i slangen men det borde inte ha gjort det så tätt att inget vatten kommit ut (men jag vet inte). Jag rengjorde även filtret på luftvärmepumpen inomhus som var ganska rejält dammigt.

Satte på luftvärmepumpen igen nu i ca 15 min, men inget kondensvatten ännu. Hur lång tid brukar det ta innan kondensvatten bildas? Jag vill ju inte köra pumpen ytterligare nu om det är så att vattnet försvinner ur någon annstans (i kattvinden i så fall, och vi har tyvärr ingen inspektionslucka på den sidan där luftvärmepumpen är kopplad så det blir ett större projekt att undersöka om det runnit ut vatten där - vilket vi kanske iof ändå bör göra?).

Ja, jag söker väl lite allmän kunskap. Om stenarna täppt till slangen ordentligt så vattnet stoppats och flödat uppåt/bakåt istället skulle ju någon koppling på slangen längre upp/inne i kattvinden teoretiskt kunnat hoppa ur. Men det ska ju ganska mycket vattentryck till för det så jag vet inte om det är rimligt händelseförlopp.

Känner du dig osäker och vill slippa springa och titta utomhus stup i kvarten så tar du bort filtret på innerdelen, häll vatten sakta med tex en blomkanna på själva lamellerna.
Antingen kommer det efter en kort stund komma vatten ur slangen eller så kommer det rinna ut ur innerdelen men då är du åtmindstånde på plats när det börjar droppa/rinna ur innerdelen och kan torka upp.

tror man att det är något kryp typ humlor som fastnat i slangen så kan man prova ta en våtdammsugare och suga från slangen utomhus.

• Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.