Jag köpte en ni värmepump, Comfort. Offert inkluderade allt, ny värme pump ska installeras och den gamla pumpen togs av de. Men installation gick inte som planerat så det blir mer kostnader som han ville att jag betalar , men jag tycker inte att jag ska betala extra kostnader utan bar det priset som vi var överens om. Vad tycker ni om det?
Maja
 
Exakt hur är offerten skriven?

Vad är det som företaget vill att du ska betala extra för?

Är det något som berör själva VP-utbytet eller är det "runt omkring"?
 
Offert var "allt inkluderat". Det innebär att VVS-firman ansvarar för hela arbetet, att jag ska betala ett pris och att vp ska stå på sin plats.Felet var att rör på den nya pumpen var inte på samma plats som röret på den gamla pumpen , så han var tvungen att fixa nya rör. Eftersom det handlade om samma pump fast lite uppdaterad, då trodde han att allt ska vara som på den gamla pump
 
Som du förklarar det är det installatören som ska betala. När vi räknar på jobb så räknar vi med att anslutningsrören på nya pumpen inte stämmer med den gamla så man får trixa lite för att med vinklar å språng för att få ihop det hela
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Som du förklarar det är det installatören som ska betala. När vi räknar på jobb så räknar vi med att anslutningsrören på nya pumpen inte stämmer med den gamla så man får trixa lite för att med vinklar å språng för att få ihop det hela
Han sa själv att han trode att nya pumpen ska bara kopplas på de gamla rören , hela jobbet skulle ta 5 timmar men i slutet var det två dagar. Jag mailade till honom att han ska skicka en ny faktura utan extra kostnader
 
R Rebeka skrev:
Han sa själv att han trode att nya pumpen ska bara kopplas på de gamla rören , hela jobbet skulle ta 5 timmar men i slutet var det två dagar. Jag mailade till honom att han ska skicka en ny faktura utan extra kostnader
Är det både mtrl och arbete han extrafakturerar? Hur mkt dyrare blev vs offert?
Jag bytte värmepump för 1 år sedan och det gick inte som tänkt. Behövde byta plats på tvättpelare och VP då rören satt fel för den nya VP'n. Rörfirman tog betalt för mtrl och elektrikern för lite merarbete och mtrl men det rörde sig om <2,5% av totalpriset så jag tyckte det var OK.
 
R Rebeka skrev:
Felet var att rör på den nya pumpen var inte på samma plats som röret på den gamla pumpen , så han var tvungen att fixa nya rör.
Det där ligger helt och hållet på installatören att ha koll på och/eller ta höjd för när denne lämnar prisförslag/offert.

Vid "fast pris" så står både köparen och säljaren för "risker".
Säljaren för att det kan bli mer jobb som inte genererar någon inkomst.
Köparen för att det blir mindre arbete än beräknat och att behöva betala mer än vad som egentligen var nödvändigt.

R Rebeka skrev:
hela jobbet skulle ta 5 timmar men i slutet var det två dagar.
Låter orimligt att det skulle behöva ta över en hel dag för att göra "lite korskopplingar"/omkonstruktion.
I mina lekmannaögon så borde det ta max någon timme extra (som du ändå inte ska betala).
 
R Rebeka skrev:
Han sa själv att han trode att nya pumpen ska bara kopplas på de gamla rören , hela jobbet skulle ta 5 timmar men i slutet var det två dagar. Jag mailade till honom att han ska skicka en ny faktura utan extra kostnader
Har du fått en offert med fast pris så är det den summan du ska betala. Att installatören har gjort bort sig och inte undersökt förutsättningarna på platsen innan är inte ditt problem.

Har du fått en ungefärlig prisuppskattning så har installatören rätt att ta 15% mer om det är motiverat.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har du fått en offert med fast pris så är det den summan du ska betala. Att installatören har gjort bort sig och inte undersökt förutsättningarna på platsen innan är inte ditt problem.

Har du fått en ungefärlig prisuppskattning så har installatören rätt att ta 15% mer om det är motiverat.
Toppen, tack för svaret. Vi ska se vad instalatören svarar
 
R Rebeka skrev:
Toppen, tack för svaret. Vi ska se vad instalatören svarar
Huruvida det är det offererade priset eller priset plus 15% som gäller beror på exakt vilka formuleringar man har använt i offerten. Om du lägger upp en maskad bild på den så kan du säkert få ett tydligare svar.
 
useless useless skrev:
Huruvida det är det offererade priset eller priset plus 15% som gäller beror på exakt vilka formuleringar man har använt i offerten. Om du lägger upp en maskad bild på den så kan du säkert få ett tydligare svar.
Han skrev bara extra kostnader för rör 2000 kr
 
R Rebeka skrev:
Han skrev bara extra kostnader för rör 2000 kr
Ja, men vad stod det i den ursprungliga "offerten"?
 
useless useless skrev:
useless useless skrev:
Ja, men vad stod det i den ursprungli
useless useless skrev:
Offert:
- bortkoppling av befintlig panna,leverans samt installation av ny panna; sammankoppling av rör, ventiler, delar; ur och inkoppling av el till vp, uppstart, luftning av system,
 
R Rebeka skrev:
Han skrev bara extra kostnader för rör 2000 kr
Inget extra för arbetet?
 
R Rebeka skrev:
- bortkoppling av befintlig panna,leverans samt installation av ny panna; sammankoppling av rör, ventiler, delar; ur och inkoppling av el till vp, uppstart, luftning av system,
Du svarar inte på frågan; Var det en fastprisoffert eller ett uppskattat pris? Exakt vad står det i "offerten"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.