7 060 läst ·
53 svar
7k läst
53 svar
Värmepump ackumelatortank
Ok, CarMan. Den går naturligtvis längre perioder på vintern när den värmer hela huset.
Tittade just i lite manualer som gamla ägaren lämnat.
Det finns en uppsjö parametrar man kan fiddla med... Vad skall jag kolla i första hand?
Under kompressor inställningar finns:
* fördröjning vid stopp
* min stopp tid
* tidsintervall mellan två starter
* fördröjning vid start
* fördröjning mellan komp. och pump vid start
* fördröjning mellan komp. och pump vid stopp
Finns också inställningar för regulatorer, fläktar, avfrostning, frostskydd, larm.
Hmm.. vill gärna förstå hur detta hänger ihop
Hittar ingen sommarläge bara värme/kyla läge. Men kyla är väl inget man skall igång antar jag....
Skall tillägga att kompressorn dog i våras (ca 5 år gammal) och byttes av en firma här i skåne. Gick på ca 35 kkr att byta. Dom mätte och hade sig innan dom konstaterade att kompressorn var paj. Tycker ju att dom borde säga till om installationen var felaktig på något sätt. Att kalla hit dom igen kostar ca 2kkr per besök så det vill jag helst undvika.
Kanske enklast att bara stänga av pumpen på sommaren när inte poolen värms. Vill helst inte ha ett nytt kompressorbyte om 5 år igen...
Tittade just i lite manualer som gamla ägaren lämnat.
Det finns en uppsjö parametrar man kan fiddla med... Vad skall jag kolla i första hand?
Under kompressor inställningar finns:
* fördröjning vid stopp
* min stopp tid
* tidsintervall mellan två starter
* fördröjning vid start
* fördröjning mellan komp. och pump vid start
* fördröjning mellan komp. och pump vid stopp
Finns också inställningar för regulatorer, fläktar, avfrostning, frostskydd, larm.
Hmm.. vill gärna förstå hur detta hänger ihop
Hittar ingen sommarläge bara värme/kyla läge. Men kyla är väl inget man skall igång antar jag....
Skall tillägga att kompressorn dog i våras (ca 5 år gammal) och byttes av en firma här i skåne. Gick på ca 35 kkr att byta. Dom mätte och hade sig innan dom konstaterade att kompressorn var paj. Tycker ju att dom borde säga till om installationen var felaktig på något sätt. Att kalla hit dom igen kostar ca 2kkr per besök så det vill jag helst undvika.
Kanske enklast att bara stänga av pumpen på sommaren när inte poolen värms. Vill helst inte ha ett nytt kompressorbyte om 5 år igen...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag kan tyver inte den pumpen, men alla luft/vatten brukar ha ganska många avanserade instälningar.
även på sommaren så ska pumpen gå längre än 2 minutre, som jag skrev längre upp så ska dan absolut klara 10-15 minuter, o hälst 20 minuter. (på vintern så ska den klara betydligt längre tider (flera timmar i träck)
om den har så här korta tider så är nått fel & bör åtgärdas (att stänga av pumpen på sommaren åtgärdar ju inte felet!)
1. är alla cirkulationspumpar på?
2. går vattnet igenom alla radiatorer, helt utan strypning från nån termostat?
även på sommaren så ska pumpen gå längre än 2 minutre, som jag skrev längre upp så ska dan absolut klara 10-15 minuter, o hälst 20 minuter. (på vintern så ska den klara betydligt längre tider (flera timmar i träck)
om den har så här korta tider så är nått fel & bör åtgärdas (att stänga av pumpen på sommaren åtgärdar ju inte felet!)
1. är alla cirkulationspumpar på?
2. går vattnet igenom alla radiatorer, helt utan strypning från nån termostat?
1. Ja
2. Jag cirkulerar vatten i radiatorerna men har "ställt ner värmen" genom att vrida på ett reglage (rund svart ratt) under den gamla elpannan. Om jag inte gjorde det skulle väl elementen vara typ 40 grader mitt i sommaren? Det finns också en cirkulationsump som går till VP och den går också hela tiden.
2. Jag cirkulerar vatten i radiatorerna men har "ställt ner värmen" genom att vrida på ett reglage (rund svart ratt) under den gamla elpannan. Om jag inte gjorde det skulle väl elementen vara typ 40 grader mitt i sommaren? Det finns också en cirkulationsump som går till VP och den går också hela tiden.
kan som jag skrev inte din värmepump, o luftvatten värmepumpar arbeter ju i hop med elberedare.
men tror att det är helt fel all vrida på den ratt du vridit på !!! den bör säkert vara fullt öppen.
din värmepump har troligen en utegivare & det är värmepumpen som bestämer tempraturen på vattnet, så rätt inomhus temp uppnås.
(just nu värmer värmepumpen bara rörena melan värmepump & elberddaren, där av de många starterna & korta driftstiderna. (man ska inte behöva röra en pinal, varken på sommaren eller vintern)
men tror att det är helt fel all vrida på den ratt du vridit på !!! den bör säkert vara fullt öppen.
din värmepump har troligen en utegivare & det är värmepumpen som bestämer tempraturen på vattnet, så rätt inomhus temp uppnås.
(just nu värmer värmepumpen bara rörena melan värmepump & elberddaren, där av de många starterna & korta driftstiderna. (man ska inte behöva röra en pinal, varken på sommaren eller vintern)
Bilderna.. ratten syns på första bilden...
Nu är jag lite osäker, men jag tror att du kanske inte vet exakt vad du har och/eller hur det är kopplat. Ett tips: Gör en skiss på alla sakerna och hur rören är kopplade mellan allt. Sedan så granskar du alla 'sakerna' för att komma underfund med vad det är (ventiler, säkerhetsventiler, blandare, termostater, circpumpar osv).
Ändrade inställningen för när pumpen skall starta.
Den är nu inställd på att värma upp till 46 grader och starta när den sjunkit till 41. Tidigare satte den igång när det sjunkit till 44.
Detta gjorde att driftstiden ökade till till 5 minuter (istället för 2).
Ventilen ovan är fortfarande fullt öppen och den verkar mao inte påverka drifttiden så mycket.
Några andra parametrar man kan ändra på?
Är det värt att låta vpn värma vattnet högre än till grudinställningen 46 grader?
Den är nu inställd på att värma upp till 46 grader och starta när den sjunkit till 41. Tidigare satte den igång när det sjunkit till 44.
Detta gjorde att driftstiden ökade till till 5 minuter (istället för 2).
Ventilen ovan är fortfarande fullt öppen och den verkar mao inte påverka drifttiden så mycket.
Några andra parametrar man kan ändra på?
Är det värt att låta vpn värma vattnet högre än till grudinställningen 46 grader?