Detta är den patron som sitter i nu:
Närbild på en öppnad VVS-patron med färgkodade elkablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna fick jag när jag beställde en ny av lokale vvs:
Patron till element med anslutningar för el, centralt hål, på bubbelplast, används i byggprojekt för värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den gamla har alltså elementen hopkopplade 2&2 eller man ska uttrycka det medans den nya har fas & nolla i "var sin ände" på elementet..
Den gamla har 230 volt mellan anslutningen och jord/chassie så där ligger det 3 faser och jordas via chassiet,ingen nolla används.

Termostaten till detta är en 2-stegs med 2 givare.

Går det att använda den nya och hur kopplar jag den ?

Känns som nåt blir galet i termostatbiten om det är pga 2 stegstermostat som kopplingen skiljer.

Den nya har ingen koppling till chassiet alls så alla elementen är fas och nolla mellan den fyrkantiga mittdelen och resp element.

Du får koppla in den nya på samma sätt dvs med de tre flatstiftskabelskorna till stiften på elementen. Det enda som skiljer är att gamla var avsedd för 400 V över varje slinga och nya är 230 V. Det är heller inget problem med tvåstegstermostaten det fungerar nu också fast med lite andra effektsteg om nu patronerna har samma effekt.

• Gilla
BoTo
  • Laddar…
Båda patronerna är 3000 watt så de är lika.
Hur menar du med olika effektsteg mellan gamla och nya patronen?

Men den nya kommer ju aldrig att få någon nolla/jord till elementen utan bara en fas eftersom de inte har kontakt med chassiet.

När termostaten kopplade bort ett steg blev effekten totalt 1.5 kW på gamla patronen och med nya blir det 0.5 kW så det är inget problem i sig mer än ganska låg effekt i steg ett. Och varken gamla eller nya ska ha någon kontakt mellan anslutningarna och chassie då är de söndriga. Det behövs heller ingen nolla så tänk inte på det däremot givetvis skyddsjord till någon lämplig punkt vid patronen eller det den sitter monterad i.

Någon ström får inte ledas genom det du kallar "chassi". Elpatronens metallhölje får inte användas som ledare för ström. Gud förbjude det, och även elsäkerhetsverket.

Chassit på ett fordon med 12 V elsystem, där kan man använda chassit som ledare för ström.

Det låter litet som att du skall låta en elektriker titta på det så du inte skadar dig själv och elpatronen. Så som du uttrycket dig tyder litet åt det hållet.

Du måste väl också ha fått en bruksanvisning när du köpte den elpatronen i affären?
Läs den!

Redigerat:
Ok
Ja kass är den men värmer lite iallafall och det är som sagt 230 volt mellan fasen och chassiet.

Så det är alltså bara att koppla enligt den gamla då.

Ingen nolla finns men en jord i själva lättmetallshuset som är skruva i patron.

Den är uppenbart kaputt då för det finns spänning mellan fas & chassiet men jag får ingen stör..........hittils :D

Du kommer ha 230 V mellan faser och chassie om du har jord ansluten det är normalt och som det ska vara, däremot ingen kontakt mellan slingor och chassie och då ingen ström den vägen heller.

• Gilla
BoTo
  • Laddar…
Får bygga lite byglar så jag kan få ihop detta i morron då .

tommib
Vadå byglar? Den nya ska inte byglas, den ska kopplas in som den är (troligen, det vore konstigt annars).

Du kan roa dig med att resistensmäta elementen i den nya. Då mäter du mellan ett flatstift och mittengrejen. Det borde vara ca 52 ohm.

Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Ja stopp och belägg, om det missuppfattades tidigare så inget annat än tre trådar med kabelskor in på stiften på nya patronen.

GK100 skrev:
Ja stopp och belägg, om det missuppfattades tidigare så inget annat än tre trådar med kabelskor in på stiften på nya patronen.
Så den nya ska inte byglas om så den är lik den gamla ?
3 faser på flatstiften bara då och mittsektionen orörd ?
Så är ju inte den gamla kopplad.
Där sitter ju
en fas på röd/vit
En fas på vit/grön
En fas på grön/röd

Redigerat:
Ja bara in med faserna på stiften och inget på mitten, inga byglingar. Gamla var vad som kallas D-kopplad och gjord för 400 V över varje slinga den nya för 230 V över slingorna och därför Y-kopplad med plåtblecket i mitten.

Som sagt ingen annan skillnad än lägre effekt när termostaten ligger i steg ett. Så koppla in de tre trådarna och kör på.

• Gilla
BoTo
  • Laddar…
Gamla el-patronen gav alltså 1 kW på första steget (2-fas) och 3 kW (3-fas) som jag uppfattar det. Nya el-patronen ger 1,5 kW med 2-fas och 3 kW med 3-fas. Nya el-patronen får i läget med 2-fas två stycken element i serie med 400V spänning på totalt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Gamla gav 1.5 kW vid tvåfas en slinga parallellt med två i serie avsedda för och matat 400 V. Nya ger samma effekt och inte lägre som jag skrev tidigare här är det två avsedda för 230 V i serie fast matat med 400 V. Satte fel elementspånning 400 V i båda fallen tidigare då hade det blivit lägre effekt med nya patronen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.