Hej,

vi har värmepannan av modell NIBE. Från att från början inte har uppmärksammat problemet alls börjar jag nu tycka att värmepannan låter konstig en del. Ibland så surrar det bara och ibland låter det som ungefär en baslåda, det dånar liksom. Ett tag var jag inne på att någon granne i de närliggande husen kör sin stereo/bas till max -.). Det märkliga är att det är mycket beroende på var man ställer sig i vardagsrummet (vår tvättrum angränsar till vardagsrummet) som man kan höra ljudet. På vissa positioner hör man ett dånande ljud men på vissa hör man inte alls. Och det kan också variera olika tider under dygnet. Har ni liknande erfarenheter och vad kan detta bero på? Är det så att det är normalt att pannan låter lite mer under den tid den håller på att värma upp vattnet?
Frågan ställs från en som är totalt okunnig inom området så jag är tacksam för alla svar.

Av ditt inlägg framgår det inte vilken typ av panna ni har. NIBE är en tillverkare av olika sorters pannor.

Är det en elpanna, där elpatroner värmer upp vattnet så hörs det ett ljud när patronerna är tillslagna. Hur mycket detta hörs beror ju även på hur väl pannan är isolerad. Har ni vattenburet system (varmt vatten cirkulerar runt till elementen) så kan ju även cirkulationspumpen låta något. I synnerhet om den går på hög hastighet.

Har ljudet ändrats dramatiskt, så får man ju misstänka att något är fel och service bör tillkallas.

Hej GoForit, tack för svaret. Det är NIBE Fighter frånluftsvärmepump och den körs både via elpatron och kompressor vad jag förstår. Elpatronen kopplas till och från vid vissa lägen och kompressorn blev utbytt förra året, vi har nyligen haft även service på vår panna och det var utan anmärkningar, tror de har bara bytt filter. Men den dånar fortfarande, ja, som jag skrev så liknar ljudet mest resonans från en baslåda beroende på var nånstans man är i huset och det kan vara lite irriterande.

Kan det vara någon del i ex. fästen eller chassiet som sitter löst?

Har inte tänkt på det då jag, som sagt, äger inte så mycket kunskap om värmepannor men ska undersöka saken.

Hej Jag har själv en Nibe fighter 360 från 2008 den väsnas ganska rejält och jag kan säga att jag upplevde det så som du, men jag har kommit fram till att FLP låter lika hela tiden utan det är när andra ljud blandas med pumpens som det uppstår. Jag blev så j-vla trött på detta oväsen så kallade på service och fick till svar att det är kompressorn och att den höll sig under gränsen, så byte var inte aktuellt om jag inte bekostade det själv. Då hämtade jag ett spännband i garaget och pumpa på till f.skapet blev betydligt tystare jag monterade även ljuddämpningsmatta svart tjock självhäftande på in sidan av alla plåtar där jag kom åt, nästa steg blir nog att fylla den med fogskum tills den tystnar för gott.

Har gjort en snabb inventering men hittar inga lösa delar varken i chasiet eller fästen, allting verkar vara skruvat och fast, dessutom så byttes kompressor på pannan för två år sedan och service gjordes nyligen, inga anmärkningar.
Jag kan förstå att den surrar men att det mullrar som resonans från baslådan är lite märkligt, fler förslag från någon hjälpsam och insatt individ om vad det skulle kunna vara?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.