returen returen skrev:
kretskortsfel är hur vanligt som hellst
Kolla kretskortet om det finns någon dålig lödning eller något bränt. Dåliga lödning har varit ett typfel på vissa Husqvarna mfl diskmaskiner och då slutade maskinen värma. Jag har lött om kretskortet två gånger på vår maskin. Det finns en bra tråd om det felet här på BH.

K Kurtivan skrev:
Ökad energiförbrukning är det inte om man har sitt varmvatten från värmepump.
Jag har egen erfarenhet av att köra diskmaskin på varmvatten, faktiskt så var det reparatören som rekommenderade det. Ja, jag vet att äggviteämnen koagulerar i varmvatten men jag upplevde i alla fall inte att diskresultatet försämrades alls. När diskmaskinen till sist efter många år skrotades var det läckageproblem, men om det hade med inloppsventil att göra vet jag inte.
ökad energiförbrukning jo
även värmepumpen vill ha mos
och använder du varmvatten till alla tempona som inte skall ha varmvatten så är det en energiförlust
hur mycket beror ju på vilken temp du schuntar ut till kran/anslutning.

returen returen skrev:
ökad energiförbrukning jo
även värmepumpen vill ha mos
och använder du varmvatten till alla tempona som inte skall ha varmvatten så är det en energiförlust
hur mycket beror ju på vilken temp du schuntar ut till kran/anslutning.
Nja, om en diskmaskin kör en uppvärmd disk och 2 kalla sköljningar så blir det ingen ökad energiförbrukning. Kör den även en uppvärmd sköljning så blir det absolut en minskning av energin som går åt. En diskmaskin drar ca 10 l vatten för en hel disk så det är inte några stora energimängder till vattenuppvärmning vi pratar om.

K Kurtivan skrev:
Nja, om en diskmaskin kör en uppvärmd disk och 2 kalla sköljningar så blir det ingen ökad energiförbrukning. Kör den även en uppvärmd sköljning så blir det absolut en minskning av energin som går åt. En diskmaskin drar ca 10 l vatten för en hel disk så det är inte några stora energimängder till vattenuppvärmning vi pratar om.
ännu inte så många diskmaskiner som kommer ner till 10l per disk på ECO programmet
runt 14 får man räkna med.
sen hur du räknar eller gissar om energiförbrukningen är ju inte med sanningen överensstämmande och det beror helt på vilken temperatur du matar diskmaskinen.

returen returen skrev:
ännu inte så många diskmaskiner som kommer ner till 10l per disk på ECO programmet
runt 14 får man räkna med.
sen hur du räknar eller gissar om energiförbrukningen är ju inte med sanningen överensstämmande och det beror helt på vilken temperatur du matar diskmaskinen.
När det gäller elförbrukningen så är det är ju lika för dig också, du gissar ju också bara, men jag gissade först :)

K Kurtivan skrev:
När det gäller elförbrukningen så är det är ju lika för dig också, du gissar ju också bara, men jag gissade först :)
jag gissar inte
jag vet det är skillnaden

returen returen skrev:
jag gissar inte
jag vet det är skillnaden
Vad bra, visa uträkningen här.

K Kurtivan skrev:
Vad bra, visa uträkningen här.
ta då fram specen så skall jag förklara den för dig och gör allt i min makt för att du dessutom skall förstå den

Ok, vad intressant!

Vi tar din uppgift om 14 liter/disk. Maskinen tar in vatten 4 ggr, i två av dessa diskar värms diskvattnet till 60 grader.

I första fallet är diskmaskinen ansluten till kallvatten som är 5 grader.

I andra fallet är diskmaskinen ansluten till varmvatten 60 grader som levereras av en bergvärmepump med COP 4.

Saknas det någon uppgift?

K Kurtivan skrev:
Ok, vad intressant!

Vi tar din uppgift om 14 liter/disk. Maskinen tar in vatten 4 ggr, i två av dessa diskar värms diskvattnet till 60 grader.

I första fallet är diskmaskinen ansluten till kallvatten som är 5 grader.

I andra fallet är diskmaskinen ansluten till varmvatten 60 grader som levereras av en bergvärmepump med COP 4.

Saknas det någon uppgift?
kommunalt kallvatten brukar ligga mellan 12 16C
bergvärmepumpar ger inga 60C på tapp

det är inte 3,5l per vattenintag

Jag tog inte mitt kallvatten för det är 3. Om varmvattnet är 50 då?
Sätt de värden du vill, det blir säkert bra.

M marve26 skrev:
Tänkte kolla om någon har ett tips på varför vår diskmaskin inte värmer
Hur var det där i början 🤔 TS ville ha hjälp med att fixa diskmaskinen som inte värmde...

M Maxitupla skrev:
Hur var det där i början 🤔 TS ville ha hjälp med att fixa diskmaskinen som inte värmde...
I #9 skrev han väl att han köpte en ny?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.