59 230 läst ·
50 svar
59k läst
50 svar
värmeloggs mot ved
Ja det lär man sig säkert, om man säger att du fyllde pannan med ved för att få upp tanken i 90 grader, hur mycket behöver du lägga i med briketter för att få samma effekt ?Jonas77 skrev:
Kan man elda med värmelogs i en braskamin/gjutjärnskamin?
har inhandlat 100kg med loggs idag och skall testa hur pass de fungerar i min vedpanna
men jag har även en annan fundering mitt i alltihopa..
PELLETS.. hur mycke kostar de per kwh uträknat?
(byte till riktig pellets panna)
men jag har även en annan fundering mitt i alltihopa..
PELLETS.. hur mycke kostar de per kwh uträknat?
(byte till riktig pellets panna)
Hur gick det med eldningen igår ?snigelfaan skrev:
Har själv inte blivit färdig att testa ännu :S
kan inte annat säga än att första testet var ju helt åt fanders iaf.. resulterade i kokande panna och ingen laddpump som startade. så skall testa imorgon igen då systemet e tomt på värme
snigelfaan skrev:
OJ......:O Det var ju ingen rolig början.
Men det måste vart nåt annat än loggsen som gjorde att inte laddpumpen startade,
Innan var dom billigaste briketterna jag hitta 2:50/kg men nu har jag hittat för 1:20+moms/kg vilket blir 1:56/kg eftersom det är moms så är det vitt! Hej hej ved säger jag bara! Ska åka och hämta lite nu i helgen för att provelda.
Sorry att jag snor tråden men nu är det inte så långt kvar till eldnings säsången drar i gång.. Så ni som eldat loggs hur gör ni för o slippa pankok sotbrand och andra små otrevliga överraskningar. Helt enkelt hur eldar ni med dem i under förbrännande pannor. Är det en trave med loggs på botten och sedan tända fyr ovanpå med tänd ved och papper, skall de läggas in huller om buller eller radas upp snyggt i staplar? En kort beskrivning hade inte varit fel http://bhstatic.se/smilies/wink.gif
Redigerat: