kulle
Jonas77 skrev:
Dom avger väldigt mycket gaser så det är lätt att få övertändning även i en underförbränningspanna. Men som allt annat man lär sig!
Ja det lär man sig säkert, om man säger att du fyllde pannan med ved för att få upp tanken i 90 grader, hur mycket behöver du lägga i med briketter för att få samma effekt ?

• Gilla
darth_vader
  • Laddar…
Kan man elda med värmelogs i en braskamin/gjutjärnskamin?

Amatörbyggaren skrev:
Kan man elda med värmelogs i en braskamin/gjutjärnskamin?
Det går utmärkt hemma hos mig.

Fyll pannan med 1/3, börja där i alla fall.

kulle
Jonas77 skrev:
Fyll pannan med 1/3, börja där i alla fall.

Ok, jag anade nästan att man fick börja med nåt sånt.
Tack för feedback :)
Brukar du lava in det på ett speciellt sätt eller man ska lägga det lite luftigt?

Redigerat:
Rätt så tätt, inte så dom ligger huller om buller i alla fall.

har inhandlat 100kg med loggs idag och skall testa hur pass de fungerar i min vedpanna
men jag har även en annan fundering mitt i alltihopa..

PELLETS.. hur mycke kostar de per kwh uträknat?
(byte till riktig pellets panna)

snigelfaan skrev:
har inhandlat 100kg med loggs idag och skall testa hur pass de fungerar i min vedpanna

53 öre, däromkring.
Sent from my ST18i using Tapatalk

kulle
snigelfaan skrev:

Hur gick det med eldningen igår ?
Har själv inte blivit färdig att testa ännu :S

kan inte annat säga än att första testet var ju helt åt fanders iaf.. resulterade i kokande panna och ingen laddpump som startade. så skall testa imorgon igen då systemet e tomt på värme

kulle
snigelfaan skrev:
kan inte annat säga än att första testet var ju helt åt fanders iaf.. resulterade i kokande panna och ingen laddpump som startade. så skall testa imorgon igen då systemet e tomt på värme

OJ......:O Det var ju ingen rolig början.
Men det måste vart nåt annat än loggsen som gjorde att inte laddpumpen startade,

Innan var dom billigaste briketterna jag hitta 2:50/kg men nu har jag hittat för 1:20+moms/kg vilket blir 1:56/kg eftersom det är moms så är det vitt! Hej hej ved säger jag bara! Ska åka och hämta lite nu i helgen för att provelda.

Jonas77,

var köper du för det priset?

Hade fel på priset....var 1,15:-+moms =1,4375:-/kg. Mörlunda Timmer. Men man kan bara hämta och det är inte packeterat utan man får ta på ett gallersläp eller dyligt.

Sorry att jag snor tråden men nu är det inte så långt kvar till eldnings säsången drar i gång.. Så ni som eldat loggs hur gör ni för o slippa pankok sotbrand och andra små otrevliga överraskningar. Helt enkelt hur eldar ni med dem i under förbrännande pannor. Är det en trave med loggs på botten och sedan tända fyr ovanpå med tänd ved och papper, skall de läggas in huller om buller eller radas upp snyggt i staplar? En kort beskrivning hade inte varit fel http://bhstatic.se/smilies/wink.gif

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.