58 218 läst ·
50 svar
58k läst
50 svar
värmeloggs mot ved
Bauhaus , Cheapy brukar ha hyfsat pris (2500-2700 kr/ pall) , sist handlade jag på nån sida online 18000 kr för 8 pallar med fri leverans inom sverige men jag kommer inte ihåg adressen till sidan.
Kom fram till samma slutsats , ingen torkning , 70 % mindre jobb med släpande och travande , kan staplas nästan obegränsat på höjden och tar 1/3 plats av veden.kulle skrev:
Det tog mig & sambon 4 h att bära in 8 pallar från gården till garaget medan det tog oss 2 hela dagar att stapla 44 m3 ved så vill man räkna sin tid i pengar (eller kan jobba en söndag mot övertidsbetaling på sitt vanliga jobb för att kompensera de 2000 kr istället för att trava ved) så vinner briketterna med hästlängder även i pris. d^_^b
Du får ursäkta, men betalar du 400kbm för stjälpt mått?kulle skrev:
Hur mycket är 40 kbm stjälpt jämfört med staplat?
Sedan så har jag nu sett två jämförelser med 300kr/ kbm för massaved. Och funderar om det inte blir en halvsanning, vilken inköpare betalar för luft och för den delen bark. 300kr/ kbm för tom staplad ved torde vara mer betaltb då man även så att säga säljer både luften och barken, för att inte tala om andra avdrag. Med andra ord stapeln med 30kbm, säljbart, som går till massafabriken är större än den med 30kbm som går till vedeldaren.
Sent from my ST18i using Tapatalk
jag tänkte just tillägga det. Den högen med 30kbm massaved som då säljs för 9000kr, 300x30. Motsvara 60 kbm staplad ved för 18000kr, 60x300.Nugent skrev:
Så 300 kr per kbm ved går inte att motivera genom massavedens pris, inte ens kvaliteten är samma på veden.
Tja, med extra arbete kanske 200/250 kr för ved?
På industrin får nämnde bonde betalt för fast mått underbark.
Alltså bara för själva virket.
1m3/fub motsvarar ca 2m3/kapat,kluvet,travat.
Stjälpt mått blir ännu mer säkert närmare 2,5-3m3.
Ett vanligt bil och vagn lass med björk brukar hamna runt 40m3/fub om då kubik priset är 300kr får bonden 12000kr för detta på industrin - skatter.
Medan när han kapar och klyver och säljer detta lass som stjälpt mått kan få ända upp mot 36000kr även detta med 300kr/m3 oftast tas ju inte denna inkomst upp för beskattning heller.
Även om nämnde bonde staplar all ved minutiöst så tjänar han ändå det dubbla dvs 24000kr m.a.o 600kr/m3/fub
Alltså bara för själva virket.
1m3/fub motsvarar ca 2m3/kapat,kluvet,travat.
Stjälpt mått blir ännu mer säkert närmare 2,5-3m3.
Ett vanligt bil och vagn lass med björk brukar hamna runt 40m3/fub om då kubik priset är 300kr får bonden 12000kr för detta på industrin - skatter.
Medan när han kapar och klyver och säljer detta lass som stjälpt mått kan få ända upp mot 36000kr även detta med 300kr/m3 oftast tas ju inte denna inkomst upp för beskattning heller.
Även om nämnde bonde staplar all ved minutiöst så tjänar han ändå det dubbla dvs 24000kr m.a.o 600kr/m3/fub
Jag vet inte hur relevant det är, i dagens UNT utannonseras torr björkved till 600 kr/m3, blandved 300 kr/m3.
Så här "mitt i vintern" låter det rimligt. Och som småpartier till de som trivseleldar.Amatörbyggaren skrev:
Men att inför en säsong eller att sälja en hel säsongs förbrukning som tidigare nämnts för 400 kr/kbm (stjälpt) är elakt.
Ja du tyvärr är det så,och jag fick leta ett bra tag för att få det till det priset,vissa begärde 450-500 m3.charta77 skrev:Du får ursäkta, men betalar du 400kbm för stjälpt mått?
Hur mycket är 40 kbm stjälpt jämfört med staplat?
Sedan så har jag nu sett två jämförelser med 300kr/ kbm för massaved. Och funderar om det inte blir en halvsanning, vilken inköpare betalar för luft och för den delen bark. 300kr/ kbm för tom staplad ved torde vara mer betaltb då man även så att säga säljer både luften och barken, för att inte tala om andra avdrag. Med andra ord stapeln med 30kbm, säljbart, som går till massafabriken är större än den med 30kbm som går till vedeldaren.
En dålig rygg har gjort att jag inte kan stå o såga/klyva längre som jag gjorde förr,då blev det 225:-/ m3 i tre meters längder. 30 m3 blev då 40 m3 stjäpt mått för 6750 :-:x