3 499 läst ·
12 svar
3k läst
12 svar
Värmelingor i mellanbjälklag
Bjälkaget mellan första och andra våningen i vårt hus har helt tomma fack mellan innertaket nedanför och golvet ovan.
Jag funderar nu på att fixa ett enkelt golvvärmesystem genom att lägga slingor av pexslang löst i facken. Slangen skulle då föras in dubbel (2x9m) från ena sidan av varje fack och lämnas liggande lös för att sedan värma luften i facket.
Lite rå lösning, det medges, men jag slipper bryta upp ett 100-årigt golv som antagligen inte skulle överleva operationen.
Finns det några uppenbara risker/nackdelar med denna idé? Kan tex slangen ligga och "arbeta" med temperaturvariationerna och på sikt nötas sönder?
Jag funderar nu på att fixa ett enkelt golvvärmesystem genom att lägga slingor av pexslang löst i facken. Slangen skulle då föras in dubbel (2x9m) från ena sidan av varje fack och lämnas liggande lös för att sedan värma luften i facket.
Lite rå lösning, det medges, men jag slipper bryta upp ett 100-årigt golv som antagligen inte skulle överleva operationen.
Finns det några uppenbara risker/nackdelar med denna idé? Kan tex slangen ligga och "arbeta" med temperaturvariationerna och på sikt nötas sönder?
Värmeöverföringen från PEX-rör direkt till luft är nog alldeles för dålig. Du skulle antagligen behöva fylla utrymmet med PEX-rör! Man brukar gjuta in PEX-rören, eller montera dem i spridningsplåtar av metall.
/Hasse
/Hasse
Kanske det, jag får göra ett experiment. Annars finns det ju kopparrör 
Räknar med ca 1 m2 mantelyta hos rören i varje fack. Borde räcka med tanke på att ett vanligt värmeelement är ca 0.5 m2 per yta.
Räknar med ca 1 m2 mantelyta hos rören i varje fack. Borde räcka med tanke på att ett vanligt värmeelement är ca 0.5 m2 per yta.
Uppenbara nackdelar:
1. Det behövs högre framledningstemp än med plåtar, hur stor nackdelen är beror av uppvärmningskällan
2. Du får takvärme i rummet under, hur stor nackdel det är beror av hur varmt du behöver i bjälklaget.
3. Vid drag i mellanbjälklaget får du betydande förluster, dvs om mellanbjälklaget vädras via otätheter.
Annars låter det som en vettig ide'
1. Det behövs högre framledningstemp än med plåtar, hur stor nackdelen är beror av uppvärmningskällan
2. Du får takvärme i rummet under, hur stor nackdel det är beror av hur varmt du behöver i bjälklaget.
3. Vid drag i mellanbjälklaget får du betydande förluster, dvs om mellanbjälklaget vädras via otätheter.
Annars låter det som en vettig ide'
Tack för synpunkterna!
Jag tror det blir OK, dagens huvudkandidat till uppvärming (Nibe Fighter 1135, 17 kW) ger 70 graders framledningstemp så det borde klara sig även utan plåtar.
Värme nedåt är en givetvis nackdel, men inte så stor att jag tycker det gör något då värmen som samlas under innertaket ändå kommer att smita upp på andra våningen via trappan. Takhöjden är 2.70 så endast mycket långa personer får det hett om öronen.
Sedan fortsätter väl värmen upp ytterligare 5 meter och samlas under nocken, men det finns ju takfläktar..
Bjälklaget är tätt i båda ändar (50 cm putsade kalkstensmurar) och befinner sig i sin helhet innanför det isolerade skalet så risken för drag torde vara minimal.
Nu ska jag bara övertyga den lätt skeptiske rörmokaren..
Jag tror det blir OK, dagens huvudkandidat till uppvärming (Nibe Fighter 1135, 17 kW) ger 70 graders framledningstemp så det borde klara sig även utan plåtar.
Värme nedåt är en givetvis nackdel, men inte så stor att jag tycker det gör något då värmen som samlas under innertaket ändå kommer att smita upp på andra våningen via trappan. Takhöjden är 2.70 så endast mycket långa personer får det hett om öronen.
Sedan fortsätter väl värmen upp ytterligare 5 meter och samlas under nocken, men det finns ju takfläktar..
Bjälklaget är tätt i båda ändar (50 cm putsade kalkstensmurar) och befinner sig i sin helhet innanför det isolerade skalet så risken för drag torde vara minimal.
Nu ska jag bara övertyga den lätt skeptiske rörmokaren..
I USA förekommer det att golvvärme installeras på liknande sätt. PEX:en hängs i mellanbjälklaget. Detta kräver väldigt höga framledningetempearturer. Kanske upp till 85 grC för att få max effekt ur systemet en vinterdag. Kan inte rekomenderas!! Dålig verkningsgrad och förkortad livsläng på PEX:en...
Även i USA är detta system på väg ut, det blir allt vanligare med lågtemperatursystem av Europeisk modell. Hänger även samman med att det blir vanligare med kondenserande gaspannor där, (som ger bra verkningsgrad vid låga temperaturer).
Mvh Ulf
Även i USA är detta system på väg ut, det blir allt vanligare med lågtemperatursystem av Europeisk modell. Hänger även samman med att det blir vanligare med kondenserande gaspannor där, (som ger bra verkningsgrad vid låga temperaturer).
Mvh Ulf
Man har ju både konvektion till den omgivande luften och direkt värmestrålning. Som du säger så är säkert konvektionen den samma då den huvudsakligen beror på mantelytan. Strålningen beror på materialets emissionsfaktor och där brukar plast vara avsevärt bättre än metaller.Matss skrev:
Sista delen i ekvationen är hur effektivt värmetransporten sker genom materialet i rörets vägg. Koppar leder ju värme oerhört bra, men finns det någon som vet hur det är med PEX?
I luft kommer röret att vara nästan lika hett på utsidan som vattnet så ledningsförmågan är inte kritisk. Om sen plasten sen strålar bättre borde PEX vara givet. Det blir betydligt dyrare med 20 mm kopparrör än PEX... Och lite besvärligare att få dit?
Din ide` är fungerar säkert bra som komplement. Men som huvudvärmekälla är den undermånlig, pga. den dåliga värmeväxlingen som i sin tur beror på för liten luftcirkulation i facken, och ditt golvs, relativt sett goda isoleringsförmåga.
Tips: Klamma dem på undersidan av övervåningens golvplankor för bästa effekt.
Själv har jag ett, i några rum primitivt golvvärmesystem enl. följande: I träbjälklags ovansida, längs med fibrerna, uttagna kanaler med ilaggda "prisolrör". ovnpå ligger golvgips, sedan klinker. Det fungerar utmärkt, om man accepterar att golvet varierar i temp. Framledningstemp. min 60gr. på vintern Regleringen styrs av vanliga radiatortermostater med separat känselkropp.
Kör på: Staffan
Tips: Klamma dem på undersidan av övervåningens golvplankor för bästa effekt.
Själv har jag ett, i några rum primitivt golvvärmesystem enl. följande: I träbjälklags ovansida, längs med fibrerna, uttagna kanaler med ilaggda "prisolrör". ovnpå ligger golvgips, sedan klinker. Det fungerar utmärkt, om man accepterar att golvet varierar i temp. Framledningstemp. min 60gr. på vintern Regleringen styrs av vanliga radiatortermostater med separat känselkropp.
Kör på: Staffan
Staffan> Kul att få höra dina erfarenheter. Värmen blir som komplement, det är redan typiskt ca 17 grader på andra våningen under vintern pga den värme som kommer upp via trappan och diverse annat läckage nerifrån. Det blir även några vattenelement och ett par elradiatorer som stöd.
Klicka här för att svara