Bäckarännan Bäckarännan skrev:
Hej!
Utegivaren/temperatursensorn är troligtvis sönder, då min Bosch 7000i visar 15 plusgrader (17 grader över verklig temp). För att ändå få lite värme i huset blev jag tipsad om att höja helt enkelt höja önskad rumstemp men det hjälper inte. Har haft 15 grader i huset nu ett dygn.
Jag undrar om det finns någon som har kvalificerade gissningar/vet vad problemet skulle kunna vara?
Skulle installation av innehavare kunna hjälpa?

Hej!
Utegivaren/temperatursensorn är troligtvis sönder, då min Bosch 7000i visar 15 plusgrader (17 grader över verklig temp). För att ändå få lite värme i huset blev jag tipsad om att höja helt enkelt höja önskad rumstemp men det hjälper inte. Har haft 15 grader i huset nu ett dygn.
40 C ut är som att det ska vara ca noll ute om det är element, lite lägre med golvvärme. Nu har jag ingen manual, men en del VP går det att justera utegivaren i datan med + eller - , så det stämmer med ute. Sen får du höja kurvan lite krafigt. Blir då att i displayen kommer att visa en högre temp, med att vrida på ratten och trycka på, lika som enter på en dator, bekräfta ändring.

Jag undrar om det finns någon som har kvalificerade gissningar/vet vad problemet skulle kunna vara?
Skulle installation av innehavare kunna hjälpa
utegivaren
Skulle installation av innehavare kunna hjälpa?
Att byta utegivaren är väl en bra grejj att göra om den är trasig

J jonaserik skrev:
40 C ut är som att det ska vara ca noll ute om det är element, lite lägre med golvvärme. Nu har jag ingen manual, men en del VP går det att justera utegivaren i datan med + eller - , så det stämmer med ute. Sen får du höja kurvan lite krafigt. Blir då att i displayen kommer att visa en högre temp, med att vrida på ratten och trycka på, lika som enter på en dator, bekräfta ändring.
Tack för svar! Jag hade en inställd rumstemp på 21,5 grader, men som jag maxade till 30 grader för att kompensera den felande utegivaren. Det verkar dock inte göra någon skillnad, så kanske det är något fel?

E Erik Walming skrev:
utegivaren

Att byta utegivaren är väl en bra grejj att göra om den är trasig
Jo, definitivt. Tänker bara att det kanske är något annat fel då framledningstempen inte går upp trots höjd önskad rumstemp?

Har du innegivare?

Tack för svar! Jag hade en inställd rumstemp på 21,5 grader, men som jag maxade till 30 grader för att kompensera den felande utegivaren. Det verkar dock inte göra någon skillnad, så kanske det är något fel?
Du har manualen och i den finns en graf som visar kurvan på utgående temp. den ska ställas upp. Det med att bara kunna ställa till 30 C stämmer inte riktigt, den inställningen är nog bara en finjustering.

optimizer optimizer skrev:
Har du innegivare?
Nej, kan man efterinstallera en sådan?

Nej, kan man efterinstallera en sådan?
Ja, fast bättre att byta den trasiga utegivaren.

Jag hittar ingen sådan kurva varken i manual eller i kontrollpanelen. Manualen: [länk] - Dokumentarkiv/Installations- och anvandarhandledningar/Luftvattenvarmepumpar/Bosch/Bosch Compress 6000 AW 7000i AW 7400i AW/Anvandarmanual_Compress7000iAW-7400iAW_AWM-S_Design.pdf#page19
På sidan 4 finns en graf och VP ska kunna ge upp mot 60 C vid noll ute enligt den. Lite klurig att ställa in en kurva verkar det som. Många inställningar, du får läsa ordagrant

J jonaserik skrev:
På sidan 4 finns en graf och VP ska kunna ge upp mot 60 C vid noll ute enligt den. Lite klurig att ställa in en kurva verkar det som. Många inställningar, du får läsa ordagrant
Tack! Jag hittade, och skruvade upp den till 60 (Max). Dock verkar inte heller det hjälpa, framledningen ligger fortsatt på mellan 20-23 grader. Jag byter utegivare och hoppas det hjälper! Tusen tack för engagemang och hjälp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.